تاثیر راهنمای آموزش علوم اول ابتدایی برمبنای ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنیبر تخیل بر ادراک فعالیتهای کلاسی دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران
محورهای موضوعی : روان سنجیزهرا ثابت جهرمی 1 , خدیجه ابوالمعالی الحسینی 2 , علی حسینی خواه 3 , مهرداد ثابت 4 , کیانوش هاشمیان 5
1 - گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحدتهران شمال، تهران، ایران
3 - دانشگاه خوارزمی ، کرج ، ایران
4 - مدیر گروه روان شناسی. دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد رودهن. ایران
5 - دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. رودهن، ایران.
کلید واژه: ابزار شناختی, ادراک فعالیتهای کلاسی, پایه اول ابتدایی, راهنمای آموزشی علوم, نظریه آموزش مبتنی بر تخیل,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش علوم اول ابتدایی بر مبنای نظریه آموزش مبتنیبر تخیل بر ادراک فعالیتهای کلاسی دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران انجام گرفت. روش پژوهش، کمی و از نوع نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود و از روش نمونهگیری تصادفی و نمونهگیری بر اساس ملاکهای ورود استفاده شد. بدین صورت که از بین مدارس ابتدایی منطقه 11 شهر تهران به صورت تصادفی یک دبستان دخترانه و یک دبستان پسرانه انتخاب شد. سپس بر اساس ملاکهای ورود، 24 نفر از این دانشآموزان از هر یک از مدارس انتخاب و در دو گروه 12 نفره کنترل و آزمایش گمارده شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه ادراکات فعالیتهای کلاسی جنتری و همکاران (۲۰۰۲) بود. گروه آزمایش به مدت 1 ماه و در 4 جلسه، تحت جلسات آموزش علوم بر مبنای ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنیبر تخیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش علوم برمبنای ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنیبر تخیل سبب بهبود ادراک از فعالیتهای کلاسی در هر چهار مؤلفه علاقهمندی، چالشانگیزی، انتخابگری و لذت شد. این پژوهش، اهمیت استفاده از ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنیبر تخیل در آموزش را به عنوان روشی مهم در بهبود ادراک دانشآموزان از کلاس درس آشکار ساخت. بنابراین معلمان علوم اول ابتدایی میتوانند از این راهنما در کلاس درس استفاده نمایند.
The aim of this study was to investigate the effect of teaching elementary education based on the imaginative education theory on the perception of classroom activities of first grade elementary students in Tehran. The research method was quantitative and quasi-experimental with pre-test-post-test design with control group and random sampling and sampling based on inclusion criteria were used. Thus, a girls 'primary school and a boys' primary school were randomly selected from among the primary schools in District 11 of Tehran. Then, according to the inclusion criteria, 24 of these students were selected from each school and assigned to two groups of 12 controls and experiments. The instrument of this research was the Questionnaire of Perceptions of Class Activities of Gentry et al (2002). The experimental group underwent 4 sessions of science education sessions based on cognitive tools of imaginative education theory. The results of multivariate analysis of covariance showed that teaching science based on cognitive tools of imaginative education theory improved the perception of classroom activities in all four components of interest, challenge, selectivity and pleasure. This study revealed the importance of using cognitive tools of imaginative education theory in education as an important way to improve students' perception of the classroom. So elementary school teachers can use this guide in the classroom.