نقش واسطهای مسئولیتپذیری در رابطه با عملکرد خانواده و خود کارآمدی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعهرحمان زارع 1 , کمال محمدزاده 2
1 - گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
زوهش
2 - گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
کلید واژه: دانشجویان دختر, خود کارآمدی, عملکرد خانواده, مسئولیت پذیری,
چکیده مقاله :
هدف اصلی از انجام این پژوهش، نقش واسطهای مسئولیتپذیری در رابطه با عملکرد خانواده و خود کارآمدی دانشجویان دختر بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی در سال تحصیلی 96- 95 دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بوده است. نمونهای با حجم 235 نفر بر اساس روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب از بین هر یک از دانشکدهها شد. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامهی خود کارآمدی، پرسشنامهی مقیاس سنجش مسئولیتپذیری کالیفرنیا و مقیاس سنجش خانواده که پس از محاسبهی روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. نتایج تحلیل مسیر نشان دهندهی این موارد بود: 1- خود کارآمدی تحصیلی، پیشبینی کنندهی مثبت و معنیدار خانوادهی دانشجویان میباشد؛ 2- خود کارآمدی تحصیلی، پیشبینی کنندهی مثبت و معنیدار مسئولیت پذیری میباشد؛ 3- مسئولیتپذیری با کنترل خود کارآمدی ، پیشبینی کنندهی مثبت و معنیدار عملکرد خانوادهی دانشجویان می باشد؛ 4- مسئولیتپذیری نقش واسطهای در ارتباط بین خود کارآمدی و عملکرد خانوادهی دانشجویان دارد.
The purpose of this study was to investigate the mediating role of accountability in relation to family functioning and self-efficacy among female students Islamic Azad University of Marvdasht . The research method was descriptive and statistical population included all undergraduate students in the academic year was 93and 92. Islamic Azad University of marvdasht . The sample consisted of 235 people and stage cluster sampling was used.The instruments of research were, self-efficacy questionnaire (, 2005), Family Assessment Scale and a scale accountability RE California FAD-1))for which validity and reliability were calculated. Path analysis results showed that: (1) academic self-efficacy was a significant positive predictor of students' families. 2. predictor of academic self-efficacy is a positive and meaningful accountability. 3. responsibility and self-control, positive and significant predictor of student performance is family. 4. Accountability has a mediating role in the relationship between self-efficacy and family functioning of students.
-Scheir (1989), relation of social skills, l.m botiveng
-Abasi, mohammad ,(2009), The Relationship between Family Performance on Self-efficacy of Students, Master's Thesis, Allameh Tabataba'i University
-Bandura ,a (2001) social cocial cognitive theory:angeneric perspective,
-Bandura A.(1997).self ficacy:the exercise of control newyork:freeman
-Bandura,A.pastorell,Cbarbaranelli,C& capra,G.V(1999) . Self efficacy pathways to childhood depression. journal of personality and social psychology 78,258-265.
-Barrett, R.P.(2000).Assigned chores help teach social personal sponsibility, The Brown university
-Beabsngard , esmail.( 1998). Psychology of adolescents, Tehran ,farhan islami
-child, and Adolescent Behavior letter.Coles،- Robert, colz. (1996). Remember deuty to others in Teaching Responsibility, curmculum review-December.p..
-Dastgheb ,ferozeh (2000).Relationship between family function with personality traits and self-efficacy among high school students in Shiraz, Master's thesis of Marvdasht Islamic Azad University
-Gholami ,mona,(2012), Investigating the relationship between accountability with metacognition of students, MSc dissertation, Islamic Azad University, Marvdasht Branch.
-Khosravi,zohreh.(2008). Qualitative study of the role of family function in the development of risky behaviors in adolescents. Quarterly Journal of Psychological Studies, Faculty of Education Sciences and Psychology.unevercity alzahra
-Mazaheri , mohammad ali ,(1990) Investigating the Impact of Parents' Communication-Behavioral Communication on Student's Academic and Social Progress, Family Research, Final Report of the Research Project of the Ministry of Science and Technology and Research. 4, 12
-Mola sharefi,(2006) • Standardization of Family Barometric Scale for Iranian Family Living in Tehran, Family Quarterly Quarterly, First Year, p. 4, 12.
-Nazari alimohammad (2010) Investigating the Relationship between Family Performance on Adolescents' Responsibility, Master's Thesis, Kharazmi University
--pajares , F & schunk ,D,H(2002)self and self belf in psychology and education: An historical perspective. Academic perss.
-Sajadian , mohammad hadi ,(2011). Self-efficacy relationship with mental health on citizenship behavior among educational staff in Marvdasht city, MSc dissertation, Islamic Azad University, Marvdasht Branch.
-Seif ,aliakbar,(2002). Family Development Theory, Tehran: Al-Zahra University Press.
-Soheli ,hormoz(2008). Self-esteem of blessing with responsibility, place of restraint and creativity among graduate students of Ahvaz Science and Research Branch. Master thesis, Islamic Azad University, Ahvaz Branch
_||_