رابطه بین سرمایه اجتماعی و سرمایه روان شناختی در دانشجویان دختر دانشگاه کاشان
محورهای موضوعی : زن و خانوادهحمید رحیمی 1 , راضیه آقابابایی 2
1 - dr.hamid.rahimi@kashanu.ac.ir 1. دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
2 - . دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانrazieh.agb@gmail.com
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, دانشجو, دانشگاه, سرمایه روان شناختی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تحلیل رابطه بین سرمایه اجتماعی و سرمایه روان شناختی در دانشجویان دختر دانشگاهکاشان است. نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی همبستگی - است. جامعه آماری پژوهششامل دانشجویان دختر دانشگاه کاشان به تعداد 5323 نفر را شامل میشود که از میان آن ها با استفاده از فرمولکوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده، 241 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش دو پرسشنامهسرمایه اجتماعی در قالب 25 گویه بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت و پرسشنامه سرمایه روان شناختی با 24سوال در چهار مولفه )امید، تاب آوری، خوش بینی و خودکارآمدی( بر اساس مقیاس شش درجه ای لیکرت به کاررفته است. روایی محتوایی و سازه پرسشنامه ها تایید شد. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برایسرمایه اجتماعی 85 / 0 و سرمایه روان شناختی 87 / 0 برآورد گردید. تحلیل دادهها در سطح توصیفی )فراوانی،درصد، میانگین و انحراف معیار( و استنباطی )آزمون تی، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و معادلاتساختاری( با استفاده از نرم افزار Spss انجام گرفت. یافته ها نشان داد میانگین سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی در دانشجویان از میانگین فرضی بیشتر بود. ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد بین سرمایه اجتماعیو هر یک از مولفه های سرمایه روان شناختی، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. ضریب رگرسیون نشان داد سرمایهاجتماعی قابلیت پیش بینی سرمایه روان شناختی دانشجویان را دارد.
Reference
Amirkhani, T. & Arefnezhad, M. (2012). Analysis of the effect of organizational citizenship behavior and psychological capital on social capital, Iran Management Sciences Journal, 7 (2): 89-112. (In Persian).
Andishmand, V. (2009). Identifying the components of social capital in universities to provide a model for its promotion, Journal of Educational Leadership & Management, 2, 9-34. (In Persian).
Avolio, B. J. & Luthans, F. (2006). The high impact leader: Moments matter for accelerating authentic leadership development. New York: McGraw-Hill.
Bahadori Khosroshahi, J., Touraj Hashemi Nosrat abad, T. & Babapur Kheyroddin, J. (2012). The relationship between psychological capital with social capital in students of Tabriz University, Research & Health Journal, 2 (1): 145-153. (In Persian).
Bandura A. (2005). The evolution of social cognitive theory. In K.G. Smith & M.A. Hitt (Eds.) Great Minds in Management. (p.1) Oxford: Oxford University Press.
20 زن و مطالعات خانواده – شماره 39 -بهار 97
Ciarrochi J, Deane F. (2001). Emotional competence and willingness to seek help from professional and nonprofessional sources. British Journal of Guidance and Counselling, 29: 233–246.
Cooper, C. D. (2005). Just joking around? Employee humor expression as an ingratiatory behavior. Academy of Management Review, 30(4), 765-776.
Feyzi, T. & Abedini, S. (2010). The relationship between emotional intelligence and social capital, Journal of Economy & Business, 1 (1): 43-58. (In Persian).
Fry P. (1995). Perfectionism, humor, and optimism as moderators of health outcomes and determinants of coping styles of women. Genet Soc Gen Psychol Monogr, 12(1):211-245.
Ghaneirad, MA. (2006). The role of interaction among students and teachers about progressing social capital. J Sociology. 7(1): 3-29. (In Persian).
Healy T. (2005). In each other’s shadow: what has been the impact of human and social capital on life satisfaction on Ireland [dissertation]. University College Dublin.
Jamshidian, AR. & Frohar, M. (2013). Psychological capital in organization, Tehran: Publication of Aeej. (In Persian).
-Kabat-Zinn J. (2005). Coming to our senses: healing ourselves and world through mindful, New York: Hyperion.
Liao RX, Liu YH. (2016). The impact of structural empowerment and psychological capital on competence among Chinese baccalaureate nursing. Nurse Educ Today, 36: 31-6.
Ling-ping ZW, Kai F. (2013). Interaction among middle school students' academic self-efficacy: procrastination and Burnout. J Xinhua University, 2: 1-5.
Luthans, F., Luthans, K. & Luthans BC. (2004). Positive psychological capital: going beyond human and social capital. Bus Horizon, 47 (1):45-50.
Luthans, F., Youssef C. & Avolio B. (2007). Psychological capital: developing the human competitive edge, Oxford, England: Oxford University Press.
رابطه بین سرمایه اجتماعی و سرمایه روان شناختی در ... 21
Marmot, M. (2006). Health in an unequal world. The Lancet, 368 (9552): 2081-2094.
Moshabbaki, A. (2006). Investigating the role of social capital in creating intellectual capital of two Iranian automobile companies, Management Knowledge Journal, 19, 75: 125-147. (In Persian).
Musavi, M. (2008). Sociological study of the factors affecting happiness at micro and macro levels, MA Thesis, University of Shahid Beheshti. (In Persian).
Musavi, MT. & Shiani, M. (2015). Social capital and social health: concepts and approaches, Tehran: Publication of Agah. (In Persian).
Pirzadian, M. (2014). The study of the relationship between social capital and psychological empowerment, 3th National Conference Modern Management Sciences, Iran, Gorgan: Academic and Professional Association of Managers and Consumers in Golstan Province. (In Persian).
Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community”. New York City: Simon and Schuster, 127-156.
Rahimi, H., Madani, A. & Eftekhar, H. (2017). Analysis of the relationship between social intelligence with social capital and social adjustment in students at University of Kashan, Journal of Social Psychology, 2, 44, 59-72. (In Persian).
Rahmani, E. (2015). A study on the effect of social capital on social happiness considering social Support and religion, Communication Culture Journal, 16 (23): 93-117. (In Persian).
Robbins S. (2012). Organizational behavior, 2ndEdn. Australia: Prentice Hall.
Romero EJ, Cruthirds KW. (2006). The use of humor in the workplace. Academy of Management Perspectives, 20 (2): 58-69.
Ryan RM, Deci EL. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudemonic well-being. Annu Rev Psychology, 52:141–66.
Sarracino, F. (2010). Social capital and subjective well-being trends: Comparing 11 western European countries. The Journal of Socio-Economics, 39(4), 482-517.
22 زن و مطالعات خانواده – شماره 39 -بهار 97
Snyder CR. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13, 249-275.
Soltani Kasmaei, M., Heydari, H. & Davoodi, H. (2017). Prediction of social acceptance level based on psychological capital and determining the relationship between family process and content with social admission level in adolescents,4th International Conference on Recent Innovations in Psychology, Counseling and Behavioral Sciences, Tehran: University of Nikan. (In Persian).
Tanhaei, H. & Hazrati, Z. (2009). Theoretical survey of social capital research in Iranian Society, Behavioral Sciences Journal, 1, 29-52. (In Persian).
Tavakolli, A. & Afkhami, M. (2016). Development of social capital and psychological capital in light of Islamic life style, Studies in Islam & Psychology, 10 (19): 31-54. (In Persian).
Yamaoka K. (2008). Social capital and health and well-being in East Asia: a population-based study. Social Science and Medicine, 66(4):885-899