بررسی تاثیر عوامل اجتماعی و اقتصادی برگردشگری ورزشی شهرهای میزبان
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزش
1 - تربیت بدنی و علوم ورزشی , دانشکده مدیریت و حسابداری, دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین , ایران
کلید واژه: جامعه میزبان, گردشگری ورزشی, تاثیرات اجتماعی, تاثیرات اقتصادی,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر اجتماعی و اقتصادی گردشگری ورزشی بر شهرهای میزبان بود. این تحقیق بر مبنای هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها پیمایشی از نوع مقطعی میباشد. . جامعه آماری تحقیق شامل اساتید مدیریت و بازاریابی ورزشی، کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، ارومیه، سمنان و صاحبان کسب و کار و مدیران هتل ها در نظر گرفته شد که از بین آنها151 نفر به روش نمونهگیری طبقهای – تصادفی در دسترس بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و پرسشنامه در بین آنها بهطور تصادفی در دسترس توزیع گردید. پرسشنامه این پژوهش به شکل محقق ساخته تهیه شد که روایی آن توسط 10 نفر از اساتید و خبرگان با استفاده از ضریب لاوشه(0.62) تایید و همچنین با تحلیل عاملی اکتشافی نیز مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای تمام عوامل بالاتر از 0.7 به دست آمد. . برای محاسبه داده های توصیفی از نرم افزار spss ورژن 23 و برای داده های استنباطی از نرم افزار Smart PLS3 و از تحلیل عاملی تاییدی برای سنجش روابط میان متغیرها استفاده شد. نتیجه اینکه آگاهی از اثرات اقتصادی و اجتماعی گردشگری ورزشی جزء عواملی است که اختلال ناخواسته از زندگی جامعه برگزار کننده را کاهش و اثرات مثبت اقتصادی و اجتماعی را به حداکثر می رساند و همچنین انگیزه ی بیشتری در جوامع داوطلب برای کسب امتیاز میزبانی ایجاد می کند
Impact of Socio-Economic Factors on Sport Tourism in Host CitiesAbstractThe purpose of this study was to investigate the impact of socio-economic factors on sport tourism in host cities. This research is a cross-sectional survey based on applied purpose and data collection method. Also, since the field method is used for data collection, this research is a survey type. The statistical population of the study consisted of sport management and marketing professors, experts from Tehran Province Cultural Heritage and Tourism Bureau, experts from Tehran Bureau of Sport and Youth Affairs, Orumieh, Semnan and business owners and hotel managers, including 151 persons. The purposive non-random sampling method was used as the statistical sample and the questionnaire was distributed among them randomly. The research questionnaire was developed by a researcher whose validity was confirmed by 10 professors and experts using Laosche's coefficient (0.62) and also by exploratory factor analysis. Also, the reliability of the questionnaire was obtained by Cronbach's alpha for all factors above 0.7. To analyze the data, descriptive statistics were used to represent demographic information (frequency tables, dispersal and central indices) and inferential statistics were used to respond to the research hypotheses. Kolmogorov-Smirnov test was used to determine normality of data distribution, KMO test to determine data adequacy, exploratory factor analysis to analyze data and identify key factors, then confirmatory factor analysis method was used to estimate significance, factor loadings and The most important indicators were used. SPSS software version 23 was used to calculate descriptive data and Smart PLS3 software was used for inferential data and confirmatory factor analysis was used to measure the relationships between variables. The results showed that social factors include cultural model, social relationships, safety and security, customs, living standards of local communities, environmental and economic factors including investment, price of goods and lands and various markets, ease of travel and infrastructure development. The most important social factor was the cultural pattern (3.55) and the least important factor was the living standards of the local communities (3.31). The most important economic factors were investment (3.50) and the least important factor was ease of travel (2.47).The result is that awareness of the economic and social impacts is one of the factors that reduce the unwanted disruption to the life of the host community and maximize the positive economic and social impacts on sport tourism and also create a greater incentive for volunteer communities to earn a host score. income have more impact on the host city. Medium and under development and infrastructure factors had less impact than average. In general, sport tourism has both an economic and a societal impact on the host community. The cultural model was the least important one.Keywords: Sport tourism, social impacts, economic impacts, host community
_||_