تحلیل خوشههای موضوعی و ترسیم نقشه علمی پژوهشهای حوزه کلان داده و آموزش آنلاین پایگاه علمی اسکوپوس
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیمهدی علیرضانژاد 1 * , سهیل دادفر 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، گروه مدیریت، فیروزکوه، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کیش
کلید واژه: کلان داده, آموزش آنلاین, علم سنجی, نقشه دانش,
چکیده مقاله :
توسعه کلان داده در سال های اخیر، موجب تولید علم قابل توجهی در این خصوص در پایگاه های استنادی معتبر بین المللی شده است. هدف مطالعه حاضر تحلیل خوشه های موضوعی و ترسیم نقشه علمی پژوهش های منتشر شده جهت شناسایی وضعیت موجود تحقیقات حوزه کلان داده و آموزش آنلاین در اسکوپوس است. پژوهش حاضر یک مطالعه کمی و کاربردی بود و از روش های علم سنجی شامل تحلیل هم واژگانی و تحلیل شبکه استفاده شد. جامعه پژوهش، کلیه اسنادی بود که در حوزه کلان داده و آموزش آنلاین در پایگاه استنادی اسکوپوس منتشر شده بودند که بررسی و تحلیل شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Vosviewer استفاده شد. یافته های علم سنجی نشان داد که تا تاریخ 25 نوامبر 2023 کشور های چین (700 سند)، ایالات متحده امریکا (240 سند) و هند (110 سند) به ترتیب بیشترین اسناد علمی را در حوزه کلان داده و آموزش در پایگاه اسکوپوس داشتند. ایران با تنها 8 سند منتشر شده، در پایین ترین سطح این رتبه بندی قرار داشت. همچنین نتایج نشان داد خوشه های کلان داده، آموزش، آموزش آنلاین (برخط) ، تدریس، سیستم های یادگیری، هوش مصنوعی، داده کاوی، یاد گیری ماشین از مهم ترین خوشه های حوزه کلان داده و آموزش بودند. در نهایت اینکه، با توجه به اینکه ایران دارای کم ترین اسناد منتشر شده در حوزه کلان داده و آموزش بود، ضروری است محققان به تعیین نیازمندی های پژوهشی بپردازند و بر این اساس به توسعه دانش حوزه کلان داده و آموزش کمک نمایند.
The development of big data in recent years has led to the production of significant science in this regard in reliable international reference databases. The aim of the current study is to analyze thematic clusters and draw a scientific map of published research to identify the current state of research in the field of big data and online education in Scopus. The current research was a quantitative and applied study and scientific methods including co-lexical analysis and network analysis were used. The research community was all the documents that were published in the Scopus citation database in the field of big data and online education, which were reviewed and analyzed. Vosviewer software was used to analyze the data. Scientometric findings showed that until November 25, 2023, the countries of China (700 documents), the United States of America (240 documents) and India (110 documents) respectively had the most scientific documents in the field of big data and education in the Scopus database. Iran was at the lowest level of this ranking with only 8 published documents. Also, the results showed that the clusters of big data, education, online education, teaching, learning systems, artificial intelligence, data mining, machine learning were among the most important clusters in the field of big data and education. Finally, considering that Iran had the fewest published documents in the field of big data and education, it is necessary for researchers to determine research needs and, accordingly, contribute to the development of knowledge in the field of big data and education.
_||_