بررسی و تحلیل عوامل موثر بر کارآفرینی گردشگری در شرایط بحران (مطالعه موردی: شهر اصفهان)
لاله پورعیدی وند
1
(
دانشگاه بین الملل امام خمینی
)
مهدی نصراللهی
2
(
عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
)
محمد مهدی مظفری
3
(
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره
)
محمد انیسه
4
(
استادیار گروه مدیریت دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره
)
کلید واژه: کارآفرینی گردشگری, شرایط بحران, کرونا ویروس, تئوری داده بنیاد, نگاشت شناختی فازی,
چکیده مقاله :
چکیده
گردشگری یکی از پرظرفیتترین صنایع در ایران است که قابلیتهای فراوانی برای راه اندازی مشاغل جدید دارد و اگر از فرصتهای بی شماری که در این حوزه وجود دارد به خوبی استفاده شود میتوان زمینه را برای کارآفرینی، اشتغال زایی و درآمد زایی فراهم کرد. با وجود اهمیت کارآفرینی در گردشگری، امروزه کشور و بطور وسیعتر جهان، درگیر بحرانی به نام کرونا ویروس شده که بشدت گردشگری را تحت تاثیر خود قرار داده است. این مقاله با هدف شناسایی عوامل تاثیرگذار بر کارآفرینی گردشگری در شرایط بحران و بررسی شدت روابط بین عوامل انجام شدهاست. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی، اکتشافی و کیفی می باشد. جامعة آماری شامل خبرگان بخش گردشگری در شهر اصفهان می باشند. در مرحله اول با استفاده از بررسی ادبیات نظری و مطالعه عمیق منابع، مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان و انجام روند تئوری داده بنیاد، عوامل و مولفه های موثر شناسایی شده و در مرحله دوم به منظور بررسی روابط علی و شدت روابط آنها از روش نگاشت شناختی فازی(FCM) استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که براساس مطالعات انجام شده چهار عامل فرهنگی- اجتماعی، محیطی و زیرساختی، اقتصادی و نهادی بر کارآفرینی گردشگری تاثیر گذار بوده و عامل محیطی و زیرساختی بیشترین شدت رابطه را با متغیر کارآفرینی گردشگری دارد. علاوه براین هریک از عوامل مذکور با یکدیگر نیز رابطه داشته و بر هم تاثیر می گذارند و از این طریق نیز بر متغیر کارآفرینی گردشگری تاثیر گذار بوده اند. م م م م م م م م م م مم م م م م م م
چکیده انگلیسی :
Abstract
Tourism is one of the most potential industries in Iran, which has many capabilities to start new businesses, and if the numerous opportunities that exist in this field are well used, it can provide the basis for entrepreneurship, job creation and income generation.Despite the importance of entrepreneurship in tourism, today the country and the wider world is involved in a crisis called the corona virus, which has severely affected tourism. This article aims to identify the factors affecting tourism entrepreneurship in crisis situations and to examine the intensity of the relationship between the factors. The present research is of applied, exploratory and qualitative research. The statistical population includes experts in the tourism sector in Isfahan. In the first stage, by reviewing the theoretical literature and in-depth study of sources, in-depth semi-structured interviews with experts and conducting data theory theory process, effective factors and components were identified and in the second stage to investigate the causal relationships and the intensity of their relationships. Fuzzy cognitive mapping (FCM) is used. The results show that based on studies, four socio-cultural, environmental and infrastructural, economic and institutional factors affect tourism entrepreneurship and environmental and infrastructure factors are most strongly related to tourism entrepreneurship. In addition, each of the mentioned factors are related to each other and affect each other, and in this way have also affected the tourism entrepreneurship variable. a a a a a a a a a a a aa aaaa a a a a a a a a a a a a a a
_||_