مدیریت مشکلات رفتاری با تکیه بر آموزشهای مبتنی بر ذهن آگاهی با رویکرد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت جهادیسیده زهرا رشیدی فرد 1 , فاطمه سلطانیان 2
1 - گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: آموزه های اسلامی, فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی, اختلال بیشفعالی- نقص توجه, مدیریت مشکلات رفتاری,
چکیده مقاله :
امروزه گفتگوهای متعددی در زمینه همراهی مذهب و روانشناسی بین متخصصان مطرح شده است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی با رویکرد اسلامی بر مدیریت مشکلات رفتاری کودک و کاهش تعارضات والد- فرزندی مادران دارای کودک مبتلا به بیشفعالی بود. جامعه آماری شامل مادران دارای کـودک (6 تا 10 سال) مبـتلا بـه اختلال بیشفعالی ـ نقص توجه شهر تهران بودند که تعداد 20 نفر به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گـواه جـایگزین شـده (هـر گـروه 10 نفـر) و برای هر دو گروه، مداخلات شناختی- رفتاری طی 16 جلسه درمانی صورت گرفت. برای گروه اول آموزش های ذهن آگاهی و فرزندپروری براساس توجه آگاهی با رویکرد اسلامی در 4 جلسه ی 2 ساعته و هفته ای یک مرتبه در نظر گرفته شد و گروه دوم نیز فقط جلسات درمانی کودکان را دریافت نمودند.یافته های پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که میزان رضایت از فرزندپروری در گروه اول که متاثر از آموزه های اسلامی بود به طور چشمگیری افزایش و میزان استرس والدین کاهش یافته و در گروه دوم نیز تغییرات کودک تحت نظر، قابل مشاهده بوده و در مقابل میزان استرس و نیز رضایت والدین از خود تغییر چندانی نکرده بود.
Today, there are many discussions between experts on the relationship between religion and psychology.The purpose of this research was to determine the effectiveness of parenting education based on mindfulness with an Islamic approach on managing children's behavioral problems and reducing parent-child conflicts of mothers with children with hyperactivity. The statistical population included mothers with children (6 to 10 years old) suffering from attention deficit hyperactivity disorder in Tehran, 20 of whom were randomly divided into two experimental and control groups (10 people in each group) and interventions for both groups. Cognitive-behavioral therapy took place during 16 sessions. For the first group, mindfulness and parenting training based on awareness with an Islamic approach was given in 4 2-hour sessions once a week, and the second group only received children's therapy sessions.The findings of the current research indicated that the level of satisfaction with parenting in the first group, which was influenced by Islamic teachings, increased significantly and the level of parental stress decreased, and in the second group, the changes of the child under observation were visible, and in contrast to the level of stress And the parents' satisfaction with themselves had not changed much.
_||_