بررسی و تحلیل شخصیت زن در اشعار داستانی فروغ فرخ زاد با تکیه بر تأثیر و تأثر دیدگاه جامعه شناختی شاعر
محورهای موضوعی : زن و جامعهنوشین طالب زاده 1 , سعید حسام پور 2
1 - دکترای ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز
2 - استاد بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
کلید واژه: ادبیات غنایی, شعر و جامعهی معاصر, فروغ فرخ زاد, اشعار داستانی, شخصیت زنان,
چکیده مقاله :
گونههای ادبیات غنایی در شعر معاصر مانند شعر کلاسیک وجود دارد. این گونهها در جریانهای کلاسیک و نوکلاسیک و نیمایی معاصر حضور پررنگی دارند. گونههای متفاوت در شعر معاصر با تغییراتی نوین دیده میشود که یکی از آنها اشعار داستانی است که در شعر معاصر به خصوص در جریان نیمایی به دو شاخهی شنیداری و تصویری تقسیم میشود، در شعر معاصر با تصویرسازیهای تازه به سمت اشعار نمایشی حرکت میکند و از نقالی سنتی به صحنهی نمایشی تغییر میکند. در جریان نیمایی یا آزاد، فروغ فرخزاد نمایندهی زنان شاعر معاصر میباشد. او در اشعار داستانی خود به خلق شخصیتهای زنانه با تیپهای مختلف میپردازد. مقالهی حاضر حاصل تحلیل و بررسی دیوان اشعار فروغ با روش توصیفی -تحلیلی و مطالعهی کتابخانهای پیکربندی شده است. اشعار این شاعر به صورت مقایسهای تحلیل شدهاند. شخصیت زنان در اشعار داستانی فروغ تحت تأثیر تحولات فکری و شخصیت فردی شاعر هستند. از نظر جامعهشناختی، حرکت زنان سنتی جامعه و تغییرشان به زنان اجتماعی را میتوان در اشعار او مورد توجه قرار داد. تحولات شخصیتی و اجتماعی و بینشی زنان در اشعار داستانی او نشان دهندهی چهرهی زنان معاصر در راستای جامعهی مدرن و مفهوم متغیر فمینیسم در زمان معاصر شاعر میباشد.
There are types of lyrics in contemporary poetry as well as the classical poetry. These types are evident in classical, neoclassical and contemporary Nimaiic currents. Different types are seen in contemporary poetry in new ways, one of which is fictional poetry. The fictional poems in contemporary poetry, especially in Nimaiic flow, are divided into two audible and pictorial branches. The fictional poem in contemporary poetry moves to theatrical poetry using novel illustration, and fictional poetry goes from traditional narrative to the dramatic scene. Forough Farrokhzad is the representative of contemporary female free or Nimaiic poets. In his fictional poetry, he creates women's personalities with different characteristics. The present article is the result of investigation and analyzing Forough poems with a descriptive-analytical method and a library study. The poems have been analyzed in a comparative way. The character of women in her poetry are influenced by the intellectual changes and individual character of the poet, and the movement of society’s traditional women and their shifting to social women can be considered in his poems in sociological terms. The personality and social and insight of women in his fictional poems represent the face of contemporary women in regard to modern society and variable concept of feminism at the contemporary time of the poet.
- Taslimi, A. (2008). Propositions in Contemporary Iranian Literature, First Edition, Akhtaran Publishing House, Tehran. (PERSIAN).
- Hakemi, E. (2007). Research on types of lyric literature of lyrical poetry, First Edition, Tehran University Press. (PERSIAN).
- Hohgoughi, M. (2005). The poem of our time (ForoughFarokhzad), First Edition, Negah, Tehran. (PERSIAN).
- Zolfaghari, H. (1995). Persian Literary Poems, Nima, Tehran. (PERSIAN).
- Razmjou, H. (2003). Literary types and works in Persian language, First Edition, Ferdowsi University of MashhadPress. (PERSIAN).
- RastegarFasayi, M. (1993). The types of Persian poetry, First Edition, Navid publication, Shiraz. (PERSIAN).
- Zarinkoub, A. (2009), the poetry without lying, the poetry without mask, 10th edition, Elmi publication, Tehran. (PERSIAN).
- Shamisa, S. (2004) different literary types, 10thedition, Ferdows publication, Tehran. (PERSIAN).
- Farrokhzad, F. (2002), Divan Poems, Shadan Publishing House, Tehran. (PERSIAN).
- Moein, M. (2007), MoeinPersian Farsi Dictionary, Second Edition, Ashja Publishing, Tehran. (PERSIAN).
- Yahaghi, MJ. (2001), theriver of the Moments, Third Edition, Jami publishing, Tehran. (PERSIAN).
_||_