خودسازی مقدمه تمدن نوین اسلامی
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات سیاسی
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: انسان اجتماعی, تمدن نوین اسلامی, آینده نگری, نظام آموزشی , خانواده و بیانیه گام دوم,
چکیده مقاله :
به تعبیر بسیاری از اندیشمندان، تمدن به زیست اجتماعی انسان اطلاق می گردد. از مؤلفه های کلیدی یک جامعه متمدن ، وجود افرادِ در تراز و متناسب با آن جامعه و به تعبیری انسان مدنی است. در واقع تا زمانی که تک تک اعضای جامعه بعنوان اجزاء تشکیل دهنده آن، آمادگی ایفای نقش خود را نداشته باشند، شکل گیری جامعه متمدن قابل تصور و پیاده سازی نخواهد بود.
مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، دوران پس از چهل سال اول انقلاب اسلامی و ورود به چهل سال دوم را مرحله دوم خودسازی ، جامعه پذیری و تمدن سازی دانسته اند. این یعنی یک فرایند دقیق در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی. در واقع خودسازی و جامعه پذیری مقدمه شکل گیری تمدن نوین اسلامی است.
ساختن فردِ مهیای جامعه متمدن بواسطه مجموعه ایی از عوامل اثرگذار صورت می پذیرد که از جمله آنها می توان به خانواده، نظام آموزشی، محیط، رسانه ،دوستان و... اشاره نمود. در این میان نقش هر یک حائز اهمیت خواهد بود، اما نقش خانواده و نظام آموزشی، ویژه و مبنایی است.
در این نوشتار تلاش خواهیم کرد با تبیین جامعه متمدن با محوریت تمدن نوین اسلامی ، به مؤلفه کلیدی فردِ ایفاگرِ نقشِ محوری در تحقق این تمدن، بپردازیم. روش ما توصیفی – تبیینی بوده و با رویکردی آینده نگارانه که بیانیه گام دوم نیز مبتنی بر آن نگارش یافته ، به ترسیم راهکارهای متناسبی برای تحقق تمدن نوین اسلامی با نقش آفرینی انسان اجتماعی که کنش گر اصلی این عرصه است، خواهیم پرداخت.
According to many thinkers, civilization refers to the social life of human beings. One of the key components of a civilized society is the existence of individuals on the level and proportion of that society, and in a sense, civil man. In fact, as long as each and every member of the society is not ready to play their role, the formation of a civilized society will not be conceivable and implemented.
In the statement of the second step, the Supreme Leader has considered the period after the first forty years of the Islamic Revolution and the entry into the second forty years as the second stage of self-development, socialization, and civilization-building. This means a precise process on the path to the realization of the new Islamic civilization. In fact, self-improvement and socialization are the prelude to the formation of the new Islamic civilization.
Building a prepared person for a civilized society is done through a set of effective factors, including family, educational system, environment, media, friends, etc. It can be mentioned. In the meantime, the role of each of them will be important, but the role of the family and the educational system is special and basic.
Our method is descriptive-explanatory, and with a futuristic approach based on which the Second Step Statement has been written, we will draw appropriate solutions for the realization of the new Islamic civilization with the role of social man, who is the main actor in this field.
1. نهج البلاغه
2. اسلامی ندوشن، محمد علی، فرهنگ و شبه فرهنگ، تهران، نشر یزدان. 1371.
3. دورانت ، ویل. تاریخ تمدن، ترجمه احمد آرام. تهران ،انتشارات علمی، فرهنگی ، 1382.
4. ولایتی، علی اکبر. پویایی فرهنگ و تمدن ایران و اسلام .تهران، نشرمرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی. 1390.
5. هانتینگتون، ساموئل. نظریه برخورد تمدن ها. ترجمه مجتبی امیری، تهران:دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی.1374.
6. سایت Khamenei.ir