رواسازی و اعتباریابی نسخه ایرانی پرسشنامه نگرش نسبت به اینترنت در دانشجویان
محورهای موضوعی : روان سنجیمهتاب ابراهیمی کندری 1 , مهرداد ثابت 2
1 - فارغ التحصیل دانشگاه آزاد واحد رودهن
2 - ریاست دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد رودهن
کلید واژه: دانشجویان, کلید واژه: ویژگی های روانسنجی, نگرش به اینترنت, تحلیل اکتشاقی, روایی و اعتبار,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین ویژگی های روانسنجی نسخه ایرانی پرسشنامه نگرش نسبت به اینترنت در دانشجویان صورت گرفت. جامعه ی آماری پژوهش حاضر را همه ی دانشجویان دانشگاه آزاد رودهن در سال تحصیلی 99-1398 که به تعداد 6500نفر هستند ، تشکیل داد. که از این بین تعداد ۳۰۰ نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها بوسیله پرسش نامه های، استاندارد نگرش به اینترنت داینف و کووآفتروس (2002) جمع آوری شده است. پرسشنامه نگرش به اینترنت 35 سوالی که بر پایه طیف لیکرت 5 درجه ای ارزیابی می شوند. یافتههای حاصل از تحلیل عامل اکتشافی با تحلیل مولفه های اصلی با ماتریس چرخش منجر به 4 عامل شد که 61 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می کند و مقدار ضریب اعتبار تست 41 ماده ای از طریق فرمول کلی آلفای کرونباخ از 55/0 تا 89/0 بر آورد گردید. روش تحقیق توصیفی-اکتشافی بود. جامعه ی آماری را همه ی دانشجویان دانشگاه آزاد رودهن در سال تحصیلی 99-1398 که به تعداد 6500نفر بودند، را تشکیل دادند. برای تعیین حجم نمونه، باتوجه به تعریف (فیدل 2007) به ازای هر سئوال حجم نمونه بهتر است 5 تا 10 برابر باشد و با توجه به در نظر گرفتن اینکه پرسشنامه نگرش به اینترنت 35 ماده است بنابراین تعداد حجم نمونه براساس تعداد سئوالات پرسشنامه حداقل 200 نفر دانشجو بود. که با توجه به امکان ریزش افراد، 300 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند.
The aim of this study was to determine the psychometric properties of the Iranian version of the Internet Attitude Towards Questionnaire in students. The statistical population of the present study consisted of all students of Roodehen Azad University in the academic year of 2009-2010, which is 6500 people. Of these, 300 people were selected as the sample using the available sampling method. Data were collected through questionnaires, Dinef Internet Attitudes Standard and Kovafteros (2002). Internet Attitude Questionnaire 35 questions that are evaluated based on a 5-point Likert scale. Findings from heuristic factor analysis with principal component analysis with rotation matrix led to 4 factors that explain 61% of the total variance of the variables and the value of the 41-item test coefficient through Cronbach's alpha formula from 0.55 to Was estimated to be 0.89.The research method was descriptive-exploratory. The statistical population consisted of all students of Roodehen Azad University in the academic year of 2009-2010, which numbered 6500 people. To determine the sample size, according to the definition (Fidel 2007) for each question, the sample size should be 5 to 10 times, and considering that the Internet Attitude Questionnaire is 35 items, so the number of sample size based on the number of questionnaire questions is at least 200 He was a student. Due to the possibility of falling, 300 people were selected using the available sampling method.
_||_