• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه انگیزه خود‌ارائه‌گری در فعالیت بدنی
        بهروز اکبرزاده ناصر صبحی قراملکی سعید آهار مژگان فلاح
        نگیزه در هر امری رکن ضروری به حساب می آید. افراد برای مشارکت در ورزش و فعالیت بدنی انگیزه های متفاوت و متغیری داند. هدف از انجام این پژوهش، روان سنجی (تعیین روایی و پایایی) سیاهه انگیزه خود ارائه گری در فعالیت بدنی ورزشکاران ایرانی در رشته های مختلف بود. این سیاهه دارای چکیده کامل
        نگیزه در هر امری رکن ضروری به حساب می آید. افراد برای مشارکت در ورزش و فعالیت بدنی انگیزه های متفاوت و متغیری داند. هدف از انجام این پژوهش، روان سنجی (تعیین روایی و پایایی) سیاهه انگیزه خود ارائه گری در فعالیت بدنی ورزشکاران ایرانی در رشته های مختلف بود. این سیاهه دارای 16 سوال و 4 خرده مقیاس حمایتی- عاملی، رضایت بخشی- عمومی، رضایت بخشی- عاملی و حمایتی عمومی می باشد. جامعه پژوهش حاضر کلیه ورزشکاران شهر تهران بودند. 261 پرسشنامه به وسیله ورزشکاران 13 تا 19 ساله (106 پسر و 155 دختر) که در رشته های مختلف فعالیت داشتند و در تابستان 1396 در المپیاد ورزشی مدارس شهر تهران شرکت کرده بودند تکمیل گردید. برای برآورد روایی سازه سیاهه از تحلیل عاملی تاییدی برای برازش مدل اندازه گیری استفاده شد. پایایی سیاهه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS و Amos تحلیل شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه انگیزه‌های خود‌ارائه‌گری در فعالیت بدنی (SMPAQ) می تواند برای سنجش انواع مختلف انگیزه‌های خود‌ارائه‌گری در زمینه‌ ورزش و فعالیت بدنی مفید با روایی و پایایی مطلوب مورد استفاده محققان، مربیان و دبیران ورزش استفاده گردد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ساخت و هنجاریابی اولیه و مقیاس میل به رفتارهای پر خطر در میان نوجوانان دختر
        فاطمه پاکی زهرا یوسفی، محسن گل پرور
        وهش حاضر با هدف ساخت و هنجاریابی اولیه مقیاس میل به رفتارهای پر خطر دانشآموزان متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش زمینه‌یابی و ابزارسازی و جامعه آماری کلیه دختران 15 تا 18 سال مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان بودند. نمونه آماری شامل340 نفر بود که به شکل در دسترس انتخاب شدند. داده چکیده کامل
        وهش حاضر با هدف ساخت و هنجاریابی اولیه مقیاس میل به رفتارهای پر خطر دانشآموزان متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش زمینه‌یابی و ابزارسازی و جامعه آماری کلیه دختران 15 تا 18 سال مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان بودند. نمونه آماری شامل340 نفر بود که به شکل در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها از طریق آلفای کرانباخ، همبستگی پیرسون و تحلیل عامل اکتشافی تحلیل گردید. نتایج نشان داد همسانی درونی، پایایی بازآزمایی و هماهنگی سؤالات و خرده مقیاسهای مقیاس تمایل به رفتارهای پرخطر مناسب بود. شواهد بررسی روایی واگرا و همگرا با مقیاس سلامت روان و خطرپذیری نوجوانان ایرانی نشان داد که این مقیاس از روایی واگرا و همگرا برخوردار است. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که این مقیاس از سه عامل تشکیل شده که همبستگی هر عامل با نمره کل معنادار بود، همگی مؤید روایی سازه این مقیاس هستند. برای پرسشنامه دو هنجار درصدی و هنجار استاندارد تعیین شد که میتوان قضاوت هنجاری نمود. با توجه به این یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که مقیاس میل به رفتارهای پر خطر از ویژگی‌های مطلوب روان سنجی برخوردار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - کاربرد نسخه نوین هوش‌آزمای تهران- استانفورد- بینه در کودکان استثنایی
        کامبیز کامکاری شهره شکرزاده
        نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه به عنوان ابزاری معتبر در تشخیص ناتوانی یادگیری محسوب می شود و با بهره گیری از اجرای همزمان این ابزار با نسخه چهارم مقیاس های هوشی وکسلر می توان اطلاعات مکفی و معتبری را در زمینه تشخیص و شناسایی ناتوانی یادگیری برای دانش آمو چکیده کامل
        نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه به عنوان ابزاری معتبر در تشخیص ناتوانی یادگیری محسوب می شود و با بهره گیری از اجرای همزمان این ابزار با نسخه چهارم مقیاس های هوشی وکسلر می توان اطلاعات مکفی و معتبری را در زمینه تشخیص و شناسایی ناتوانی یادگیری برای دانش آموزان با اختلال یادگیری در تهران به دست آورد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ساخت و هنجاریابی آزمون بازتاب هیجانی در دانشجویان دانشگاه های شهر قزوین
        داوود افلاطونی اصغر مینایی
        هدف پژوهش ساخت وهنجاریابی آزمون بازتاب هیجانی دردانشجویان دانشگاه های شهرقزوین میباشد.آزمودنیهای تحقیق شامل450نفرازدانشجویان دانشگاه های شهرقزوین سال تحصیلی95-94میباشندکه انتخاب آنهابه روش نمونه گیری دردسترس انجام شدسپس اطلاعات جمع آوری شده موردتجزیه وتحلیل قرارگرفت،برا چکیده کامل
        هدف پژوهش ساخت وهنجاریابی آزمون بازتاب هیجانی دردانشجویان دانشگاه های شهرقزوین میباشد.آزمودنیهای تحقیق شامل450نفرازدانشجویان دانشگاه های شهرقزوین سال تحصیلی95-94میباشندکه انتخاب آنهابه روش نمونه گیری دردسترس انجام شدسپس اطلاعات جمع آوری شده موردتجزیه وتحلیل قرارگرفت،برای بررسی روایی محتوایی ازشاخص نسبت روایی محتوایی(CVR)لاوشه استفاده شد،برای بررسی پایایی ازروش آزمون-بازآزمون وآلفای کرونباخ استفاده شد،برای بررسی روایی ملاکی همزمان ازروش رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده شد،برای بررسی روایی سازه از مدل یابی معادلات ساختاری وتحلیل عاملی تاییدی استفاده شد،ابتدا91سؤال برمبنای خصوصیات شخصیتی افراددرنظریه شخصیت ایناگرام که توسط گرجیف(1954)ارائه شده تهیه شدوبرای محاسبه روایی محتوایی،سؤالات دراختیار20نفرازاساتیدروانشناسی دانشگاه های قزوین قرارگرفت وروایی محتوایی به روش لاوشه محاسبه شددراین مرحله19سؤال به دلیل نداشتن روایی محتوایی حذف شدندسپس پایایی به روش آلفای کرونباخ وبازآزمایی محاسبه شدکه8سؤال حذف شد،برای محاسبه روایی ملاکی همزمان رابطه9مؤلفه آزمون با5عامل پرسشنامه شخصیت نئوفرم کوتاه بررسی شدکه نتایج نشان دادبین7عامل از9عامل آزمون بازتاب هیجانی باآزمون نئو رابطه مثبت وجود دارد بنابراین آزمون بازتاب هیجانی ازروایی ملاکی همزمان ازنوع همگراباآزمون نئوبرخورداراست سپس رابطه9مؤلفه باآزمون هوش هیجانی بار-ان بررسی شدکه نتایج نشان دادبه جزدو مؤلفه مهرطلب ودانش طلب کلیه مؤلفه هابا هوش هیجانی رابطه منفی دارند.پس ازبررسی روایی سازه به روش تحلیل عاملی تاییدی3سؤال به دلیل نداشتن روایی سازه حذف شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - طراحی الگوی برنامه‌درسی چندفرهنگی دوره متوسطه دوم آموزش ‌و‌ پرورش ایران
        سیدمحمد دورفرد علاءالدین اعتماداهری بدیع‌الزمان مکی‌آل‌آقا
        هدف این پژوهش طراحی الگوی برنامه‌درسی چندفرهنگی دوره متوسطه دوم آموزش ‌و‌ پرورش ایران بوده است. که از نظر هدف کاربردی، روش اجرا توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل مدیران و دبیران دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال 1399 حدود 2000 نفر می‌باشند. که با روش نمونه چکیده کامل
        هدف این پژوهش طراحی الگوی برنامه‌درسی چندفرهنگی دوره متوسطه دوم آموزش ‌و‌ پرورش ایران بوده است. که از نظر هدف کاربردی، روش اجرا توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل مدیران و دبیران دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال 1399 حدود 2000 نفر می‌باشند. که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای، تعداد 400 پرسشنامه بین این افراد توزیع و تعداد 386 پرسشنامه دریافت و مورد تحلیل قرار گرفت. روش گردآوری داده‌ها کتابخانه ای و میدانی و ابزار اندازه گیری از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه مورد تائید متخصصان و خبرگان و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای همه متغیرها بالای 0/70محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزارهای Smart PLS و SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه‌درسی چندفرهنگی به مؤلفه‌‌های مبانی؛ شرایط علی، برنامه درسی چندفرهنگی؛ مقوله محوری، فعالیت‌ها به عنوان عوامل زمینه‌ای، اهداف به عنوان راهبردها، روش‌های ارزیابی به عنوان شرایط مداخله‌گر و در نهایت محتوی به عنوان پیامدها وابسته است. در نهایت نتایج نشان داد که روایی و فرضیات مدل مورد تأئید قرار گرفته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تدوین الگوی بخشش بر اساس باور به دنیای عادلانه /ناعادلانه با میانجیگر ی عواطف خودآگاه
        طاهره جولانیان هایده صابری سیمین بشردوست
        پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی گری عواطف خودآگاه در رابطه بین باور به دنیای عادلانه /ناعادلانه با بخشش انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی (غیرآزمایشی) از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. نمونه پژوهش شامل 400 نفر به شیوه نمونه گیری تضادفی از جمعیت مراجعه کنندگان به خان چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی گری عواطف خودآگاه در رابطه بین باور به دنیای عادلانه /ناعادلانه با بخشش انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی (غیرآزمایشی) از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. نمونه پژوهش شامل 400 نفر به شیوه نمونه گیری تضادفی از جمعیت مراجعه کنندگان به خانه های سلامت شهر کرج در تابستان سال 1397 بود. . این شرکت کنندگان به پرسشنامه های پ باور به دنیای عادلانه (BJWS)) سومین نسخه تجدیدنظرشده مقیاس عاطفه خودآگاهی برای بزرگسالان (TOSCA-3) و مقیاس بخشش رای و همکاران (2001) پاسخ دادند نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که باور به دنیای عادلانه/ناعادلانه به صورت معنادار بخشش را پیش بینی می کندو ضریب مسیر غیر مستقیم بین باور به دنیای عادلانه و بخشش(0/05> P ،0/055=β) مثبت و در سطح 0/05معنادار بود و این نشان دهنده نقش میانجی گری عواطف خودآگاه است. مدل مفهومی پژوهش با استفاده از داده ها تایید شد و شاخص های برازش مدل تاییدی بر این امر است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که بخشش فقط یک پدیده ثانویه نیست که محصول تجارب مثبت زندگی یا ویژگی های شخص و غیره باشد.بلکه باید بادیدی تعاملی به ان نگرسیت وبه عنوان یک برونداد رفتاری مثبت، می تواند حاصل تعامل ساختاری باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - شاخص های روانسنجی پرسشنامه بهزیستی مدرسه کونو، آلانن، لینتونن و ریمپلا 2002
        فاطمه سلاطی جواد کاوسیان مهدی عرب زاده
        هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس بهزیستی مدرسه کونو، آلانن، لینتونن و ریمپلا برای استفاده در ایران است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دبیرستان های دولتی شهر کرج بود که از میان آن‌ها به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرح چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس بهزیستی مدرسه کونو، آلانن، لینتونن و ریمپلا برای استفاده در ایران است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دبیرستان های دولتی شهر کرج بود که از میان آن‌ها به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله ای 330 دانش آموز (170 دختر و 160 پسر) به طور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه بهزیستی مدرسه را تکمیل نمودند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مؤید این است که ساختار مقیاس برازش قابل قبولی با داده ها دارد. همسانی درونی (آلفای کرونباخ) از 0/69 تا 0/86 و (تتای ترتیبی) از 0/71 تا 0/88 متغیر بود که نشانگر پایایی مناسب ابزار می باشد. بررسی روایی ملاکی (همزمان) نشان داد که زیر مقیاس‌ها از روایی قابل قبولی برخوردار می باشند. نتایج نشان داد، مقیاس بهزیستی مدرسه از روایی و پایایی مناسبی در جامعه دانش‌آموزان ایرانی برخوردار است و جهت پژوهش‌های آتی در حوزه تعلیم و تربیت می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی رابطه هوش هیجانی و درگیری شغلی بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
        خدیجه ندری مهدی شریعت مداری فاطمه نادری
        هدف پژوهش حاضر رابطه هوش هیجانی با درگیری شغلی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن می باشد.که تعداد جامعه مورد پژوهش 620 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن می باشد و از میان آن ها نمونه ای به تعداد 250 نفر و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر رابطه هوش هیجانی با درگیری شغلی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن می باشد.که تعداد جامعه مورد پژوهش 620 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن می باشد و از میان آن ها نمونه ای به تعداد 250 نفر و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهشی که برای متغیر درگیری شغلی به کار برده شده پرسشنامه کانگو (1988) وبرای متغیر هوش هیجانی پرسشنامه سیبریا شرینگ بود که پایایی پرسشنامه درگیری شغلی بر اساس آلفای کرونباخ برابر با 88 /0 و هوش هیجانی برابر با 0/85 به دست آمد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره نشان داد بین هوش هیجانی و درگیری شغلی رابطه معنی دار وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - ساخت و هنجاریابی اولیه مقیاس میل به رفتارهای پر خطر در میان نوجوانان دختر
        فاطمه پاکی زهرا یوسفی محسن گل پرور
        پژوهش حاضر با هدف ساخت و هنجاریابی اولیه مقیاس میل به رفتارهای پر خطر دانشآموزان متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش زمینه‌یابی و ابزارسازی و جامعه آماری کلیه دختران 15 تا 18 سال مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان بودند. نمونه آماری شامل340 نفر بود که به شکل در دسترس انتخاب شدند. د چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ساخت و هنجاریابی اولیه مقیاس میل به رفتارهای پر خطر دانشآموزان متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش زمینه‌یابی و ابزارسازی و جامعه آماری کلیه دختران 15 تا 18 سال مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان بودند. نمونه آماری شامل340 نفر بود که به شکل در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها از طریق آلفای کرانباخ، همبستگی پیرسون و تحلیل عامل اکتشافی تحلیل گردید. نتایج نشان داد همسانی درونی، پایایی بازآزمایی و هماهنگی سؤالات و خرده مقیاسهای مقیاس تمایل به رفتارهای پرخطر مناسب بود. شواهد بررسی روایی واگرا و همگرا با مقیاس سلامت روان و خطرپذیری نوجوانان ایرانی نشان داد که این مقیاس از روایی واگرا و همگرا برخوردار است. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که این مقیاس از سه عامل تشکیل شده که همبستگی هر عامل با نمره کل معنادار بود، همگی مؤید روایی سازه این مقیاس هستند. برای پرسشنامه دو هنجار درصدی و هنجار استاندارد تعیین شد که میتوان قضاوت هنجاری نمود. با توجه به این یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که مقیاس میل به رفتارهای پر خطر از ویژگی‌های مطلوب روان سنجی برخوردار است. پرونده مقاله