• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تأثیر معنادرمانی به شیوه گروهی بر افسردگی و امید در دانشجویان
        سمیه رباط میلی مهناز مهرابی زاده هنرمند یداله زرگر روح اله کریمی خویگانی
          این پژوهش با هدف بررسی تأثیر معنادرمانی گروهی بر افسردگی و امید در دانشجویان اجرا شد. پژوهش، مطالعه نیمه تجربی، پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه گواه و جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1387 بودند که از میان آنان 40 نفر با نمرات اف چکیده کامل
          این پژوهش با هدف بررسی تأثیر معنادرمانی گروهی بر افسردگی و امید در دانشجویان اجرا شد. پژوهش، مطالعه نیمه تجربی، پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه گواه و جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1387 بودند که از میان آنان 40 نفر با نمرات افسردگی بالا در پرسشنامه افسردگی بک (1972) و امید پایین در مقیاس امید میلر (1988) به شیوه نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20نفر) و گواه (20نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه معنادرمانی گروهی شرکت کرد. سپس، پس ‌آزمون و پیگیری یک ماهه روی هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا گردید. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد بین میانگین نمره‌های پس آزمون و پیگیری گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی داری وجود داشت به این معنا که در گروه آزمایش میانگین افسردگی در کمتر و میانگین امید بیشتر بود (001 / 0 p < ). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - اثر بخشی آموزش شادمانی به روش شناختی- رفتاری بر کیفیت زندگی زناشویی مردان و زنان متأهل
        امیرحسام خواجه فاطمه بهرامی مریم فاتحی زاده محمدرضا عابدی پریناز سجادیان
        هدف  این پژوهش بررسی تاثیر آموزش شادمانی به روش شناختی- رفتاری بر کیفیت زندگی زناشویی مردان و زنان متاهل شهر اصفهان بود .روش پژوهش نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری یژوهش مشتمل بر کلیه افراد متاهل مراجعه کننده به کلینیک مراکز خدمات چکیده کامل
        هدف  این پژوهش بررسی تاثیر آموزش شادمانی به روش شناختی- رفتاری بر کیفیت زندگی زناشویی مردان و زنان متاهل شهر اصفهان بود .روش پژوهش نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری یژوهش مشتمل بر کلیه افراد متاهل مراجعه کننده به کلینیک مراکز خدمات روان شناختی و مشاوره شهر اصفهان در  تابستان سال 1389بود. روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری تصادفی ساده بود. از بین مراکز مشاوره شهر اصفهان یک مرکز به تصادف انتخاب شد و 32 نفر از افراد مراجعه کننده به این مرکز به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و به تصادف در  گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش در 6 جلسه آموزش شادمانی شرکت کردند. از هر  دو گروه   پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت ادارک شده از ابعاد روابط زناشویی (فلچر، سیمپسون و توماس،2000) بود. برای نتایج  تحلیل کوواریانس نشان داد که  این نوع آموزش شادمانی بر کیفیت زندگی زناشویی به صورت کلی و بر زیر مقیاس ‌های رضایت از رابطه نزدیک ، صمیمیت، شور و هیجان جنسی و عشق موثر بود (05/0P < )، ولی بر حیطه‌های تعهد و اعتماد تأثیر نداشت. از آموزش شادمانی به عنوان یکی از راه های افزایش کیفیت زندگی زناشویی و جلوگیری از وقوع طلاق می توان استفاده کرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تاثیر درمان مبتنی بر رویکرد دلبستگی کودک محور بر علائم افسردگی و کیفیت دلبستگی پسران مقطع ابتدایی
        فرحناز شاکه نیا بهزاد بهروز بهروز بهروز محمدباقر کجباف قباد بهامین
        چکیده پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر رویکرد دلبستگی کودک محور بر کاهش علائم افسردگی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی انجام شده است. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و با گروه آزمایش وکنترل است. جامعه آماری شامل کلیه پسران مقطع چهارم و پنجم شهر اصفهان در سال 1390 بود. نمون چکیده کامل
        چکیده پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر رویکرد دلبستگی کودک محور بر کاهش علائم افسردگی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی انجام شده است. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و با گروه آزمایش وکنترل است. جامعه آماری شامل کلیه پسران مقطع چهارم و پنجم شهر اصفهان در سال 1390 بود. نمونه مورد بررسی در این پژوهش 30 نفر از دانش آموزان پسر افسرده مقطع چهارم و پنجم دبستان بودند که بر اساس نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. به منظور سنجش میزان افسردگی کودکان از پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI) (کواکس، 1981) و به منظور سنجش میزان دلبستگی کودکان، از پرسشنامه کیفیت دلبستگی به والدین و همسالان فرم تجدید نظر شده برای کودکان (IPPA-R) (گالون و رابینسون، 2005) استفاده شد. مداخلات شامل 6 جلسه بود که بر اساس درمان مبتنی بر دلبستگی کودک محور تدوین شده بود و بر روی کودکان گروه آزمایش اجرا شد در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. دادههای به دست آمده از طریق آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکووا) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، درمان دلبستگی کودک محور به طور معناداری موجب کاهش افسردگی و ابعاد آن (05/0P < ) و همچنین افزایش کیفیت دلبستگی و ابعاد آن (05/0P < ) در گروه آزمایش می گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - اثر بخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی مردان
        مرضیه مشتاقی سید حمید آتش پور اصغر آقایی سیدفرید علامه
          هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی مردان در سال 1391 انجام شد . طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی به صورت طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد . نمونه پژوهش از مبان 114 متقاضی شرکت در آموزش گروهی بصورت تصادفی انتخاب و در چکیده کامل
          هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی مردان در سال 1391 انجام شد . طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی به صورت طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد . نمونه پژوهش از مبان 114 متقاضی شرکت در آموزش گروهی بصورت تصادفی انتخاب و در 3 گروه قرار داده شدند. گروه اول شامل30 نفر از شوهرانی که همراه با همسر خود در آموزش گروهی شرکت کرده بودند ، گروه دوم شامل 30 نفر از شوهرانی که بدون حضور همسر خود در آموزش گروهی شرکت کرده بودند و گروه سوم شامل 30 شوهر به عنوان گروه کنترل بودند . در ابتدا، سیاهه ی باورهای ارتباطی( RBI ) ( ایدلسون و اپشتاین ، 1982) را بعنوان بعنوان پیش آزمون صورتکمیل کردند . گروه های آزمایش تحت 10 جلسه آموزش گروهی انسانگرایی قرار گرفتندو سپس در مرحله پس آزمون با RBI آزمون شدند داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . نتایج نشان دادند که پس از آموزش گروهی انسانگرایی به گروه های آزمایشی در باورهای ارتباطی کلی بین گروه آموزش زوجها با هم و گروه آموزش شوهرانی که به تنهایی شرکت کرده بودند با گروه کنترل و بین گروه آموزش زوجها با هم و گروه آموزش شوهرانی که به تنهایی شرکت کرده بودند تفاوت معناداری وجود داشت ( 01/0 P < ) و میانگین گروه کنترل از میانگین گروه های آزمایش بیشتر بود . رویکرد انسانگرایی روش مناسبی جهت بهبود باورهای ارتباطی است . این روش از مناسبترین روشها برای بهبود روابط زوجین و کاهش روابط مخرب در خانواده می باشد . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تاثیر آموزش مهارتهای والیبال و حل مساله بر خودکارآمدی دختران نوجوان
        اکرم کاویانی بهروز عبدلی علی زاده محمدی
          هدف از این پژوهش ، تعیین تاثیر آموزش مهارتهای والیبال و حل مساله بر خودکارآمدی دختران نوجوان بود.روش مطالعه نیمه‌تجربی، به صورت پیش‌آزمون-پس‌آزمون با 4 گروه آزمایشی بود. جامعه آماری تحقیق دانش‌آموزان سال اول دبیرستان‌های دخترانه شهرستان بروجن در سال تحصیلی 89-1388 و ن چکیده کامل
          هدف از این پژوهش ، تعیین تاثیر آموزش مهارتهای والیبال و حل مساله بر خودکارآمدی دختران نوجوان بود.روش مطالعه نیمه‌تجربی، به صورت پیش‌آزمون-پس‌آزمون با 4 گروه آزمایشی بود. جامعه آماری تحقیق دانش‌آموزان سال اول دبیرستان‌های دخترانه شهرستان بروجن در سال تحصیلی 89-1388 و نمونه تحقیق 60 دانش‌آموز دختر بودکه به روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای انتخاب شدند و در چهارگروه‌ 15 نفری آموزش والیبال مبتنی بر رویکرد حل‌مساله ، آموزش والیبال، آموزش حل مساله، و کنترل قرار گرفتند. پس از شرکت در پیش آزمون خودکارآمدی، افراد گروه‌های مداخله در یک برنامه آموزشی 90 دقیقه‌ای به مدت 10 جلسه شرکت کردند. اطلاعات با پرسشنامه خودکارآمدی (شرر،1982) جمع آوری شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج نشان داد بین تاثیر آموزش والیبال و حل مساله بر خودکارآمدی دختران نوجوان در 4 گروه تفاوت معناداری وجود دارد (001/0> P و 89/25=(54و3) F ) . به طور کلی، نتایج نشان داد برنامه ترکیبی، موجب بهبود بیشتر خودکارآمدی دانش‌آموزان شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رابطه ویژگی های شغلی و ابعاد عدالت سازمانی با از خود بیگانگی شغلی
        لیلا شرفی علی مهداد امین الله فاضل
            هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه ویژگی‌های شغلی و ادراک عدالت سازمانی با از خود بیگانگی شغلی بود . روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان یک واحد صنعتی بزرگ بود که از میان آنان 349 نفر به شیوه‌ی نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. در ا چکیده کامل
            هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه ویژگی‌های شغلی و ادراک عدالت سازمانی با از خود بیگانگی شغلی بود . روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان یک واحد صنعتی بزرگ بود که از میان آنان 349 نفر به شیوه‌ی نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. در این پژوهش پرسشنامه های ویژگی‌های شغلی (هاکمن و اولدهام، 1976) ، عدالت سازمانی ادراک شده( نیهوف و مورمن، 3 199 ) و از خود بیگانگی شغلی ( بوئر،2001) مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش های تحلیل رگرسیون همزمان و گام به گام مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که ادراک عدالت ارتباطی ( p≤0.01 ، 170 / 0- = β ) از میان ابعاد عدالت و بازخورد ( 12P≤0.05'> ، 051 / 0 = β ) از میان ویژگی های شغلی پیش بینی کننده معنادار از خود بیگانگی شغلی هستند . در نتیجه می توان خودبیگانگی شغلی را تابعی از عدالت ارتباطی ادراک شده و بازخورد دانست.     پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - رابطه بین دینداری وحمایت اجتماعی با رضایت از زندگی
        بهجت پرپوچی مجید احمدی فرامرز سهرابی
          هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین دینداری وحمایت اجتماعی با رضایت از زندگی در میان دانشجویان بود. نوع پژوهش، همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد تهران واحد علوم و تحقیقات که در سال 1391 بودند، تشکیل می داد. به این منظور 193 نفر از د چکیده کامل
          هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین دینداری وحمایت اجتماعی با رضایت از زندگی در میان دانشجویان بود. نوع پژوهش، همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد تهران واحد علوم و تحقیقات که در سال 1391 بودند، تشکیل می داد. به این منظور 193 نفر از دانشجویان دختر و پسر( 107 دختر و 86 پسر) به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. پس از پرسشنامه های ناقص، شامل 151 دانشجو شد(66 پسر و 85 دختر) بدست آمد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های دینداری (آذربایجانی،1382)، حمایت اجتماعی (اسمیت و همکاران،1988) و رضایت از زندگی (دینرو همکاران،1990) بود. برای تحلیل داده ها از رگرسیون چند متغیره با روش ورود و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی با رضایت از زندگی رابطه مثبت و معناداری دارد(01/0 > P ) دینداری نیز با رضایت از زندگی رابطه مثبت و معناداری دارد (01/0> p ) . حمایت اجتماعی پیش بینی کننده ای قوی، نسبت به دینداری، از رضایت از زندگی در دانشجویان بود. با توجه به یافته ها می توان بیان داشت که حمایت اجتماعی می تواند نقش مهمی در رضایت از زندگی دانشجویان دانشگاه ایفا کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - ویژگی‌های روان‌سنجی سیاهه آثار سوگ هوگان در خانواده‌های داغدیده ایرانی
        مرضیه شریفی سید احمد احمدی مریم السادت فاتحی زاده
          هدف این پژوهش، بررسی ویژگی‌های روانسنجی سیاهه آثار سوگ هوگان در بین خانواده‌های داغدیده ایرانی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه خانواده‌های داغدیده شهر اصفهان در سال 1390 بود که 280 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از سیاهه ی آ چکیده کامل
          هدف این پژوهش، بررسی ویژگی‌های روانسنجی سیاهه آثار سوگ هوگان در بین خانواده‌های داغدیده ایرانی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه خانواده‌های داغدیده شهر اصفهان در سال 1390 بود که 280 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از سیاهه ی آثار سوگ هوگان ( هوگان ، گرینفیلد و اشمیت، 2001) ، پرسشنامه سلامت عمومی-28 ( گلدبرگ، 1972) ، مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی -21( لاویبوند و لاویبوند، 1995) و پرسشنامه جمعیت شناختی جمع‌آوری گردید. نتایج تحلیل عامل اکتشافی با روش چرخش واریماکس، بیانگر وجود چهار عامل ( ناامیدی/ پریشانی، رشد شخصی، درهم ریختگی/ رفتار وحشت‌زدگی و خشم و سرزنش) در این مقیاس بود. ضرایب همسانی درونی به وسیله آلفای کرونباخ برای چهار عامل بین 92/0 تا 98/0 به دست آمد. نتایج حاصل از بررسی روایی ملاک، نشان داد که بین عامل های سیاهه آثار سوگ هوگان با پرسشنامه سلامت عمومی و مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی، همبستگی‌های بالا و معنی‌داری وجود دارد (01/0 ≥ P ). نتایج حاصل از روایی تشخیصی نشان داد که این مقیاس، دارای قابلیت تفکیک بین آثار سوگ در سوگ بهنجار و سوگ آسیب ‌شناختی است. این نتایج بیانگر آنست که نسخه‌ی فارسی سیاهه ی آثار سوگ هوگان، روایی و پایایی مطلوبی برای اندازه گیری آثار سوگ در جمعیت ایرانی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - ارتباط راهبردهای مقابله‌ای و خودکارآمدی با گرایش به سوء مصرف مواد در دانشجویان
        جعفر بهادری خسروشاهی زینب خانجانی
        این پژوهش با هدف تعیین رابطه راهبردهای مقابله­ای و خودکارآمدی با گرایش به سوء مصرف مواد در دانشجویان اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 91-1390 بودند که از میان آن­ها 300 نفر (150 دختر و 150 پسر) از رشته های تحصیلی مختلف به روش نمو چکیده کامل
        این پژوهش با هدف تعیین رابطه راهبردهای مقابله­ای و خودکارآمدی با گرایش به سوء مصرف مواد در دانشجویان اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 91-1390 بودند که از میان آن­ها 300 نفر (150 دختر و 150 پسر) از رشته های تحصیلی مختلف به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب و با مقیاس راهبردهای مقابله­ای (اندلر و پارکر، 1990)، پرسشنامه خودکارآمدی (شرر و مادوکس، 1982) و مقیاس پذیرش اعتیاد (وید و همکاران، 1992) مورد آزمون قرار گرفتند. به منظور پیش­بینی سهم گرایش به سوء مصرف مواد داده­ها با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره به شیوه همزمان و با استفاده از نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه  و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که ترکیب خطی راهبرد مقابله­ای مسأله­مدار، راهبرد مقابله­ای هیجان­مدار و خودکارآمدی توان پیش­بینی گرایش به مصرف مواد را دارند (001/0 >P ).   پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - نقش عوامل موثر در گرایش به خودکشی دانش آموزان دختر دوره متوسطه
        حسینعلی مهرابی هما شیخ دارانی
          هدف این پژوهش، بررسی رابطه گرایش به خودکشی با متغیرهای جمعیت شناختی، رضایت از زندگی، سابقۀ رویدادهای ناراحت کننده و وابستگی به مواد ، عوامل خانوادگی، رابطه با جنس مخالف و مشارکت در فعالیت گروهی بود. لذا، در یک مطالعه همبستگی، از جامعه آماری دانش آموزان دختر دوره متوسط چکیده کامل
          هدف این پژوهش، بررسی رابطه گرایش به خودکشی با متغیرهای جمعیت شناختی، رضایت از زندگی، سابقۀ رویدادهای ناراحت کننده و وابستگی به مواد ، عوامل خانوادگی، رابطه با جنس مخالف و مشارکت در فعالیت گروهی بود. لذا، در یک مطالعه همبستگی، از جامعه آماری دانش آموزان دختر دوره متوسطه شاهین شهر در سال تحصیلی 90-1389 تعداد 415 دانش آموز به شیوه تصادفی متناسب با حجم انتخاب و با مقیاس رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985) مقیاس «گرایش به خودکشی»، فرم ایرانی پرسشنامه بالینی نوجوانان میلون ( MACI-IR ؛ مهرابی، 1389 ) و پرسشنامه های جمعیت شناختی و خانوادگی ارزیابی شدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون حاکی از رابطه معنادار اکثر متغیرهای مورد بررسی با گرایش به خودکشی بود 05) /0 p < ). ولی نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد متغیرهای رضایت از زندگی، شدت اتفاق ناراحت کننده، سابقه خانوادگی خودکشی، داشتن دوست پسر، تحصیلات مادر و بیماری روانی مادر در مجموع 2/42 درصد از گرایش به خودکشی نوجوانان دختر را پیش بینی می کند (05/0 p < ). نتایج حاصل از این پژ‍‍وهش بر نقش حوادث شدید، سابقه خودکشی در خانواده ، سطح تحصیلات مادر، بیماری روانپزشکی پدر و رابطه با دوست پسر در گرایش به خودکشی تاکید داشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - مقایسه پردازش هیجانی و ترس از ارزیابی‌های مثبت و منفی در زنان دارای فوبی اجتماعی و زنان عادی
        صدیقه لطفی عباس ابوالقاسمی محمد نریمانی
          هدف این پژوهش مقایسه پردازش هیجانی و ترس از ارزیابی­های مثبت - منفی در زنان دارای فوبی اجتماعی و زنان عادی بود. روش این مطالعه از نوع علی مقایسه ای بود. نمونه این پژهش 60 زن دارای فوبی اجتماعی و 60 زن عادی بود که با روش نمونه­گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع چکیده کامل
          هدف این پژوهش مقایسه پردازش هیجانی و ترس از ارزیابی­های مثبت - منفی در زنان دارای فوبی اجتماعی و زنان عادی بود. روش این مطالعه از نوع علی مقایسه ای بود. نمونه این پژهش 60 زن دارای فوبی اجتماعی و 60 زن عادی بود که با روش نمونه­گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس فوبی اجتماعی(کانر و همکاران، 2000)، مقیاس پردازش هیجانی(باکر و همکاران ، 2007)، مقیاس ترس از ارزیابی مثبت(ویکز و همکاران ، 2008) و مقیاس ترس از ارزیابی منفی(لری،1983) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که پردازش هیجانی و ترس از ارزیابی منفی در زنان دارای فوبی اجتماعی نسبت به زنان سالم بیشتر بود. (001 . 0> p ). در صورتی که ترس از ارزیابی مثبت در زنان دارای فوبی اجتماعی نسبت به زنان سالم کمتر بود. (001 . 0> p ). در صورتی که ترس از ارزیابی مثبت در زنان دارای فوبی اجتماعی نسبت به زنان سالم کمتر بود (001 . 0> p ). نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که پردازش هیجانی و ترس از ارزیابی­های مثبت - منفی 57 درصد از واریانس علایم فوبی اجتماعی را در زنان دارای فوبی اجتماعی تبیین می­کنند. (001 . 0> p ). نتایج این پژوهش تلویحات مهمی در زمینه پیشگیری، درمان و خدمات مشاوره ای زنان دارای فوبی اجتماعی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - رابطه فرهنگ سازمانی، هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی سازمانی در کارکنان سازمان آب و برق خوزستان
        فاطمه سادات مرعشیان فرح نادری
          هدف از این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ سازمانی، هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی سازمانی در کارکنان سازمان آب و برق خوزستان بود. نمونه شامل 400 نفر از جامعه مذکور بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسش چکیده کامل
          هدف از این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ سازمانی، هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی سازمانی در کارکنان سازمان آب و برق خوزستان بود. نمونه شامل 400 نفر از جامعه مذکور بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های فرهنگ سازمانی(گلسر، زامانو و هاکر 1987)، هوش هیجانی(شات، مالوفف، هال و همکاران،1998)، سرمایه روان شناختی(لوپز، آمو و مارتین،2006)، خودکارآمدی شغلی(ریگز و کنایت،1994) و رفتار کارآفرینانه(پیرس، کرامر و رابینز،1997) استفاده شد. پژوهش حاضر همبستگی از نوع کاننی بوده و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی کاننی نشان داد که بین فرهنگ سازمانی، هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی سازمانی رابطه معنادار وجود (05 / 0 P < ). همچنین، قویترین رابطه بین هوش هیجانی از متغیرهای مجموعه اول (مستقل) ( با ضریب کاننی استاندارد 753 / 0- ) و کارآفرینی سازمانی از متغیرهای مجموعه دارد دوم (وابسته) ( با ضریب کاننی استاندارد 81 / 0- ) بدست آمد. پرونده مقاله