طراحی مدلی جهت بررسی رابطه بین قابلیتهای سازمانی، مزیّت رقابتی و عملکرد محصول جدید (مطالعه موردی: شرکتهای فعال در صنعت مواد غذایی شهر مشهد)
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانیابراهیم روشن قیاس 1 , رضا سپهوند 2 * , عبدالخالق غلامی چنارستان علیا 3 , علی پیرزاد 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2 - استاد گروه مدیریت دانشگاه لرستان،لرستان،ایران
3 - استادیارگروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه ازاد اسلامی، یاسوج، ایران
4 - استادیارگروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه ازاد اسلامی، یاسوج، ایران
کلید واژه: مزیت رقابتی, صنعت مواد غذایی, قابلیتهای سازمانی, عملکرد محصول جدید,
چکیده مقاله :
دستیابی به عملکرد برتر هدفی است که سازمانها برای رسیدن به آن به اقدامات مختلفی روی میآورند. در این میان قابلیتها تأثیر بسزایی در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها دارند و از جمله این قابلیتها میتوان به بازاریابی، نوآوری و تحقیق و توسعه اشاره کرد. در این پژوهش سعی بر ارائه مدلی شده است تا به بررسی رابطه بین قابلیتهای سازمانی، مزیت رقابتی و عملکرد محصول جدید پرداخته شود. بدین منظور تعداد 105 پرسشنامه بین مدیران شرکتهای مواد غذایی شهر مشهد توزیع شد. در این پژوهش از نرمافزار AMOS و SPSS برای تجزیه و تحلیل داده استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که رابطه معناداری بین قابلیتهای سازمانی (قابلیت بازاریابی، قابلیت نوآوری، قابلیت تحقیق و توسعه) و مؤلفههای مزیت رقابتی (سرعت ارائه محصول و کیفیت محصول) وجود دارد، همچنین یافتههای این تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بین شاخصهای مزیت رقابتی و مؤلفههای عملکرد محصول (عملکرد مالی و عملکرد مبتنی بر مشتری) جدید وجود دارد.
All thriving organizations constantly strive to raise their performance standards. What may enhance any company’s competitive advantage is a set of capabilities including marketing, innovation and research and development capabilities. The present inquiry was an attempt to design a model to scrutinize the extent to which organizational capabilities, competitive advantage and new product performance may correlate. To this end, a questionnaire was distributed among 105 managers of food companies in Mashhad, Iran, and the collected data were analyzed via AMOS and SPSS softwares. The research findings indicated a significant relationship between organizational capabilities, including marketing capability, innovation capability, research and development capability, and competitive advantage components of product and product delivery speed. A significant relationship was also found between competitive advantage indicators like financial and consumer-oriented performances and components of product performance.