بررسی علم کلام در ادبیات تعلیمی
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسیفاطمه ابوحمزه 1 * , احمد احمدی 2
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی ـ دانشگاه تهران
2 - استادیار زبان و ادبیات فارسی ـ دانشگاه تهران
کلید واژه: شعر, poetry, کلام, فلسفه, حوزههای کلامی, word, areas of spoken word, philosophy,
چکیده مقاله :
ادبیات تعلیمی، گستره وسیعی از ادبیات را در بر میگیرد. بسیاری از شاعران ادوار مختلف شعر فارسی که اشعار تعلیمی سرودهاند؛ با علـــوم مختلف رایج در زمان خود آشنا بودهاند و بدین گونه بر غنای ادبیات تعلیمی افزودهاند. از جملۀ این علوم، علم کلام است. شاعران اشعار خود را با توجه به مباحث مطرح در حـوزۀ کلامی که بدان معتقد بودهاند؛ سرودهاند. در واقع میتوان شعر را نموداری از اعتقادات شاعر دانست که به تعلیم مخاطب در آن حوزۀ کلامی میپردازد. این موضوع کمتر در ادبیات فارسی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. بدین منظور برای بررسی تاثیر علم کلام در ادبیات فارسی ابتدا به معرفی علم کلام پرداخته، عوامل پیدایش و حوزه های اصلی علم کلام را بررسی میشود. سپس برخی از آرای کلامی که در ادبیات مورد توجه قرار گرفته است؛ مطرح میشود. در ادامه، تأثیر علم کلام بر فلسفه و جریان ایجاد شده در ادبیات مورد بررسی قرار میگیرد.
Didactic literature covers a wide range of literature. Many poets that had written Persian didactic poetry Have been familiar with the various sciences . thus have enriched the literature. Among this sciences the arguments of kalam is Considerable . poets written their poem influence of theology region that believed them and discussed about them . This issue has received little attention in literature . Therefore this easy identify the areas of theology and theological opinions, which have been discussed in the literature . Finally the impact on science, theology and philosophy developed in the literature are discussed.