مؤلفههای دینداری و معنویت در نوجوانان
محورهای موضوعی : مدیریت جهادیسیاوش راستی کوشکقاضی 1 , مجتبی معظمی 2 * , حاچیه رجبی فرجاد 3 , سید عطاءاله افتخاری 4
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی عالی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
4 - گروه زبان و ادبیات عربی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: انسان, دینداری, نوجوان, معنویت, مؤلفه,
چکیده مقاله :
این دوران را می توان عصر توجه ویژه به معنویت دانست. دورانی که علی رغم گسترش روزافزون فناوری های نوین، روز به روز بیشتر به وجود معنویت احساس نیاز میشود. بر اساس تحقیقات به عمل آمده در جوامع مختلف، معنویت و دینداری بر عملکرد کمّی و کیفی افراد تأثیر مثبت دارد بنابراین بررسی این مقولات از اهمیت بسیاری برخوردار است. دینداری و معنویت ئیز هرچند در بسیاری از وجوه بر هم منطبق هستند اما در وجوهی با هم متفرق میباشند. مؤلفههای تفاوت آن دو هرچند اندک هستند ولی از اهمیت به سزایی برخوردارند. معنویت اعم از دینداری است بنابراین هرچند معنویت ذاتی نوع انسان است اما انسان معنوی و انسان دیندار نیز با یکدیگر تفاوتهایی دارند. از طرفی آموزش، نوع و میزان آن، محیط آموزشی، مدیران و مدرسان معنویت و دینداری نیز بر میزان و نوع دینداری و معنویت مؤثر هستند این مقاله با استفاده از روش کتابخانهای و تفحص در مقالات و پایاننامههای مختلف و کسب نظر توافقی خبرگان به روش دلفی، سعی در تعیین مؤلفههای معنویت و دینداری در نوجوانان به عنوان آیندهسازان جامعهای مستقل، خودکفا، عزتمند و فرهیخته دارد.
This period can be considered as the era of special attention to spirituality. An era in which, despite the increasing spread of new technologies, there is a growing need for spirituality.According to research conducted in different societies, spirituality and religiosity have a positive effect on the quantitative and qualitative performance of individuals, so the study of these categories is very important. Although "religiosity" and "spirituality" are similar in many respects, they are different in some respects. The components of the difference between the two, although small, are of great importance. Spirituality includes religiosity, so although spirituality is inherent in human beings, there are also differences between spiritual man and religious man. On the other hand, education, type and amount, educational environment, managers and teachers of spirituality and religiosity are also effective on the amount and type of religiosity and spirituality. , Tries to determine the components of spirituality and religiosity in adolescents as the future makers of an independent, self-sufficient, dignified and cultured society.
_||_