ویسک- آر (WISC-R) در ایران زنده است : هنجاریابی آزمون هوش وکسلر کودکان- تجدید نظر شده در گروه سنی 15 سال
محورهای موضوعی : روان سنجیمهریار ندرمحمدی 1 , مریم شفیع پور 2
1 - ;گروه روانپزشکی - استاد یار دانشکده پزشکی - دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه ازاد اسلامی واحد اردبیل
کلید واژه: هنجاریابی, مقیاس هوشی کودکان WISC-R, کودکان 15 ساله,
چکیده مقاله :
هدف: با توجه به کاربرد آزمون هوش تجدید نظر شده کودکان وکسلر WISC-R در مراکز درمانی ایران و هنجاریابی نشدن این آزمون در گروه سنی 15 ساله ها پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی این آزمون انجام شد.روش: این پژوهش از نوع توصیفی بود. تعداد 120 نفر (60 دختر و 60 پسر) در سه گروه سنی به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه مورد ارزیابی قرار گرفتند. پارامتر های توصیفی نمرات خام خرده مقیاسها محاسبه شد و با استفاده از جدول Z با تبدیل غیر خطی به نمرات استاندارد تبدیل گردید. نمرات استاندارد هر خرده مقیاس با تبدیل خطی به نمره تراز شده ای با میانگین 10 و انحراف استاندارد 3 تبدیل شدند. اعتبار خرده مقیاس های کلامی و عملی و کل خرده مقیاس ها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت. میانگین ضریب هوش کلامی، عملی و کل گروه محاسبه گردید. یافته ها: سه جداول تبدیل نمرات خام به نمرات تراز شده بدست آمد. با استفاده از نمرات 10 مقیاس اصلی در جداول بدست آمده میانگین ضرایب هوش کلامی VIQ=96.93 عملی PIQ=97.12 و کل FSIQ=96.69 بدست آمد. متوسط اعتبار خرده مقیاس های کلامی 82/. =α و عملی 71/0=α و کل خرده مقیاس ها84/.=α بود و در سطح قابل قبولی بودند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان بیان کرد که این آزمون قابلیت استفاده برای تعیین هوشبهر در دانش آموزان 15 ساله را دارا می باشد و جداول تبدیل نمرات بدست آمده می تواند از سوی مشاوران، روانشناسان برای این گروه سنی استفاده شود.
Objective: Due to the increasing use of the WISC-R in Iran clinical centers and not been standardized this test in 15 years old children. The purpose of this study was standardizing the WISC-R in 15 years old children.Method: This research was descriptive. 120 subjects (60 girls and 60 boys) were selected by random sampling in three age groups (4 months apart). Descriptive statistics parameters of raw scores of sub-scales were calculated and raw scores were converted to standard scores using non-linear transformation using Z table. The standard scores of each subscale were converted linearly to a scaled score with an average of 10 and standard deviation of 3 ss=((z*3)+10) . Reliability of verbal, performance and total subscales were evaluated the Cronbach's alpha coefficient. The mean of verbal, performance and total intelligence was calculated.Results: For each of age groups obtained convert tables for transformation raw scores to scaled scores. The mean and standard deviation of row scores in all three age groups were calculated in 12 subscales. Using the scores of the 10 original subscales, the average of verbal, performance and the full scale intelligence respectively were VIQ=96.93, PIQ=97.12 FSIQ=96.69. The average relibility (Cronbach's alpha) of the verbal, performance and total subscales respectively were α=0.82, 0.71, 0.84. Conclusion: Regarding these results, it can be stated that WISC-R can be used to determine the intelligence in 15 years old students and until the standardization of the latest versions of WISC conversion tables can be used by counselors, psychologists for this age group.
_||_