اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه
محورهای موضوعی : روان سنجیعیسی محمدی 1 , علی افشاری 2 , علی اقبالی 3
1 - گروه روانشناسی سلامت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - گروه روان شناسی- دانشگاه مراغه
3 - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان
کلید واژه: برنامه, کاهش استرس, مبتنی بر ذهن آگاهی, دلزدگی تحصیلی, بهزیستی مدرسه.,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان مراغه میباشد. طرح پژوهش حاضر، از نوع آزمایشی است که به صورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان مراغه بود. از جامعه مذکور با توجه به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای تعداد 30 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه استانداد دلزدگی تحصیلی برسو و همکاران و مقیاس بهزیستی مدرسه کونو و ریمپلا بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه دانش آموزان تاثیر دارد (001/0). این یافتهها میتواند در جهت سودمندی استفاده از برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه تبیین شود. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه دانش آموزان تاثیر دارد (001/0). این یافتهها میتواند در جهت سودمندی استفاده از برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه تبیین شود.یافته های پژوهش نشان داد که آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه دانش آموزان تاثیر دارد (001/0). این یافتهها میتواند در جهت سودمندی استفاده از برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه تبیین شود.
The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of mindfulness-based stress reduction program on academic boredom and well-being of secondary school students in Maragheh. The design of the present study is an experimental type that was performed as a pretest-posttest with a control group. The statistical population of the study included all high school students in Maragheh. According to the multi-stage cluster sampling method, 30 people were selected from the mentioned population as a statistical sample. The research instruments included Barso et al.'s academic boredom standard questionnaire and the Kono and Rimpla school welfare scale. Analysis of covariance was used to analyze the data. Findings showed that teaching mindfulness-based stress reduction program has an effect on academic boredom and students' school well-being (0.001). These findings can be explained by the usefulness of using a mindfulness-based stress reduction program on academic boredom and school well-being. Findings showed that teaching mindfulness-based stress reduction program has an effect on academic boredom and students' school well-being (0.001). These findings can be explained by the usefulness of using a mindfulness-based stress reduction program on academic boredom and school well-being. Findings showed that teaching mindfulness-based stress reduction program has an effect on academic boredom and students' school well-being (0.001). These findings can be explained by the usefulness of using a mindfulness-based stress reduction program on academic boredom and school well-being