ساخت و اعتباریابی مقیاس صلاحیتهای حرفهای معلمان
محورهای موضوعی : روان سنجیمنوچهر کلهر 1 , محمدرضا کرمی پور 2 , مسعود اسدی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
3 - دکتری مشاوره، استادیار گروه مشاوره، دانشگاه اراک، اراک، ایران
کلید واژه: پایایی, معلمان, روایی, تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی, صلاحیتهای حرفهای,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی، ساخت و هنجاریابی صلاحیت های حرفه ای معلمان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع گرد آوری داده ها همبستگی بود. تمامی معلمان استان قزوین در سال تحصیلی 97-1396 جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونه مورد نظر شامل 618 شرکت کننده بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس محقق ساخته صلاحیت های حرفه ای معلمان که دارای 56 گویه و 10 مؤلفه بود، استفاده شد. داده ها با کمک نرم افزارهای 25- SPSS وLISREL و با کاربرد روایی محتوایی به روش لاوشه، روایی سازه با تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه های اصلی و چرخش متعامد با روش واریماکس و تحلیل عاملی تأییدی، شاخص های برازش و آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی تحلیل شدند. نتایج روایی محتوایی به روش لاوشه، حاکی از روایی مناسب مقیاس صلاحیت های حرفه ای معلمان بود. تحلیل مؤلفه های اصلی نشان داد که مقیاس صلاحیت های حرفه ای معلمان از 10 عامل شامل دانش، اخلاق حرفه ای، مدیریت کلاس درس، تدریس مؤثر، خلاقیت ونوآوری، همکاری و تعامل، ارزشیابی از آموخته ها، پژوهشگری، فناوری اطلاعات و توسعه حرفه ای تشکیل شده است و نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از برازش مناسب عامل ها با داده ها بود. آلفای کرونباخ برای هر مؤلفه بالاتر از 60/0و برای کل مقیاس 97/0 بدست آمد. بر اساس نتایج حاصله می توان از مقیاس صلاحیت های حرفه ای معلمان به عنوان ابزاری معتبر برای سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان استفاده کرد.
س
_||_