ارائه مدل کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزشطیبه ناظمیان 1 , نعمت الله نعمتی 2 , طاهره باقرپور 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران
کلید واژه: کارآفرینی, کارآفرینی ورزشی, کارآفرینی استراتژیک ,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی انجام شد. در تحقیق حاضر از روش آمیخته ترکیبی و تحلیل کیفی و کمی استفاده شد. در این تحقیق در بخش کیفی با مصاحبه از 35 نفر تا اشباع نظری داده های تحقیق جمع آوری گردید و در بخش کمی جامعه آماري اعضاي هیات علمی دانشکده هاي مدیریت کارآفرینی دانشگاه هاي سراسر کشور، اعضاي هیات علمی دانشکده هاي تربیت بدنی و علوم ورزشی با تخصص کارآفرینی و مدیریت کسب و کار تشکیل دادند که تعداد آنها 2210 نفر جامعه آماری بوده که بر اساس جدول مورگان 385 نفر نمونه تحقیق برآورد شدند. برای اجرای تحقیق در مرحله کیفی با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته و در مرحله کمی از پرسشنامه برگرفته از مرحله کیفی تحقیق استفاده شد. تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش گرندد تدئری به روش گلیزر و تکنیکهای کد گذاری باز و محوری و در بخش کمی تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد مولفه های نهایی مدل کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی شامل مدیریت، نگرش، ساختار و فرهنگ می باشد. همچنین نتایج مدل سازی تحقیق نشان داد مدل تحقیق نیز دارای برازش مطلوب می باشد. بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت برای توسعه کارآفرینی در کسب وکارهای ورزشی باید با استفاده از توسعه نگرش کارآفرینی بر مبنای ساختار قانونی و مدیریتی موجود، اقدامات لازم را برای بهره گیری از فرصت های کارآفرینی انجام داد و زمینه توسعه کسب و کارهای ورزشی را فراهم نمود.
The current research aims to provide a strategic entrepreneurship model in sports businesses. In this research, a mixed method and qualitative and quantitative analysis were used. In this research, the research data was collected in the qualitative part by interviewing 35 people until theoretical saturation, and in the quantitative part, the statistical population was the faculty members of the faculties of entrepreneurship management of universities across the country, the faculty members of the faculties of physical education and sports sciences with expertise in Entrepreneurship and business management were formed, the number of which was 2210 people as a statistical population, based on Morgan's table, 385 people were sampled. To carry out the research in the qualitative phase, semi-structured interviews were used, and in the quantitative phase, a questionnaire taken from the qualitative phase of the research was used. In the qualitative part of the data analysis, the Glaser method and open and axial coding techniques were used in the qualitative part, and in the quantitative part, factor analysis was used to confirm and model. The research findings showed that the final components of the strategic entrepreneurship model in sports businesses include management, attitude, structure and culture. Also, the research modeling results showed that the research model has a significant fit. Based on the studies, it can be concluded that for the development of entrepreneurship in sports businesses, it is necessary to use the development of entrepreneurial attitude based on the existing legal and management structure, to take advantage of entrepreneurial opportunities and to develop the field of sports businesses.
ابراهیم پور، حبیب؛ حبیبیان، سجاد؛ جانعلی زاده چوبستی، معصومه؛ دهقانی، علیرضا. (1401). الگوي جامعی از کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهاي نوپا، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهاي دانش بنیان، بابلسر.
روزی طلب، غلامحسین (1395). بررسی ارتباط بین متغییرهای محیطی و کارآفرینی، مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 2(1)، 123-132.
دانایی فرد، حسن (1398). روش شناسی تدوین خط مشی ملی کارآفرینی کشور: چارچوبی مفهومی، توسعه کارآفرینی، 2(1)، 125-155.
درودیان، سیدرضا؛ براری، مجتبی؛ ساعت چیان، وحید (1401). بازاریابی رابطه مند در صنعت ورزش، مطالعات مدیریت ورزشی، 23، 15-34.
صفار، محمد؛ چرخکار، محمدصادق. (1399). نقش کارآفرینی استراتژیک در شناسایی و کشف فرصتهای کارآفرینی، فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4(30)، 100-112.
عاشوری, تقی, دوستی, مرتضی, رضوی, سیدمحمدحسین, & حسینی, ابوالحسن. (1402). شناسایی راهکارهای توسعه فرصتهای کارآفرینی ورزشی در سه سطح کلان، میانی و خرد. مدیریت و کارآفرینی در ورزش، مطالعات مدیریت ورزشی، 22(12)، 114-156.
گل گلی, مهناز, کشتی دار, محمد, میرزازاده, زهراسادات, & حیدری, رضا. (1400). مدلسازی ابعاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی در استانها (موردنگاری: استان خراسان رضوی). پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی, 11(22), 113-127.
محمدکاظمی، رضا؛ امیدي، ياور. (1400). کارآفرینی ورزشی: رویکردي نوظهور در کارآفرینی و مدیریت ورزشی، پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 1(2)، 69-87.
هژبر, یاسر, فلاح, زین العابدین, نودهی, محمدعلی, & بهلکه, طاهر. (1402). تحلیل عوامل پیشبرنده و بازدارنده توانمندسازی دانشجویان در کارآفرینی ورزشی. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی. 10(1), 211-228
هنری، حبیب؛ مندعلی زاده، زینب (1392). چارچوب تبیین و تدوین بیانیه ماموریت کارآفرینی در ورزش کشور از دیدگاه صاحب نظران ورزشی، پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، 2(2)، 49-60.
یداللهی فارسی، جهانگیر. (1397). کارآفرینی در ورزش کشور، چکیده مقالات همایش ملی مدیریت ورزشی با تاکید بر سند چشم انداز بیست ساله جمهوري اسلامی ایران، تهران.
Kechen, D. K., Dimitratos, P., & Young, S. (2017). Characteristics and influences of multinational subsidiary entrepreneurial culture: The case of the advertising. International Business Review, 16(5), 549-572.
Mazi, A. (2019). “Key performance indicators for measuring construction success”, Journal of benchmarking, 11(2), 203-221.
Rebobey, N (2020). The Intersection of Entrepreneurship and Strategic Management: Strategic Entrepreneurship, Journal of procedia - Social and Behavioral sciences, 195 (12): 1288 – 1294.
Daily, C. M. McDougall, P. P. Covin, J. G. & Dalton, D. R. (2021). Governance and strategic leadership in entrepreneurial firms, Journal of Management, 28, 387–412.
Hemm, J., Ratten, V., Dana, L.P (2020). Knowledge spillover-based strategic entrepreneurship, International Entrepreneurship Management Journal,13:161–167
Liver, V., Loo, I. C. (2018). Entrepreneurial leadership: Developing and measuring a cross-cultural construct. Journal of Business Venturing, 19(2), 241–260.
Alayobi, M.A., Ireland, R.D., Sirmon, D.G., & Trahms, C.A (2021). Strategic Entrepreneurship: Creating Value for Individuals, organizations, and Society, Academy of Management Perspectives.
Scheffer, P. and Dittiney, V. (2015). “Entrepreneurship, economic risks and risk insurance in the welfare state: Results with OECD data 1978-93, Journal of german economic review, 2(3), 195-218.
Hitt, R. Duane, & Webb, Justin W. (2021). Crossing the great divide of strategic entrepreneurship: Transitioning between exploration and exploitation. Business Horizons, 52(5), 469-479.
Gessi, M., Clieaf, S., Van, M (2017). Strategic fit: Key to growing enterprise value through organizational capital, Business Horizons, 60(1): 55-65.
Kraus, S. Kauranen, I. and Reschke, C. (2021). “Identification of domains for a new conceptual model of strategic entrepreneurship using the configurati configuration approach”, Journal of man research review, 34(1), 58-74.
Ratten, V. (2022). “Guest editor’s introduction: Sports entrepreneurship towards a conceptualization”, Journal of entrepreneurial venturing, 4(1), 1-17.