اثربخشی آموزش شادکامی به شیوه گروهی بر بهزیستی روان شناختی و عواطف مثبت و منفی زنان خانه دار
محورهای موضوعی : زن و خانواده
کلید واژه: شادکامی, عواطف مثبت و منفی, بهزیستی روان شناختی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش شادکامی به شیوه گروهی بر بهزیستی روان شناختی و عواطف مثبت و منفی زنان خانه دار صورت گرفت. این پژوهش کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی (به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) بود. با استفاده از روش تصادفی از بین تمامی زنان خانه دار مراجعه کننده به خانه سلامت شهرداری منطقه 5 تبریز که به وسیله مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف و مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی مروزک و کولارز آزموده شدند، 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. هر یک از اعضای گروه آزمایش، طی 5/2 ماه، 10 جلسه (هر هفته یک جلسه 90 دقیقه ای)، آموزش شادکامی را به صورت گروهی دریافت کردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل بعد از اعمال متغیر مستقل (آموزش شادکامی به شیوه گروهی) از نظر بهزیستی روان شناختی و عواطف مثبت و منفی تفاوت معنی داری وجود دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش شادکامی به شیوه گروهی بر بهزیستی روان شناختی و عواطف مثبت و منفی زنان خانه دار مؤثر است.
This study aimed to determine the effectiveness of group happiness training on the psychological well-being and positive and negative emotions of householders. The study was applied and quasi- experimental (with pretest, posttest, and control group).In order to do the research, the researchers selected 30 women from among the housewives who referred to the health house of District 5 of Tabriz Municipality by using random sampling method and after testing them by Reef psychological welfare scale as well as Merozek and Colars’ positive and negative emotion scale. The selected women were divided into experimental and control groups. The members of the experimenal group received 10 sessions of group happiness training (one 90-minute session per week) for 2.5 months, while the control group received no training. The results of co-variance analysis showed that there was a significant difference between the experimental and control groups from the viewpoint of psychological well-being and positive and negative emotions after applying the independent variable (group happiness training). Therefore, according to the findings of the research, group happiness training can affect the psychological well- being and positive and negative emotions of housewives.
- آرجیل، مایکل (2001)، روان شناسی شادی. ترجمه مسعود گوهری(1383). اصفهان: جهاد دانشگاهی.
- استادیان، مریم؛ قنواتی، بهمن و کجباف نژاد، هادی(1390)، بررسی رابطه شادکامی و سلامت روان در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال پانزدهم، شماره 2، از صفحه 137 تا 147.
- امیدیان، مرتضی (1388)، بررسی وضعیت سلامت عمومی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه یزد. مجله مطالعات تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، دوره دهم، شماره 1، از صفحه 101 تا 116.
- بیانی، علی اصغر؛ محمدکوچکی، عاشور و بیانی،علی(1381)، روایی و پایایی بهزیستی روان شناختی ریف. مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران، شماره 14.
- بیانی، علی اصغر؛ گودرزی، حسنیه و محمد کوچکی، عاشور (1387)، رابطه ابعاد بهزیستی روان شناختی و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزاد شهر (86- 1385). دانش و پژوهش در روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، شماره سی و پنجم و سی و ششم، از صفحه 153 تا 164.
- جوکار، بهرام (1386)، رابطه هدف گرایی و شادی. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه تبریز، سال دوم، شماره 5.
- حسین ثابت، فریده(1387)، اثربخشی آموزش صبر بر اضطراب، افسردگی و شادکامی. دو فصلنامه مطالعات اسلام و روان شناسی، سال 1، شماره 2.
- خوش کنش، ابوالقاسم و کشاورز افشار، حسین (1387)، رابطه شادکامی و سلامت روانی دانشجویان. اندیشه و رفتار، شماره 7، از صفحه 41 تا 52.
- رئیسی، حسین (1383)، بررسی اثربخشی آموزش شادمانی بر سلامت روان مادران کودکان فلج مغزی. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
- سلطانی زاده، محمد؛ ملک پور، مختار و نشاط دوست، حمیدطاهر(1387)، رابطه لذت جسمانی و عاطفه مثبت و منفی در دانشجویان دانشگاه اصفهان. مطالعات روان شناختی دانشگاه الزهرا، دوره 4، شماره 1، از صفحه 31 تا 46.
- شمس، ثریا(1383)، بررسی اثربخشی روش های القای خلق شامل تصویرسازی مثبت، خواندن جملات مثبت و ایجاد حالت خواندن در افزایش میزان شادمانی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان. گزارش تحقیق، اصفهان: وزارت آموزش و پرورش.
- شعاری نژاد، علی اکبر (1385)،فرهنگ علوم رفتاری. تهران: انتشارات امیر کبیر.
- عابدی، محمدرضا (1380)، بررسی اثربخشی آموزش شناختی – رفتاری فوردایس بر شادمانی، اضطراب، افسردگی و روابط اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان. خلاصه مقالات و سخنرانی های چهارمین هفته پژوهش دانشگاه اصفهان، معاونت پژوهشی دانشگاه اصفهان.
- عبدی مالیدره، فاطمه (1385)، اثر بخشی مشاوره شغلی با مدل شادمانی فوردایس بر رضایت شغلی مشاوران شهرستان قائم شهر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
- علی نیا کرویی، رستم؛ دوستی، یارعلی؛ دهشیری، غلامرضا و حیدری، محمدحسین (1387)، سبک های شوخ طبعی، بهزیستی فاعلی و هوش هیجانی در دانشجویان. فصلنامه روان شناسی ایران، سال پنجم، شماره 169، از صفحه 15 تا 18.
- عناصری، مهریار (1386)،رابطه بین سلامت روان و شادکامی دانشجویان دختر و پسر. اندیشه و رفتار، شماره 6، از صفحه 75 تا 84.
- لطف آبادی، حسین (1380)،عواطف و هویت نوجوانان و جوانان. تهران: انتشارات نسل سوم.
- میرزایی تشنیزی، پریوش؛ پورشهریاری، مه سیما و شیبانی، ام البنین(1388)،مقایسه اثربخشی آموزش برنامه به زیستی ذهنی و روش شناختی - رفتاری فوردایس در کاهش میزان افسردگی دانش آموزان دبیرستان های شهر اصفهان. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دوره 17، شماره 4.
- هاریس، پل(2001)، رشد عواطف در کودکان. ترجمه محمد یمینی و محمد داوودی. (1380) سبزوار: انتشارات دانشگاه تربیت معلم.
- Aghili, M, Mohamadi, N & Ghorbani, L (2012), Evaluating the Relationship between Happiness and Mental Health in Iranian athletes. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2 (3): 2494-2497.
- Alberktsen, G (2003), Happiness and related factors in pregnant women, deparyment of psychiatare, faculty of mediene, Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand.
- Argyle, M (2003), The psychology of Happiness. London: Routlde.
- Diener, E, Sandvik, E & Pavot, w (1991), Happiness is the frequency, not the intensity of positive versus negative affect. In Strack, F, Argyle, M & Schwarz, N. (Eds), (Subjective well-being). Oxford, Pergamon.
- Fava,G.A, Fatanelli,C, lazzaro,M, conti,S,& Grandi, S (1998), Well-being therapy a novel psychotherapeutic approach for residual symptoms of affective disorders. Psychological Medicine,28, 475-480.
- Fordyce, M.W (1983), Aprogram To Increase Personal Happiness Further Studies. Jounral Of Counseling Psychology, 24,6,5,11,525.
- Kahneman, D & Riis, J (2005), Living & Thinking about it, Two Perspectives, in Huppert.F. A. Kaverne, B. & N. Baylis, The science of Well- being, Oxford University press.
- Kamkary, K & Shokrzadeh, SH (2012), Investigate relations between mental health and happiness feel in Tehran youth people. European Journal of Experimental Biology, 2 (5):1880-1886
- Kawamato, A (1999), Happiness and background factor in community dwelling older person. Department of Intenet medicine, Nomura municipal Hospital.
- King, L. A & Napa, C. K (1998), what makes a life good? Journal of Personality and Social Psychology, 75: 156-165.
- Lambert, M, & Naber, D (2004), Current issues in Schizophren: Overview of patients accepts ability functioning capacity and quality of life. CNS drues, 18, 5-17.
- Larson, R. W (2000), toward a psychology of positive youth development. American Psychologist, 55, 170 - 183.
- Lichter, S, Haye, K & Kamman, R (1980), Increasing happiness through cognative training. Newzealand Psychologist, 9, 57-64.
- Myers, D. G (2002), Happy and Healthy. http://abclocal.Go.Com / 68-wls/News/012802-hs-happy healthy.Htm1.
- Pernegar, TV (2004), Health & Happiness in Young Suisse adults, Quality of Care. Geneva university Hospital, Geneva, Switzerland.
- Ryff, CD & Singer, B (1998), The contours of positive human health. Psychological Inquiry. 9 (1): 1-28.
- Ryff, CD & Keyes, CL (1995), The structure of psychological well-being revisited. J Pers Soc Psychol. 69 (4): 719-27.
- Skevington, S. M; MacArthur, P & Somerset, M (1997), Developing items for the WHOQOL: an investigation of contemporary beliefs about quality of life related to health in Britain. British Journal of Health Psychology, 2: 55-72.
- Vazquez, C, Hervas, G, Rahona, JJ, Gomez, D (2009), Psychological well-being and health. Contributions of positive psychology. Annuary of Clinical and Health Psychology. 5: 15-27.