اسلامی سازی مدارس بر اساس «نظریه بازگشت به خود» استاد مطهری
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسینرگس کشتی آرای 1 , نجمه سلطانی نژاد 2
1 - 1استادیار گروه علوم تربیتی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - 2دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: مدرسه اسلامی, تربیت اسلامی, دانش اسلامی, دانشآموز اسلامی,
چکیده مقاله :
تفکر استاد در زمینه مسائل اخلاقی، تفکری روشمند و بنیادی است. وی به روشها و قالبها به همان اندازه میاندیشد که به محتوا و اهداف. از دیدگاه شهید مطهری، مسأله خود راگم کردن و خود را نیافتن و در مقابل خود را بازیافتن ریشهای عمیق در معارف اسلامی دارد. پژوهش حاضر، کوششی است که با هدف شناسایی راهکار اسلامی سازی مدارس بر اساس نظریه بازگشت به خود استاد شهید مطهری انجام گرفته است. برای این منظور، با استفاده از روش الگوی تحلیل محتوای قیاسی، گذری اجمالی بر دیدگاه شهید مطهری در زمینه شناخت انسان، معرفت شناسی و ارزششناسی داشته، بر مبنای این سه دیدگاه، اهداف اسلامی سازی مدارس و فرایند اسلامی سازی مدارس در دو سطح دانش و دانشآموز مورد بررسی واقع شده است.
Motahari’s approach toward morality is very fundamental and methodological. To him, methods and standers are as important as objectives and contents. In his point of view, “self- missing” and “self-bewildering” as opposed to “self- finding”, are deeply rooted in Islamic theology. This research is carried out to determine the ways how school can be Islamized, while taking the Motahari’s “self-return” into account. In order to do so, deductive- descriptive analysis method is used to study about his approach in human comprehension, cognition, and value. Based on above-mentioned factors, the objectives and procedures of Islamization of schools, considering both knowledge and students are to be studied.
Hakim Qur'an, (2010), Translated by Makarem Shirazi N. Qom , Al Taha Publication, 604 Pages Alavi H.R., (2007), Essential Points of Educational Philosophy, Kerman, Shahid Bahonar University of Publications, 192 Pages,[Persian]. Alavinejad H., (1998), Moral Man in the view of Martyr Motahari ; Journal of researches Quranic., No.17,[Persian]. Emam jomeh , A (2008), Cultural patterns for Islamization of universities; Journal of Islamic University,12 th year, No. 6 , (continu 37), [Persian]. Faslolahi s. & Hajebrahimi M. T ,(2010), Pragmatic methods of Islamization of universities based on an approach to the views of professors of Islamic studies’ courses, Marefat Journal, 19 th year , (continu 157),No. 10,[Persian]. Flikes, O (2009), An Introduction to qualitative research, translated by Hadi Jalili, Ney publication. Group of writers, (1998), An introduction to Islamic Education, Philosophy of Education, the office of Hawzeh and University Cooperation, [Persian]. Kargozar ,A (1998), Selfness in Morality in the view of Martyr Motahari , Journal of Hawzeh, No 91, [Persian]. Motahari M,(1989), Martyr Motahari’s oeuvre, Tehran, Sadra publication, [Persian]. Motahari M,(1989), Philosophy of Morality, Tehran, Sadra publication, [Persian]. Motahari M,(1998), Islam and Modern Requirements , Tehran, Sadra publication, [Persian]. Motahari M,(1992), Perfect Man, Tehran, Sadra publication, [Persian]. Motahari M,(1991), Twenty Sermons, Tehran, Sadra publication, [Persian]. Motahari M,(1988), Issue of Cognition, Tehran, Sadra publication, [Persian]. Motie , H& khosropnah A, (2010), The relation between Religion and Technology in the process of Islamization of Universities, Quarterly Journal Of Islamic university, 14 th year, (continu 45),No. 1, [Persian]. Mirzamohamadi, M H, & sohbatlo , A (2007), Objectives of Islamic university, Quarterly Journal Of Islamic university, 11 th year, No. 1, (continu 33), [Persian]. Rayzan, A .N (2009) , Koranic Philosophical criteria and foundations of human generosity in the view of Imam Khomeini (R.I.P) and Martyr Motahari (R.I.P); Qom, the faculty of theology and Islamic studies, [Persian]. Ramazani F, & Hydari, M(2012), Methods for child Social Education based on Quran and Nahjulbalaghah, Research in Curriculum Planning, vol 8.No. 6(continu 33), [Persian]. Theoretical Bases of a Fundamental Change in Public Formal Education System of Islamic Republic; Supreme Council of the Cultural Revolution, [Persian]. Martyr Motahari, the conscious border guard (patriot); Islamic Development Organization, [Persian]. Theoretical Bases of a Fundamental Change in Public Formal Education System of Islamic Republic; Supreme Council of the Cultural Revolution, [Persian].
_||_