ساخت و هنجار یابی پرسشنامه رفتارهای بزهکارانه نوجوانان دانش آموز مقطع دوره متوسطه دوم استان مازندران
محورهای موضوعی : روان سنجی
علی اصغر عباسی اسفجیر
1
*
,
مهرداد ثابت
2
,
نسرین باقری
3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
2 - استاد یار - دانشکاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک
3 - دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
کلید واژه: ساخت, هنجار یابی, پرسشنامه گرایش به رفتارهای بزهکارانه, نوجوانان دانش آموز,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر، ساخت و هنجار یابی پرسشنامه رفتارهای بزهکارانه در میان کلیه نوجوانان دانش آموز مقطع دوره متوسطه دوم استان مازندران بوده است. تحقیق حاضر تلاش می کند ضمن معرفی مقیاس بزهکاری آینده نگر، فایده و سودمندی آن را به صورت عملی و مبتنی بر داده ها و شواهد تجربی نشان دهد. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان نوجوانان دانش آموز، دختر و پسر مقطع دوره متوسطه دوم استان مازندران، در سال تحصیلی98-1397 انجام شده است. نمونه گیری با روش طبقه بندی شده انجام گرفته و حجم نمونه نیز 742 نفر می باشد. اعتبار این مقیاس با استفاده از اعتبار محتوا، اعتبار سازه نظری و اعتبار سازه تجربی، که از طریق تحلیل عاملی حاصل گردید، بررسی شده است. پایایی مقیاس نیز با استفاده از آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی با استفاده از روش مولفه های اصلی و چرخش واریماکس و تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مقیاس بزهکاری، از چهار عامل تخلف مدرسه ای، رفتارهای بزهکارانه فرهنگی عادی شده، رفتارهای بزهکارانه اخلاقی، رفتارهای بزهکارانه عادی شده جدید، تشکیل شده است، که نزدیک 58 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین می کنند. ضرایب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و ابعاد آن نیز در حد مطلوبی برآورد شد. نتایج تحقیق نشان داد که مقیاس بزهکارانه از این امتیاز مهم برخوردار است که رفتارهای الگودار و پایا را مد نظر قرار می دهد و این مقیاس برای تبیین بزهکاری و نیز جهت ارائة توصیه هایی با کاربست تجربی مناسب تر است.
The purpose of this study was to construct and standardize a questionnaire of delinquent behaviors among all adolescents of secondary school in Mazandaran province. The present study attempts to introduce a prospective delinquency scale, demonstrating its usefulness and usefulness in a practical and empirical way. This study was a survey study using a questionnaire distributed among adolescents, girls and boys of second high school in Mazandaran province in the academic year of 1398-98.Sampling was done by classified method and the sample size was 742 persons. The validity of this scale was assessed using content validity, theoretical construct validity, and empirical construct validity, obtained through factor analysis. Reliability of the scale was also assessed using Cronbach's alpha. Factor analysis results using principal components method and varimax rotation and confirmatory factor analysis showed that the scale of delinquency consisted of four factors: school abuse, normalized cultural delinquent behaviors, ethical delinquent behaviors, new normalized delinquent behaviors, That explains about 58 percent of the total scale variance. Cronbach's alpha coefficients were estimated for the whole scale and its dimensions. The results showed that the scale of delinquency has the important advantage of taking into account patterned and consistent behaviors and that this scale is more appropriate for explaining delinquency as well as for providing empirical recommendations.