خوانش تکنیک نقشه های شناختی در دستیابی به همساختی محیط و رفتار در فضاهای آموزشی (نمونه موردی: مراکز آموزش عالی شهر تهران)
محورهای موضوعی : معماری و شهرسازی و سکونتگاههای انسانیشیما فعلی 1 , فرح حبیب 2 , آزاده شاهچراغی 3
1 - گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: نقشه شناختی, همساختی محیط و رفتار (سینومورفی), نقشه برداری رفتاری, مراکز آموزش عالی شهر تهران,
چکیده مقاله :
مقدمه: طراحیهای معماری در فضاهای آموزشی بیشتر با انواع طراحیهای دستوری و فرمال و اغلب به صورت نخبهگرا است که بدون مشارکت و نظر سنجی و مطالعات رفتاری صورت میگیرد. هدف: در این تحقیق تلاش شده است از تکنیک نقشه شناختی به عنوان یک تکنیک تحلیل فضا استفاده گردد تا به برداشتهای الگوهای رفتاری استفادهکنندگان از فضا با یک مدل مفهومی کالبدی-فضایی-رفتاری به همساختی ظرف کالبدی (محیطهای آموزشی) و رفتار در فضا در قالب سینومورفی فضا بپردازد. به عبارت دیگر هدف اصلی این تحقیق تبیین چارچوبی راهبردی جهت دستیابی به همساختی محیط - رفتار پایدار (سینومورفی) در طراحی دانشکدههای معماری و شهرسازی است.روش شناسی تحقیق: روش تحقیق مورد نظر به لحاظ هدف ، کاربردی و به لحاظ متد روش توصیفی-تحلیلی میباشد. این پژوهش با رویکردی تلفیقی و استفاده از روش تحقیق پدیدار شناسی توصیفی(دیکلمن) و مشاهدات میدانی مستقیم و غیرمداخله ای به تحلیل کیفی داده ها و استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی به تحلیل کمی داده ها می پردازد.قلمرو جغرافیایی تحقیق: مراکز آموزش عالی شهر تهرانیافته ها و بحث: در کاربست مولفه های همساختی محیط و رفتار(سینومورفی) که شش مولفه و هفت فضای داخلی دانشکده که بیشترین فراوانی تجمع دانشجویان را داشته اند مورد شناسایی قرار گرفت، این نتایج حاصل شد که دو رویکرد پارادایمیک و پارادوکسیکال بین نقشه های شناختی و نقشه برداری رفتاری وجود دارد. محصول پارادایم بر هم کنش این دو مفهوم سینومورف فضا بوده است.نتایج: میتوان همساختی محیط و رفتار را راه حلی در جهت کاهش تعارضات یاد شده دانست. انعطاف پذیری فضا بسیار در تقویت و تشدید سینومورف فضا موثر است. استفاده از رویکرد امکان دهندگی و احتمال دهندگی فضا می تواند محصول کار که یک دانشکده اجتماعی یا دانشکده اجتماع محور است را تبیین کند.
Abstract:Introduction: Architectural designs in educational spaces are mostly with types of grammatical and formal designs and are often elitist, which are done without participation, surveys and behavioral studies. The main purpose of this research is to explain a strategic framework to achieve the harmony of environment-sustainable behavior (Synomorphy) in the design of architecture and urban planning faculties.MethodologyThe intended research method is applied in terms of purpose and descriptive-analytical method in terms of method. This research deals with the qualitative analysis of data with a combined approach and the use of descriptive phenomenological research method (Dickelman method) and direct and non-interventional field observations, and the use of hierarchical analysis method for quantitative data analysis. Geographical area of researchAcademic centers of TehranResults and discussionIn the application of the components of environment and behavior (synomorphy), six components and seven interior spaces of the faculty that have the highest frequency of student gathering were identified, these results were obtained that two paradigmatic and paradoxical approaches between maps There is cognitive and behavioral mapping. The paradigm product of the interaction of these two concepts has been the synomorph of space.ConclusionIt is possible to consider the integration of environment and behavior as a solution to reduce the mentioned conflicts. The flexibility of the space is very effective in strengthening and intensifying the synomorph of the space. Using the approach of enabling and making space possible can explain the work product that is a social school or community-oriented school.
_||_