نقش هنر نقاشی در فرآیند ایده پردازی طراحی معماری معاصر
محورهای موضوعی : نظریه ها و معماری
سیامک پناهی
1
*
,
محمود رضایی
2
,
فاطمه آهنگر
3
1 - گروه معماری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2 - دانشیار شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، ایران.
3 - گروه معماری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
کلید واژه: هنر, نقاشی, فرایند طراحی, معماری معاصر, ایده پردازی,
چکیده مقاله :
این پژوهش به تاثیر هنر نقاشی بر فرآیند طراحی معماری معاصر می پردازد. جریان های هنری و معماری به عنوان دو مقوله همسان بطور مستمر در طول تاریخ با هم همگام بوده اند و بر یکدیگر تاثیر گذاشته اند و این مسئله مطرح است که چگونه هنر نقاشی می تواند بر فرآیند طراحی معماری اثر گذار باشد؟
روش تحقیق در این پژوهش بر پایه مطالعات بین رشته ای در دو گستره معماری و نقاشی، بصورت تحلیلی توصیفی و تلفیقی از استقرایی (از نمونه به نظریه) و قیاسی ( از نظریه به نمونه) است. از نظر هدف بنیادی کاربردی، از نظر رویکرد توسعه ای تکاملی، از نظر روش تحلیل تبیینی و از نظر کنترل متغیر تحقیق همبستگی است.
در سده های مختلف مکاتب گوناگونی شکل گرفته که موجب تحولات مختلفی در زمینه های مختلف از جمله معماری شده که شاخص ترین آنها در دوران معاصر بوده، این پژوهش به بررسی رابطه و پیوند فضای معماری و نقاشی در دوران معاصر و بازنمود آن در آثار معماران معاصر و پیوندهای مفهومی میان این دو هنر پرداخته است.
استفاده معماران معاصر از نقاشی به صورت های گوناگون هندسه توپولوژی و پالیمپسست اولیه، هندسه مورفولوژی و جوهره اصلی پروژه، هندسه تزیینات و هنر کمپ، جهت ارایه تاریخ و تزیینات، هندسه پلان و هنر مینیمال و در تقسیم بندی فضایی و هندسه پلان، کالبد معماری و هنر دیکانستراکشن و انارشیسم معماری، هندسه کوبیسم و فوتوریسم منطبق بر ماهیت داداییسم، مفاهیم مانیفست فوتوریسم ها و آرشی گرامها و متن و نقاشی بصورت تلفیقی صورت گرفته است.
This research deals with the impact of the art of painting on the process of contemporary architectural design. Artistic and architectural trends have been continuously synchronized and influenced each other throughout history, and the question is how the art of painting can influence the process of architectural design?
The research method is based on interdisciplinary studies in the two areas of architecture and painting, in a descriptive analytical manner and a combination of inductive and deductive . In terms of the fundamental purpose, it is applied, in terms of the developmental evolutionary approach, in terms of the explanatory analysis method, and in terms of the control variable, the research is correlational.
various schools have been formed that have caused various developments in different fields, including architecture, the most prominent of which has been in the contemporary era, this research has examined the relationship and connection between the space of architecture and painting in the contemporary era and its representation in the works of contemporary architects and the conceptual connections between these two arts.
contemporary architects use painting in various forms: topology geometry and early palimpsest, morphology geometry and the main essence of the project, geometry of decorations and camp art, to present history and decorations, plan geometry and minimal art and in spatial division and plan geometry, architectural body and art of deconstruction and architectural anarchism, geometry of cubism and futurism in accordance with the nature of Dadaism, concepts of futurism manifesto and Archigrams, and text and painting have been combined.
_ پناهی، سیامک و دیگران، معماری اندیشه، از ایده تا کانسپت، (1393)، هویت شهر، شماره ۱۷، سال هشتم، بهار ۱۳۹۳.
ـ پناهی، سیامک، (1398)، ذن راهنمای معماری شهر سازی و منظر، نشر عصر کنکاش، چاپ دوم، تهران.
-سمیعی، امیر و دیگران (1395) مطالعه تطبیقی بازنمایی فضای معماری سنتی در آثار نقاشی و معماری معاصر ایران، نمونه موردی: آثار نقاشی پرویز کلانتری و آثار معماری سید هادی میرمیران، معماری و شهرسازی آرمان شهر » پاييز و زمستان 1395 شماره17. صفحه ۷۸- ۶۳.
_ فراهانی، فواد، (1397)، فضا به مثابه ی پشتیبان ( نگاهی به رویکرد های پدیدارشناسانه در هنر مدرن )، نشر چشمه، چاپ اول، تهران.
ـ رضایی، محمود، (1393)، آنالوطیقای طراحی، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، چاپ اول، تهران.
_ قبادیان، وحید، (1402)، مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ سی و نهم، تهران.
_ کامل نیا، حامد، (1400)، آشنایی با معماری معاصر از شرق تا غرب، انتشارات فکر نو، چاپ هفتم، تهران.
_ گاردنر، هلن، (1402)، هنر در گذر زمان، ترجمه: محمد تقی فرامرزی، انتشارات نگاه، چاپ سی و هفتم، تهران.
_ میه، کاترین، (1396)، هنر معاصر، ترجمه: مهشید نونهالی، چاپ و نشر نظر، چاپ سوم، تهران.
_ لیلیان و دیگران، (1396)، نظریه ها و روش های طراحی معماری، انتشارات آزاد پیما، چاپ دوم، تهران.
_ لاوسون، برایان، (1395)، طراحان چگونه می اندیشند، ترجمه: دکتر حمید نعیمی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، چاپ دوم، تهران.
_ نوور، پیتر و شوماخر، پاتریک، (1388)، زاها حدید، ترجمه سیامک پناهی، نشر گنج هنر، تهران.
- Aalto, A. (1970). Synopsis : painting, architecture, sculpture (Ser. Papers of the institute for history and theory of architecture at the swiss federal institute of technology, zürich, 1970: 1). Birkhäuser.
- .
Dobrevski, Anton. (2022) Research on the role of painting in the Architectural Design process. Delft University of Technology, master degree thesis - - Shah, D. (2021). ‘Steven Holl: Making Architecture’ explores the architect’s process and practice. Retrieved from: https://www.stirworld.com/inspire-people-steven-holl-
making-architecture- explores-the-architect-s-process-and-practice - - .
Calatrava, S., de Albornoz, C.C. (2018). Santiago Calatrava. Drawing, Building, Reflecting. Thames & Hudson. - - .
Monderian, Piet, (2012) the Art Story. (n.d.).. Retrieved form: htt//www.theartstory.org/artist/Mondrian-piet/