مقایسه بین تسلط مغزی و عملکرد ریاضی دانش آموزان پایه هشتم و نهم دوره متوسطه
محورهای موضوعی : آموزش ریاضیشیرین باقری طولابی 1 , فرهاد حسین زاده لطفی 2 , علی ایرانمنش 3 , مهدی آژینی 4 , احمد شاهورانی سمنانی 5
1 - گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه ریاضی،دانشکده علوم ریاضی،دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران
4 - گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
5 - گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: Brain dominance, Mathematics, Mathematical performance,
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه ی بین ربع های مغزی ندهرمان و عملکرد ریاضی دانش آموزان انجام پذیرفت. حجم نمونه طبق جدول مورگان200 نفر از دانش آموزان دختر پایه هشتم و نهم است که در کلاس درس معلم انجام شد . ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی سنجش تسلط مغزی و آزمون عملکرد ریاضی بود. برای تحلیل آزمون فرضیه ها از مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار Amos استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین ربع های مغزی ندهرمان و عملکرد ریاضی در دانش آموزان پایه هشتم و نهم رابطه مثبت و مستقیمی وجود دارد.و با هم ارتباط مستقیم دارند . در نتیجه ربع های مغزی می توانند عملکرد ریاضی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهند. و رابطه بین تسلط مغزی و عملکرد ریاضی دانش آموزان نهم دوره متوسطه قوی تر از پایه هشتم می باشد. و این نتیجه نتیجه نهایی ای بود که حاصل شد .
The present study was conducted with the aim of determining the relationship between Ned Herrmann brain quadrants and students’ mathematical performance. The sample size included 200 eighth and ninth grade female students, based on Morgan’s table. Data collection tools included the brain dominance assessment questionnaire and the mathematical performance test. In order to analyze the hypotheses testing, structural equation modeling with Amos software was used. The findings showed that there is a positive and direct relationship between Ned Herrmann brain quadrants and mathematical performance of eighth and ninth grade students. As a result, brain quadrants can affect students' mathematical performance. Moreover, it was found that the relationship between brain dominance and mathematical performance was stronger in the ninth grade high school students than eighth grade high school students. this was abstract of article with Comparison between brain proficiency and math performance of eighth and ninth grade high school students title.