تدوین استراتژی توسعه اکوتوریسم در منطقه الموت به روش SWOT
محورهای موضوعی : آلودگی خاکرضا ارجمندی 1 , کیوان صائب 2 , سید علی جوزی 3 , شیما رضایی 4
1 - استادیار مدیریت محیطزیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران
2 - استادیار گروه محیطزیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن.
3 - استادیار گروه محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
4 - کارشناس ارشد مدیریت محیطزیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران (مسئول مکاتبات).
کلید واژه: منطقه الموت, اکوتوریسم, SWOT,
چکیده مقاله :
لزوم توجه جدی به مقوله سیر و سیاحت و گردشگری در طبیعت (اکوتوریسم) به عنوان پدیدهای جدید در زندگی ماشینی قرن بیست و یکم بسیار احساس میشود و اهمیت آن روز به روز در دنیا افزایش مییابد. کشور ما با برخورداری از انواع مختلف جاذبههای گردشگری مانند الموت، تاکنون نتوانسته از این مزیت به خوبی استفاده نماید. با وجودی که مناطق طبیعی کشور میتواند یکی از جاذبههای ارزشمند برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به شمار آید، اما برنامهریزی برای استفاده از این شرایط هنوز در ابتدای راه است و کار مهم و اساسی برای بهرهبرداری از جاذبههای طبیعی صورت نگرفته است.هدف از این تحقیق تدوین استراتژیهایی برای توسعه اکوتوریسم در منطقه الموت میباشد که در این راستا از روش SWOT (تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدها) استفاده شده است. با کمک این روش و بررسیهای میدانی و تهیه پرسشنامه نقاط قوت و ضعف درونی منطقه و هم چنین فرصتها و تهدیدهای بیرونی مشخص شدند. سپس استراتژیهایی جهت رفع نقاط ضعف و تهدیدات و هم چنین تقویت نقاط قوت و فرصتهای موجود اتخاذ شد. در نهایت استراتژیهای به دست آمده از روش SWOT نمرهدهی شده و با استفاده از ماتریس QSPM اولویتبندی شدند تا در توسعه اکوتوریسم منطقه مدنظر قرار گیرند.بر اساس نتایج به دست آمده استراتژیهای برگزاری جلسات و همایشهایی جهت بیان ارزش منطقه در سطح منطقهای و ملی، بالا بردن فرهنگ عمومی به وسیله آموزش برای جلوگیری از تخریب محیطزیست منطقه و تاسیس هتل و اماکن رفاهی برای اکوتوریستها در منطقه در اولویت قرار گرفته اند.
The necessity of serious attention to the issue of nature tourism (ecotourism) as a new phenomenon in the machine life of twenty first century is felt so much and importance of it is increasing every day. Our country with a wide range of tourist attractions such as Alamout is unable to use this advantage as well as possible. Although the country’s natural regions can be one of the great attractions for domestic and foreign tourists, but planning for the use of these terms is still in the beginning and no important work has been done for the exploitation of natural attractions. The purpose of this research is to set strategies for developing ecotourism in the region of Alamout that in this regard used from SWOT method (Analyzing the strengths, weaknesses, opportunities and threats). Using this method and surveys and preparing the questionnaires the internal strengths and weaknesses and external opportunities and threats were determined. Therefore the strategies to remove weaknesses threats and reinforce strengths and opportunities were set. Eventually these strategies were scored and prioritized based on QSPM matrix to be used in ecotourism development. According to the result the strategies to hold meetings and conferences for revealing the values of the region in local and national levels and enhancing the public culture using educational methods for avoiding environmental destruction and establishment of welfare places and hotels for ecotourism in the region was prioritized.
_||_