هنجاریابی مقدماتی آزمون فراشناخت ولز
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - عضو هئیت علمی
کلید واژه: تحلیل عاملی, روان سنجی, هنجاریابی, واژه های کلیدی: فراشناخت, ولز,
چکیده مقاله :
چکیده : هدف اساسی این مطالعه هنجاریابی آزمون فراشناخت ولز روی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن بود. بدین منظور، تعداد 490 نفراز دانشجویان (230 نفر پسر، 260 نفر دختر) این دانشگاه به روش تصادفی مرحله ای انتخاب و با آزمون فرا شناخت ولز مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان داد ضریب اعتبار آزمون به روش آلفای کرونباخ، برای کل گروه برابر 896/0، پسران برابر 902/0 و دختران برابر 858/0 شد. خطای استاندارد پرسش نامه با توجه به انحراف استاندارد کل که برابر 319/21 شد، مساوی 875/6 بود. روایی این آزمون از دو طریق مورد بررسی قرار گرفت و نتایج بیانگر روایی قابل قبول آن بود. همچنین تحلیل عاملی پرسش نامه بیانگر آن است که ساختار عاملی پرسش نامه بر وجود یک عامل در اندازه گیری تأکید می کند.
Abstract: The present study aimed at conducting an initial standardization of Wells' Metacognitive Test on the students in Islamic Azad University Roudehen Branch. To this end, 490 students (230 male and 260 female) were selected using multi-stage random sampling method to whom Wells' Metacognitive Test was administered. The results indicated that reliability index of the test was calculated through Cronbach's Alpha as 0.896 for all the students, 0.902 for male students, and 0.858 for female students. The test's Standard Error of Measurement (SEM) was calculated to be 6.875 since the standard deviation was 21.319. The validity was acceptable which was measured through two methods. The results of factor analysis also underlined the existence of only one underlying factor being measured by the test.
منابع فارسی
آناستازی، ان. (1968). روان آزمایی. ترجمه محمد نقی براهنی. (1364). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
پل کلاین. (1995). راهنمای آسان تحلیل عاملی. ترجمه سیدجلال صدرالسادات. (1380). تهران: انتشارات سمت.
ثراندیک. آر. ال. (1973). روان سنجی کاربردی. ترجمه حیدرعلی هومن. (1375). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
شریفی، ح. (1375). اصول روان سنجی و روان آزمایی. تهران: انتشارات رشد.
مارنات، گری- گراث. (؟) راهنمایی سنجش روانی. ترجمه حسن پاشا شریفی و محمدرضا نیکخو (1375). تهران: انتشارات رشد.
مگنوسون، د. (؟). مبانی نظری آزمون های روانی. ترجمه محمدنفی براهنی. (1364). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
هرگنهان، بی. آر.، و السون، میتواچ. (2001). مقدمه ای بر نظریه های یادگیری. ترجمه علی اکبر سیف. (1382). ویراست ششم. تهران: نشر دوران.
هومن، ح. (1373). اندازه گیری روانی و تربیتی و فن تهیه تست. تهران: نشر پارسا.
منابع انگلیسی
Atkinson, R. C., & Shiffrin, R. M. (1968). Human memory: A proposed system and its control processes. In K. E. Spence & I. T. Spence (Eds.),Psychology of learning and motivation (Vol. 2, pp. 89-195). New York: Academic.
Belmont, I. M., & Butterfield, E. C. (1969). The relations of short-term memory to development and intelligence. In L. C. Lipsitt & H. E. Reese (Eds.), Advances in child development and behavior (Vol. 4, pp. 28-82). New York: Academic.
Borkowski, T. G., & Muthukrishna N. (1992). Moving metacognition into the classroom: Working models and effective strategy teaching. In M. Pressley, K. R. Harris & J. T. Guthrie (Eds.), Promoting academic competence and literacy in school (pp. 477-501). Sandiego, CA: Academic.
Brown, A. L., & Campione J. C. (1977). Training study time apportionment in educable retarded children, Intelligence, 1, 94-107.
Brown, A. L. (1978). Knowing when, where and how to remember: A problem of metacognition. In R. Glaser (Ed.), Advances in instructional psychology Vol.1, pp. 77-165. Hillsdale, N J: Lawrence Erlbaum Associates.
Carr, M., Alexander, J., & Folds-Bennett, T. (1994). Metacognition and mathematics strategy use. Applied Cognitive Psychology, 8, 583-595.
Corsini, S. A. (1971). Memory: Interaction of stimulus and organismic factors. Human Development, 14, 227-235.
Davidson, J. E., Deuser, R., & Sternberg, R. J. (1994). The role of metacognition in problem solving. In J. Metcalf & A. P. Shimamura (Eds.), Metacogmition: Knowing about knowing (pp. 207-226).Cambridge: MA: MIT Press.
Ericsson, K. A., & Simon, H. A. (1980). Verbal reports as data. Psychological Review, 87, 215-251.
Flavell, J. H., & Wellman, H. M. (1977). Metamemory. In R.V. Kail, J. R. & Y.W. Hagen (Eds.), Perspectives on the development of memory and cognition. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Flavell, J. H. (1971). First discussant’s comments: What is memory development the development of? Human Development, 14, 272-278.
Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive – development inquiry. American Psychologist, 34, 906-911.
Hacker, D. J., Dunlosky, J., & Graesser, A. C. (1998). Metacognition in Educational Theory and Practice. Mahwah. NJ: Erlbaum.
Hagen, J.W., & Kingsley, P.R. (1968). Labeling effects in short–term memory. Child Development, 39, 113-121.
Hart, U. T. (1965). Memory and the feeling of knowing experience. Journal of Educational Psychology, 56, 208-216.
Inhelder, B. & Piaget, J. (1958). The growth of logical thinking from childhood to adolescence. New York: Basic Books.
Kluwe, R. H. (1982). Cognitive knowledge and executive control: Metacognition. In D. R. Griffin (Ed.), Animal mind – human mind (pp. 201-224). New York: Springer – Verlag.
Markman, E. M. (1977). Realizing that you don’t understand: A preliminary investigation. Child Development, 48, 986-992.
Miller, G. A. (1953). What is information measurement? American Psychologist, 8, 3-11.
Nelson, T. O., & Narens, L. (1990). Metamemory: Core readings. Boston: Allyn & Bacon.
Newwell, A., Shaw, J. G., & Simon, H. A. (1958). Elements of a theory of human problem-solving. Psychological Review, 65, 151-166.
Nicholls, J. G., & Miller, A. T. (1984). Development and its discontents: The differentiation of the concept of ability. In M. L. Maehr (Ed.), Advances in motivation and achievement (Vol. 3, pp. 185-218). Greenwich, Ct: JAI.
Paris, S. G., & Winograd, P. (1990). How Metacognition can promote academic learning and instruction. In B. F. Jones & L. Idol (Eds.), Dimensions of Thinking and Cognitive Instruction (pp. 15-51). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Reynolds, C. R., & Piaget, K. D. (1988). Factor analysis of the revised children’s manifest anxiety scale for blacks, whites, males, and females with a national and innovative sample. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 49(3), 352-359.
Wells, A. (2001). Emotional disorder and metacognition: Innovative cognitive therapy. Chichester.
Wells, A., & King, P. (2006). Metacognitive therapy for generalize anxiety disorder. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 37, 206- 211.
Wells, A., & Sembi, S. (2004). Metacognitive therapy for PTSD: Preliminary investigation of a new brief treatment. Journal of Behavior Therapy and experimental Psychiatry, 35, 307- 318.