بررسی ساختار عاملی و خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی مقیاس مدیریت زمان در میان دانشآموزان دوره دوّم متوسطه
محورهای موضوعی : روان سنجی
1 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی و ویژگی¬های روان¬سنجی نسخه فارسی مقیاس مدیریت زمان دانشآموزان (بالامورگان، 2013) بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود؛ که در میان جامعه دانشآموزان دوره دوّم متوسطه تعدادی از شهرستانهای استان فارس انجام شد. بدین منظور تعداد 468 نفر از آنها (302 دختر، 166 پسر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به نسخه الکترونیکی مقیاس مدیریت زمان دانشآموزان (بالامورگان، 2013) و پرسشنامه رفتارهای مدیریت زمان (ماکان و همکاران، 1990) پاسخ دادند. روایی سازه پرسشنامه مذکور با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. به منظور بررسی اعتبار پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی ساختار چهار عاملی ارائه شده در نسخه اصلی را تأیید نکرد؛ و نتایج نشان داد که نسخه فارسی این مقیاس شامل دو عامل تحت عناوین «نگرشها و رفتارهای مدیریت زمان» و «بینظمی» است. این دو عامل در مجموع 03/34 درصد از واریانس مقیاس مدیریت زمان دانشآموزان را تبیین میکنند. تحلیل عاملی تأییدی نیز این ساختار دو عاملی را تأیید کرد. علاوه بر آن ضرایب آلفای کرونباخ تأییدکننده اعتبار مقیاس است. در مجموع یافتههای پژوهش نشان میدهد که نسخه فارسی مقیاس مذکور از شاخصهای روانسنجی مناسبی برای اندازهگیری مهارت مدیریت زمان دانشآموزان ایرانی برخوردار است؛ و میتواند مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد.
The aim of the current research was to investigate the factor structure and psychometric properties of the Persian version of the students' time management scale – STMS- (Balamurugan, 2013). The design of the current research was descriptive of the correlation type; which conducted among the senior high school students in a number of cities in Fars province. For this purpose, 468 of them (302 girls, 166 boys) selected by convenience sampling method; And they responded to the electronic version of the STMS (Balamurugan, 2013) and the time management behavior questionnaire – TMBQ- (Macan et al. 1990). The construct validity of the STMS investigate using exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. Cronbach's alpha coefficient used to investigate the reliability of the questionnaire. The results of exploratory factor analysis did not confirm the four-factor structure presented in the original version; and the results showed that the Persian version of this scale includes two factors under the titles of "attitudes and behaviors of time management" and "disorganization". These two factors explain a total of 34.03% of the variance of the STMS. Confirmatory factor analysis also confirmed this two-factor structure. In addition, Cronbach's alpha coefficients confirm the reliability of the scale. In total, the findings of the research show that the Persian version of the STMS has suitable psychometric properties for measuring the time management skills of Iranian senior high school students; and it can be used by researchers.