واکاوی موانع برندسازی در شرکتهای خانوادگی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدامیرحسین عبدالعلی پور 1 , فلور ندایی 2 , هوشمند باقری قره بلاغ 3
1 - گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی
2 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد ارومیه، ارومیه، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
کلید واژه: شرکتهای خانوادگی, موانع برندسازی, ریسک برند, دانش برندسازی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش ارزیابی چالشهای بازدارنده موثر بر برندسازی (اجتناب از برندسازی) شرکتهای خانوادگی در شرکتهای فعالِ استان آذربایجان غربی است. مطالعۀ پیشرو جهت جمعآوری دادهها از روش پیمایشی و جهت تحلیل دادهها از روش همبستگی استفاده نموده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران بازاریابی شرکتهای خانوادگی فعال در استان آذربایجان غربی که در زمینه صنایع مختلف فعالیت دارند میباشد که با توجه به اطلاعات بهدست آمده از سازمان صنایع و معادن استان، جامعه آماری این پژوهش 250 نفر میباشد. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. با استفاده از فرمول کوکران 144 نمونه آماری قابل تجزیهوتحلیل به دست آمد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه با 29 گویه است که از حیث روایی و پایایی مورد تائید قرار گرفت. جهت آزمون فرضیه های پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی استفاده گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که هزینههای بالای بازاریابی، عدم اعتمادبهنفس به تواناییهای شرکت، نبود دانش لازم، تقاضای ضعیف و ریسک بالای برندسازی اثر مثبت و معناداری بر بازدارندگی برندسازی در شرکتهای خانوادگی فعال استان آذربایجان غربی دارند.
The main goal of this research is to evaluate the effective hindering challenges on branding (avoidance of branding) of family companies in active companies of West Azerbaijan province. The present study used survey method to collect data and correlation method to analyze data. The statistical population of the research includes marketing managers of family companies active in West Azerbaijan province who are active in various industries, according to the information obtained from the province's industries and mines organization, the statistical population of this research is 250 people. A simple random sampling method was used for sampling. Using Cochran's formula, 144 statistical samples were obtained that could be analyzed. The data collection tool is a questionnaire with 29 items, which was confirmed in terms of validity and reliability. In order to test the hypotheses of the research, partial least squares structural equation modeling was used. The results of this research showed that high marketing costs, lack of confidence in the company's abilities, lack of necessary knowledge, weak demand and high risk of branding have a positive and significant effect on the inhibition of branding in active family companies of West Azerbaijan Province.
_||_