شهرزاد، هزارویک شب و زن بودن: با تاکید بر مولفه های اجتماعی- فرهنگی زنانگی
محورهای موضوعی : روان شناسیفاطمه رحمتیان 1 , شهریار شهیدی 2 , امیرعلی نجومیان 3 , فاطمه باقریان 4 , لیلی پناغی 5
1 - دانشگاه شهید بهشتی تهران، گروه روان شناسی، تهران، ایران.
2 - دانشگاه شهید بهشتی تهران، گروه روان شناسی، تهران، ایران.
3 - دانشگاه شهید بهشتی تهران، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، تهران، ایران.
4 - دانشگاه شهید بهشتی تهران، گروه روان شناسی، تهران، ایران.
5 - دانشگاه شهید بهشتی تهران، پژوهشکده خانواده، تهران، ایران.
کلید واژه: داستان های هزار و یک شب شهرزاد, زنانگی, مولفه های اجتماعی-فرهنگی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه های اجتماعی- فرهنگی زنانگی در داستان های هزارویک شب شهرزاد می باشد. جامعه پژوهش داستان های هزار و یک شب بود. نمونه مورد بررسی داستان هایی بود که خوانش جنسیتی داشتند. طرح پژوهش کیفی، که با روش تحلیل تماتیک صورت پذیرفت. مفاهیم زنانگی بر مبنای محتوای زنانه ویا قهرمان داستان در داستان های عاشقانه، داستان های خیالی، داستان های سفری، داستان های جن و پری و داستان های آموزشی، حکمت و پرهیزکاری مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از تحلیل محتوا بدست آمد. یا فته ها نشان داد که زن، محوری ترین موضوع داستان های هزار ویک شب است و در تمامی داستان ها نقش دارد . و مهم تر اینکه هزارویک شب اثری است که خلق آن به یک زن (شهرزاد) منسوب شده است. شهرزاد با قصه گویی توانست روایت جدیدی از زنانگی را بیان کند که نه تنها خود را از مرگ برهاند بلکه سرزمینش را با زنانگی آشتی دهد. در واقع زنانگی را از حاشیه به متن آورد تا صدایش شنیده شود.
The research was purposed to study social and cultural components of femininity in Shahrzad’s a thousand and one nights’ stories. The research universe consisted of all Shahrzad’s a thousand and one nights’ stories. The sample included the gendered stories. the research was designed as qualitative in terms of thematic analysis. The femininity concepts based on either effeminate content or the heroine of the romantic, fiction, journey, jinni and fairy, pedagogics, wisdom and virtue stories were reviewed and extracted by implementing the content analysis. The findings indicated that woman was the most crucial subject of a thousand and one nights’ stories; and played a significant role in all the stories. Also the more important point to be discussed was that the narration was attributed to be created by a woman, Shahrzad. Sharzad could express a new narration for femininity by storytelling and not only saved her life but also she could reconcilliated her homeland with femininity. In fact, she brought the femininity from text to context so to be heard.
Alavi, F., & Rajabi, A. (2004). An Intertextual Reading of 1001 nights: Locus for the Convergences of the literature of the East and the West. Journal of Comparative literature, 3(6), 117-134. [Persian] DOI: 10.22103/JCL.2012.244
Bahreini, F. (2011). When My Virtue Defends Your Borders: The Social Construction of Gender in the Political Narratives of Islamists in Modern Iran. Department of Women’s and Gender Studies College of Arts and Sciences University of South Florida: the degree of Master of Arts.
Beauvoir, S. (1949). The second sex. Translated by Ghasem Sanavi. (2001). Tehran: Toos. [Persian]
Bayzaei, B. (2016). Where is Hezar Afsan?. Tehran: Roshangaran & Motaleat ZAnan. [Persian]
Eshaghian, J. (2005). Psychological statements in 1001 nights. Journal of Month book of art monthly, 6(80-79), 38-58. [Persian] https://www.magiran.com/paper/281446
Hoseini, M., & Ghodrati, H. (2012). Process of storytelling in stories of 1001 nights. Journal of Textual Critism of Persian Literature, 4(1), 15-35. [Persian] http://ensani.ir/file/download/article/20121209080211-9472-10.pdf
Jafari, M. (2005). 1001 nights and oral literature. Journal of Month book of art monthly, 8(81-82), 64-73. [Persian] https://www.magiran.com/paper/272992
Khajenasir, T. (2004). 1001 nights in Far and Near cultures. Journal of People Culture Quarterly, 4(11-12), 85-94.[Persisn]
Khorasani, M., Mazdapour, K., & Zonouni,T. (2011). A Structural Analysis of Deceit and Trick of Women in A Thousand and One Nights’ Stories. Journal of Literary Research, 7(29), 9-30. [Persian] URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-37822-fa.html
Khorasani, M. (2003). Women’s language. Journal of Golestaneh, 55(1), 46-50. [Persian] http://ensani.ir/fa/article/37316/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86
Kiani, R. (2008). The function of storytelling in 1001 nights. Journal of Hafez, 8(54), 24-25(54). [Persian] http://ensani.ir/file/download/article/20120426121011-4051-233.pdf
Kristeva, J. (2004). Some observations on female sexuality. The Annual of Psychoanalysis, 32(1), 59-68. https://psycnet.apa.org/record/2005-03965-005
Moarrezi khanderouy yazdi, F. (2020). The role of woman in the story of 1001 nights. Tehran: Hamyar Pazhouhesh. [Persian]
Oliver, K. (1993). Julia Kristeva's feminist revolutions. Wiley on behalf of Hypatia, Inc, 8(3), 94-114. URL: https://www.jstor.org/stable/3810407
Rosenberg, D. (1992). World literature. Translated by Abdulhosein Sharifian. (2000). Tehran: Asatir. [Persian]
Sadeghi, F. (2002). Narrative figures of women in one Thousand and one nights. Journal of Month book of art monthly, 6(51-52)78-81. [Persian]
Samini, N. (2000). Dramatic aspects of 1001 nights. Journal of Art, 34(2), 84-93. [Persian] http://ensani.ir/file/download/article/20120326174229-5123-211.pdf
Tavoosi, M., Samini, N., & Mohandespour, F. (2007). Searching of Shahrzad in 1001 nights. Journal of Literary Research,, 4(15), 63-80. [Persian] URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-37368-fa.html
Javadi Yeganeh, M. R., & Azizi, J. (2008). Cultural and Social Identity among the youth of Shiraz according to the media factor. Journal of Iranian Cultural Research, 1(3), 183-213. [Persian]http://www.jicr.ir/article_48_4629f3da6e077442aea28b528467c7b5.pdf?lang=en
Zosuls, K., Miller, C., Ruble, D., Martin, C., & Fabes, R. (2011). Gender development research in Sex Roles: historical trends and future directions. Sex Roles, 64(11-12), 826-842. DOI:10.1007/s11199-010-9902-3
_||_