سرگذشت اومروس و اومریسم
محورهای موضوعی : اسطورهسیروس شمیسا 1 * , شوبانه صراف 2
1 - استاد دانشگاه علامه طباطبائی
2 - دانشجوی دکتری ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
بدون شک یکی از مهمترین و قدیمیترین مکتبهای اسطورهشناسی اِوِمریسم است که اسطورهها را گزارشهای تحریفشدة رویدادهای تاریخی میشمارد. این رویکرد از دیرباز در ایران هواداران بسیاری داشته، اما پژوهش اندکی در مورد آن صورت گرفته است. در این مقاله تاریخچۀ این مکتب را از زمان انتشار کتاب تاریخِ مقدس اومروس در 300 سال پیش از میلاد مسیح تا قرن 18 میلادی هنگامیکه به عنوان یک مکتب اسطورهشناسی تثبیت شد، مورد بررسی قرارداده و نشان دادهایم که چرا و چگونه دیدگاه اومروس به عنوان نظریهای مذهبی دربارۀ خدایان اساطیری به تدریج تبدیل به مکتبی در اسطورهشناسی مدرن شده است. در این راستا تلاش کردهایم از متون دست اول استفاده کنیم، از جمله بخشی از کتاب تاریخ مقدس اومروس را به فارسی برگرداندهایم. در نهایت کوشیدهایم بازتاب کتاب اومروس را در ادبیات فارسی بیابیم و نشان دادهایم که بخشی از حماسة کوشنامه را میتوان اقتباسی از این کتاب دانست.
One of the oldest and most important schools in mythology, without doubt, is Euhemerism which considers myths as distorted accounts of historical events. Although, for a long time, this theory has had many supporters in Iran, there has been little research attempted on it. In the present article, we examine the history of Euhemerism from the time of publication of Euhemerus’s Sacred History in 300 BC to the 18th century when it became an established school in mythology. We demonstrate how and why Euhemerus's point of view, a theory about ancient gods, has gradually turned into a school of thought in modern mythology. In this regard, we utilize original texts and have translated a part of Sacred History to Persian. Finally, we attempt to find reflections of Euhemerus's work in Persian literature and to show that a part of Kush-nama can be considered as an adaptation of his work.