بررسی تطبیقی امشاسپندان در آیین زرتشتی و اعیان ثابته در عرفان نظری
محورهای موضوعی : ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)
1 - دانشجوی دکتری، زبان و ادبیات فارسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
کلید واژه: اوستا, اعیان ثابته, عرفان اسلامی, فروهر, امشاسپند,
چکیده مقاله :
اعیان ثابته در عرفان نظری، صور علمیه الهی هستند که در فیض مقدس، به کالبد عالم وارد شده اند، اعیان در علم الهی ثابت اند که تنها یک بار در ازل تحدید یافته اند و در کسوت اسماء و صفات، مظهر ذات حق تعالی گشته اند. این پژوهش مطالعه ای نظری است که به شیوه پژوهش کتابخانه ای و توصیف و تطبیق دادهها، تفسیر مترادف اعیان ثابته را به شیوۀ توصیفی - تطبیقی در آیین کهن زرتشتی مورد بررسی قرار می دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی شباهت های بنیادی این دو نگرش آیینی و عرفانی است. در اشاره به یافتههای تحقیق میتوان گفت که صور معنوی عالم در آئین زرتشتی، امشاسپندان فرَوَشی نام دارند که همانند اعیان، پیش از آفرینش هستی، خلق گردیده اند و در کالبد گیتایی قرار گرفته اند، آن ها در تجلی اسماء و صفات، مظاهر اهورامزدا در عالم گیتایی هستند. در هر دو نگرش به عهد الست و اقرار به رسالت بندگی اشاره شده است. علم الهی در آن ها ثابت است و در حقایق علمی موجودات، تعاریفی یکسان با یکدیگر دارند.
The fixed nobles in theoretical mysticism are the forms of divine knowledge that have entered into the body of the world in holy grace, the fixed nobles in divine knowledge are limited only once in eternity and have become the manifestation of the essence of the Almighty in the guise of names and attributes. This research is a theoretical study that examines the descriptive-comparative interpretation of the synonyms of Ayan Thabiteh in the ancient Zoroastrian religion through the method of library research and description and comparison of data. The purpose of this research is to investigate the fundamental similarities between these two religious and mystical attitudes. Referring to the findings of the research, it can be said that the spiritual forms of the universe in Zoroastrianism are called Amshaspandan Farvashi, which, like the nobles, were created before the creation of existence and were placed in the Gita body, they are the manifestation of the names and attributes, the manifestations of Ahura Mazda in They are the Gita world. In both attitudes, the first covenant and acknowledgment of the mission of servanthood are mentioned. Divine knowledge is fixed in them, and in the scientific facts of beings, they have the same definitions.
_||_