رابطه بین جو عاطفی خانواده و خلاقیت دانشآموزان
محورهای موضوعی : تربیتیفخری سادات میرلوحی 1 , حسین مولوی 2 , سیدحمید آتش پور 3
1 -
2 -
3 -
کلید واژه: عملکرد خانواده, جو عاطفی خانواده, خلاقیت,
چکیده مقاله :
چکیده: این تحقیق با هدف بررسی رابطه جو عاطفی خانواده و خلاقیت دانشآموزان (دختر و پسر) چهارم و پنجم دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 85-1384 انجام گردید. روش مورد استفاده همبستگی بود، لذا برای انتخاب گروههای نمونه، به طریق تصادفی ساده، 90 دانشآموز دختر و 90 دانشآموز پسر انتخاب شدند. برای سنجش خلاقیت دانشآموزان از آزمون تداعی لغات محققساخته (میرلوحی، مولوی) و برای سنجش عملکرد خانواده از آزمون مقیاس عملکرد خانواده استفاده شد. روایی و پایایی آزمون مقیاس عملکرد خانواده قبلاً بهدست آمده بود (83/0 ). همچنین پایایی آزمون تداعی لغات در این پژوهش محاسبه گردید (79/0 ) و پاسخها براساس نظریات تارنس نمرهگذاری شد (روایی محتوایی). پرسشنامه جمعیتشناختی نیز شامل معدل، شغل والدین، تعداد فرزندان، ترتیب تولد و نوع و فضای منزل بود. مقیاس عملکرد خانواده 7 زیرمقیاس داشت: ارتباط، نقشها، حل مسأله، پاسخدهی عاطفی، مشارکت عاطفی، عملکرد کلی و نظارت بر رفتار. نتایج نشان داد که بین خلاقیت دانشآموزان با پاسخدهی عاطفی و مشارکت عاطفی رابطه معناداری وجود دارد (05/0P < ). بین خلاقیت و سایر زیرمقیاسهای جو عاطفی خانواده رابطه معناداری وجود نداشت. همچنین خلاقیت در دختران بهطور معناداری بیشتر از خلاقیت در پسران بود (05/0P < ). از متغیرهای جمعیتشناختی، متغیر معدل با خلاقیت رابطه معناداری داشت (01/0P < ). بین سایر متغیرهای فضای منزل، نوع منزل، شغل پدر و مادر، تعداد اعضای خانواده، ترتیب تولد با خلاقیت رابطه معناداری مشاهده نگردید.
Abstract The purpose of this study was to determine the relationship between affective family functioning and creativity in th and 5th grades of elementary school students in Isfahan. The correlation approach was used in this study. Therefore male and female students were randomly selected from the th and th grades. The students answered the word association test (items creativity) and one of their parents answered the affective family functioning and the demographic questionnaire items. The family functioning sub-scales were: Relations, roles, problem solving, affective response, affective involvement, and functioning. It was hypothesized that there would be significant relation ships between creativity and family functioning sub-scale scores. The results showed that there was a significant correlation between creativity and affective responding (P < ), and` between creativity and affective involvement (P < ). The relationships between creativity and the rest of the family functioning sub-scale scores were not significant. Girls scored significantly higher than did boys on the word association test (P < ).