بررسی پیاده سازی نقشه استراتژی کارت امتیازی متوازن در دو سازمان ایرانی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر محسن الوندی 1 * , فاطمه عاملی 2 *
1 - ندارد
2 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
کلید واژه: کارت امتیازی متوازن, نقشه استراتژی, موردکاوی, سازمانهای ایرانی,
چکیده مقاله :
از سال 1992 مجموعه بحث های نظری مربوط به مشکلات استفاده از معیارهای مالی در ارزیابی عملکرد ، بحث پیرامون اندازهگیری دارایی های نامشهود و برطرف ساختن شکاف بین تدوین و اجرای استراتژی، مدیریت را به سمت به کارگیری کارتامتیازی متوازن سوق داد . زمینه زیربنایی این مدل این است که هیچ معیار منفردی نمی تواند بازتاب شفافی از عملکرد یکسازمان باشد. جامع و فراگیر نبودن معیارهای عملکرد سنتی از جمله معیارهای مالی و تأکید بر تئوری ذینفعان شرکتها را وادارنمود تا به رضایت متوازن بین افراد مرتبط با سازمان توجه نمایند؛ این امر موجب حرکت سازمانها به سمت کارت امتیازیمتوازن شد . این مقاله به بررسی تأثیر بکارگیری نقشه استراتژی و نتایج حاصل از آن در دو سازمان ایرانی می پردازد. به دلیلماهیت تحقیق از شیوه مطالعه موردی 1 جهت انجام این پژوهش کاربردی استفاده شده است. نمونه های مورد مطالعه در اینتحقیق دو سازمان ایرانی هستند که درحال بکارگیری این ابزار در چارچوب کارت امتیازی متوازن می باشند.نتایج مطالعه بیانگر آنست که ترسیم نقشه استراتژی، سازمانها را در تقویت کار تیمی و همسو سازی سرمایه سازمانی، اطلاعاتیو انسانی با استراتژی های سازمان یاری می رساند . علیرغم وجود پاره ای از مشکلات فرهنگی و مدیریتی در دو سازمان موردمطالعه، استقرار این مدل به توسعه سازمانی کمک فراوانی نموده است.
From 1992,There have been discussions about the problems of implementation of financial indexes forperformance evaluation, Also the measurement of intangible assets and eliminate the gap betweendefinition and implementation of strategy, have interested the managers to consider the balancedscorecard and strategy map.This article investigates strategy map and its outcomes and challenges in two Iranian organizations.The Case study method and interview tool were selected for this applied research as researchmethodology.The samples in this research are two Iranian organizations that have applied this tool.The results indicate that implementation of strategy map, has helped organizations to empower teamworking and align organizational, informational and human capital with the organization strategies.In spite of some cultural and managerial problems, deploying this model has helped organizationaldevelopment.