تحلیل پدیدارشناسانه مدیریت بدن در بین دختران و زنان جوان شهر تهران سال 1396
محورهای موضوعی : زن و خانواده
1 - دکترای علوم ارتباطات، گروه علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران ایران، at.aghaei@ut.ac.ir
2 - دکتری علوم پزشکی و دادیار انتظامی نظام پزشکی تهران، dr.khalili52206@yahoo.com
کلید واژه: پدیدارشناسی, مدیریت بدن, مصاحبه عمیق, رویکرد تفسیری, تولید معنا,
چکیده مقاله :
بدن به مثابه امری اجتماعی است و برای فهمش باید به معنای آن نزد کنشگران توجه کرد. لذا در این مقاله می پرسیم که زنان و دختران جوان شهر تهران مدیریت بدن خود را چگونه معنا می کنند؟ برای پاسخ از روش پدیدارشناسی استفاده کرده و با 26 نفر از زنان و دختران جوان شهر تهران در دو فصل تابستان و پاییز 1396مصاحبه عمیق انجام شد. با این شرط که نمونه ها در شاخص های مدیریت بدن، یعنی استفاده از لوازم آرایشی، انجام اعمال جراحی زیبایی و رژیم های تناسب اندام فعال باشند. نمونه گیری هدفمند بوده و مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. یافته ها به دوگروه مقوله کلی عوامل خرد و عوامل کلان دسته بندی می شوند. عوامل سطح خرد شامل: نیاز به دیده شدن، ایجاد حس اعتماد به نفس، غلبه بر ترس، حفظ آبرو و حیثیت و عوامل سطح کلان شامل : افزایش مشارکت اجتماعی، مقابله با طرد اجتماعی، ایجاد فرصت های ازدواج و دوستی، نمایش تعلق به طبقه اجتماعی بالاتر، حفظ خانواده و روابط زناشویی و شباهت به دیگر اعضای گروه هستند. از یافته ها نتیجه می گیریم مدیریت بدن در مصاحبه شوندگان بیش از تمایز در جهت شباهت با دیگران شکل می گیرد.
Refrence
- Adibi Sedeh, M and Jalali Akardi, H (2014), body management and social identity, journal of youth social study, 9 (3).
- Ahmadi, E, Adlipour, S, Afshar, A and bonyad, L (2016), Sociological explanation of body management and its relation with social and cultural factors among girls and women in Tabriz, journal of women study, vol . 7 (1).
- Akhavan-e Behbahani, A (2007), Beauty business: Surgery behind closed doors, Tandorosti newspaper, y (7).
- Babaefard, A and Mansourian Ravand, F and Zolfaghari, N (2016), Socio-cultural factors affecting body management among women in Kashan, Journal of Strategic Women Studies, No. 71
- Chavoshian Tabrizi, H (2003), Lifestyle and the social identity of consumption and choice as the foundation of social differentiation and solidarity in the recent period of modernity, Ph.D. dissertation in sociology, University of Tehran, Faculty of Social Sciences.
- Chavoshian, H and Azad Armaki, T (2002), Human body as identity media, journal of Iran sociology, No. 16.
- Creswell, J (2015), Research design, Danaeifard, H and Kazemi, Tehran: Saffar Pub.
- Ebrahimi, GH and Ziapour, A (2012), Sociological study on the impact of cultural capital on the body management between youths in Gilan-e gharb, journal of applied sociology, no. 45.
- Eric, M Matthews, Eric (2008), Philosophy of Merleau-Ponty, Barkhordari, R, Tehran: Game no pub.
- Foucault, M (2009), discipline and punishment, Sarkhoshm N and Jahandidieh, Tehran: Ney pub.
- Ghaderzadeh, O, Ghaderzadeh, H amd Hasanpanah, H (2013), The Impact of Mass Media Usage on Women's Body Management, Women and Society Quarterly, No. 3
- Ghobadi, H, Kaldi, A and Mahdavi, S, Investigating the Factors Affecting the Attitude toward Beauty Surgery and Body Management among Women in Ilam in 1395. Ilam University of Medical Sciences, vol. 25, no. 3.
- Hosseini Pakdehi, A and Moradian Y (2016), The Effect of Advertising on the Attitude of Body Management, Intercultural Studies Journal, No. 29.
- Karamipour, Y, Esmaili, R and Haghighian, M (2015), The effect of cultural, social and gender capital on body management among 15 to 29 year old youth in Tonekabon, Journal of Social Research, 7 (28)
- Khajenoori, B; Rouhani, A and hashemi, S (2012), life style and body management, journal of women study, 2 (4).
- Levinas,Emmanuel (1969). Totality and Infinity. Translated by A. Lingis, Pittsburgh,Pensylvania,United State, Duquesne University Press
- Lindelph, Thomas and Taylor, Brian (2009). Qualitative research methods in communication science, translated by Abdullah Givian, Tehran: Hamshahri.
- Lopez, J and Scott, J (2006), Social structure, Qazian, H, Tehran: Ney pub.
- Merleau,Ponty,M(1962). Phenomenology of Perception, Translated by c. smith,London, Routledge
- Merleau-Ponty, M (2012), perception world, Jaberolansar, F, Tehran: Qoqnoos pub.
- Mirzaee, M, , Zanjani, H and Qorbanalipour, A (2013), The study of social factors affecting on the tendency of women to manage the body in Iran over the past three decades, Journal of Social Development Studies, Vol. 5, No. 4.
- Mohammadpour, A (2014), Method in method, Tehran: Jameshenasan publication.
- Nettleton,Sarah. Watson,Jonathan(1998). The Body in Everyday Life, London and New York,Routledge
- Rashidian, A, (2006), Husserl in the text of his work, Tehran: Ney pub.
- Rastegar, Y, Ekhlasi, E and Golshani Khojasteh, L (2017), The Visualization of Female Denomination and Body Management: Case Study: Women Referring to Beauty Centers in Bandar Abbas, Journal of Gender Studies and Family Studies, Vol. 4, No. 1
- Saidi, A (2008), Body and Consumer Culture, Cultural Engineering, 2 (14)
- Shiling,Chris (1993).Body and Social Theory, London, Sage Publication
- Shoja, S and Niazi, M (2016), Meta-analysis on the relationship between cultural capital and body management, Journal of Cultural Research, Volume. 9, No. 1
- Stones, R, key sociological thinkers, Mirdamadi, M, Tehran: Markaz pub.
- Turner, B(2003). Regulation Bodies, Journal of Medical Sociology, London,Routledge
- Wimer, Roger D. And Dominic. Joseph R., (2010), Research in the Mass Media, Translated by Kavos Seidamami, Second Edition, Tehran: Soroush.
- Zokaee, S (2008), youths, body and harmony culture, journal of cultural research, 1 (1).