انسان شناسی دین و نمادهای قدسی در اندیشه کلیفورد گیرتس
محورهای موضوعی : مسیحیت
1 - ندارد
کلید واژه: دین, انسان شناسی (دین), فرهنگ, مناسک دینی, نمادها, اسطور هها,
چکیده مقاله :
یکی از بنیادی ترین مباحث در مطالعات دینی، مبحث ادیان ابتدایی است . پژوهش دربارهادیان ابتدایی از سده نوزدهم آغاز شد . رشته ای که مطالعه در این زمینه را عهده دارشدنام گرفت . این رشته به تدریج از مسئله انسان شناسی دین و سپس انسان شناسی فراتر رفت و برای شناخت دین و ریشه های آن به مطالعه فرهنگ جوامع روی خاستگاه آورد و ازآنجا که نمادها مهم ترین اجزاء فرهنگ هر جامعه را تشکیل می دهند شناختننمادهای هر جامعه را لازمه شناخت فرهنگ و دین آن جامعه دانست . مهم ترین دغدغه اینمقاله پاسخ گفتن به این پرسش است که انسان شناسی نمادین و تفسیری چیست و دین راچگونه تعریف و ارزیابی می کند. محدوده این پژوهش هم اندیشه های کلیفورد گیرتساست. او که از برج سته ترین صاحب نظران این رشته است دین را به صورت میدانی، در دوسرزمین متفاوت مطالعه کرده است : مراکش و اندونزی و در مهم ترین کتاب خود که دربارهتفسیر فرهنگ ها نوشته به تفسیر نمادهای دینی این دو جامعه می پردازد و معتقد است که ازخلال نمادها و مناسک دینی می توان به شناخت دین آن جامعه نایل آمد . گفتار حاضر،پژوهشی است در آراء گیرتس و دیدگاه او در این باره.
Scholars who have been studying religion since 19th century attachgreat importance to the study of "primitive religions". In search of theessence and the origin of religion, "primitive religions" were thenceforce mostly studied under a subject called "anthropology" and then"anthropology of religion". But later, in the second half of 20th centurythe discipline underwent a sea change and studied religion throughsymbols. The main concern of this article is to introduce this branch ofresearch and the way it defines and looks at religion. Geertz is one ofthe most competent figures in this field and in this article his opinionabout religious symbols and rituals in Indonesia and Morocco is goingto be introduced. By hermeneutical approach he states that the greattask of an anthropologist of religion is thick description of symbolswhich are being practiced in religious rituals.