ارزیابی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده، اجرا شده وآموخته شده درس علوم تجربی سال دوم راهنمایی شهرستان نیریز در سال تحصیلی 92 ـ 1391
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیزینب میرشکاری 1 , احمدرضا اوجی نژاد 2 , عباس قلتاش 3
1 - 1دانش آموخته برنامه ریزی درسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - 2عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
3 - 3عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
کلید واژه: برنامه درسی قصد شده, ارزشیابی برنامه درسی, برنامه درسی اجرا شده, برنامه درسیآموخته شده,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، ارزیابی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده، اجرا شده وآموخته شده درس علوم تجربی سال دوم راهنمایی شهرستان نیریز در سال تحصیلی 92 ـ 1391 بوده است. پژوهش حاضر از نوع تحقیق پیماشی است. به منظور اجرای پژوهش که مبتنی برنگرش سنجی مدیران، دبیران و دانشآموزان در مورد برنامههای درسی قصد شده، اجرا شده وآموخته شده بود، سه مقیاس محقق ساخته، برحسب گروه مدیران، دبیران و دانشآموزان طراحی و استفاده گردید. روایی و پایایی هر سه مقیاس با روش روایی صوری و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور گردآوری دادهها، نمونه آماری مربوط به برنامه درسی اجرا شده (مدیر و دبیر) و برنامه درسی آموخته شده (دانشآموز)، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل آماری دادهها نشان داد که بین دو نوع برنامه درسی قصد شده و برنامه درسی اجرا شده انطباق وجود دارد؛ بین دو نوع برنامه درسی قصد شده و برنامه درسی آموخته شده انطباق وجود ندارد؛ بین برنامه درسی اجرا شده و برنامه درسی آموخته شده انطباق وجود ندارد. همچنین، بین متغیر محتوا در دو نوع برنامه درسی قصد شده و برنامه درسی اجرا شده انطباق وجود ندارد. بین متغیر فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری در دو نوع برنامه درسی قصد شده و برنامه درسی اجرا شده انطباق وجود ندارد و بین مؤلفه ارزشیابی در دو نوع برنامه درسی قصد شده و برنامه درسی اجرا شده انطباق وجود دارد.
The main purpose of this study was to evaluate the extended of compatibility of the intended, implemented and learned curricula, based on the natural sciences lesson at the 2rd grade of junior high school in Neirin City.To find out what the managers', teachers' and students' viewpoints were about the intended, implemented, and learned curricula, the researcher-made scales had been designed based on the three above-mentioned groups. Both the validity and the reliability of the scales had been verified through face validity and Coronbach alpha. In order that the data to be collected, the statistical sample, relating to intended curricula ( the manager and the teacher) and the learned one( the student) was selected by means of the random and clustering sampling method. Once the data were analyzed, the fallowing results were found: there was a sort of compatibility between the intended and implemented curricula, no compatibility was found neither between the intended and learned curricula nor between the implemented and learned one. Considering the content variable, the intended and implemented curricula were not compatible. The same was found regarding the teaching-learning variable .However, these two factors showed a sort of compatibility once a valuation variable was taken into consideration
Ahmadi, GA. (2005). Evaluation of curriculum, teacher training courses, teacher training institutions of education. Institute of Curriculum Research and educational innovations. Asha K. Jitendra, Cynthia C. Griffin, Yan Ping Xin. (2010). An Evaluation of the Intended and Implemented Curricula’s Adherence to the NCTM Standards on the Mathematics Achievement of Third Grade Students: A Case Study. Gvirtz, Silvina. Beech, Jason. (2010).From the Intended to the Implemented Curriculum in Argentina: Regulation and Practice..Journal of Curriculum and Instruction, 4(2). Günay Balm, Ali. Küçük, Hilal .(2010). Examining of Turkish and portuguese education systems and science curricula. Procedia Social and Behavioral Sciences, (9): 26–32. Jafari Harandi, R.. Mir Jafari, Seyed Ebrahim. Liaghatdar, MJ. (2011). A comparative study on the content of the general education curriculum for Horticultural Science, Iran and several countries. Educational Studies in Psychology, No. 23. Kaptan,Kubilay. Timurlenk, Ozden.(2012).Challenges for Science Education.Procedia Social and Behavioral Sciences,(2): 3145–3149. Kazempoor. M., Ismail. Ghaffari, Khalil. (2010). Evaluation of secondary education social studies curriculum implemented using a three-dimensional model theoretical branches. New approach in Educational Administration Quarterly, Year II, No. III. Kyamnsh, A. (2003). The results of the Third International Mathematics and Science Study. The Third International Mathematics and Science Study, National Center, monographs No. 21. Pir Islamic Muharram. Fanny, H.. Ghiasi, Parvin. (2012). Consistent assessment intended curriculum implemented by seek regional science second grade. Marvdasht University, School of Education and Psychology. Saketi, Parviz Kazemi, Sultanali. Rezai, Soheila. (2010). Consistent assessment intended curriculum implemented by Vamvkhth science grade 2 Shiraz area. Marvdasht University, School of Education and Psychology. Vajargah Fathi, K.. (2008). Principles and Concepts curriculum. Tehran: Ball, Third Edition. - Karim, Abdul (2006). Overview Timss PIRLS achievement test results. Institute of Education. Yadegarzadeh, GR. (2008). Effects of formative assessment on student achievement in fourth grade science lesson. Daneshvar Journal, No. 27. Zeinali Mansour. Fallahi, Vida, Oji Race, AR. (2012). Consistent assessment intended curriculum implemented Vamvkhth third grade elementary art lesson Minab. Marvdasht University, School of Education and Psychology. Ziebell, Natasha. (2010). Examining the alignment of the intended curriculum and performed curriculum in primary school mathematics and integrated curriculum. The University of Melbourne. Melbourne Graduate School of Education.
_||_