طراحی مدل تسهیم دانش در بین کارکنان سازمان(با استفاده از روش داده بنیاد و مدلسازی ساختاری تفسیری)
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیعلی امیدپناه 1 , شهناز نایب زاده 2 , حسن دهقان دهنوی 3 , حسین اسلامی 4
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
2 - دانشیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
3 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
4 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
کلید واژه: تسهیم دانش, نظریه داده بنیاد, مدلسازی ساختاری تفسیری,
چکیده مقاله :
امـروزه، دانـش یکـی از مهمتریـن منابـع اسـتراتژیک سـازمان اسـت و تسهیم دانش یکی از پیچیدهترین حوزه های مدیریت دانش است . پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی به منظور تسهیم دانش در بین کارکنان سازمان با استفاده از رویکرد داده بنیاد و مدلسازی ساختاری تفسیری انجام شد . استراتژی پژوهش، آمیخته بود. ابتدا در بخش کیفی با استفاده از تکنیک داده بنیاد، مولفه های تشکیل دهنده مدل با بررسی ادبیات تحقیق و مصاحبه باخبرگان که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند در قالب 31 مولفه فرعی و 6 مقوله اصلی تعیین و نهایی گردید. نرم افزار مورد استفاده این بخش برای تجزیه و تحلیل داده ها، نرم افزار MAXQDA بود. در بخش کمی از تعداد مولفه ها بر حسب بیشترین فراوانی کدها، 15 مولفه وارد این مرحله شدند که به منظور برقراری ارتباط و توالی بین مولفه ها و ارائه مدل ساختاری آنها، از روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد. در نهایت بر اساس نظر خبرگان و تجزیه و تحلیل های صورت گرفته مدل نهایی تحقیق در 5 سطح احصاء گردید.همچنین پس از تحلیل MICMAC انواع هر کدام از متغیرها تعیین شد.یافته های پژوهش نشان می دهد:مولفه های سیاست های مراتب بالادستی،فراهم سازی زیر ساخت های لازم و محیط سازمان از جمله مولفه هایی هستند که باید به منظور تسهیم دانش در سازمان، توجه ویژه ای به آنها نمود.
_||_