کاربرد تئوری های بازاریابی در افزایش صادرات شرکت های لاستیک سازی ایران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیعبدالحمید ابراهیمی 1 , مهدی زری باف 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
ساختار صنعتی کشور جمهوری اسلامی ایران به حدی از خودکفایی رسیده است که در بعضی از صنایع علاوه بر پاسخ به نیازهای بازار داخل ، اقداماتی به خارج به عمل آمده است .از طرف دیگر با توجه به اهمیتی که ولت به صادرات غیرنفتی می دهد، برخورد مناسب در سطح بین الملل ، مستلزم شناخت مبانی و تئوری های بازاریابی جهانی است ، به نحوی که صادر کنندگان با ذخیره دانش کافی و کسب عملی تجربیات بازاریابی در سطح جهانی بتوانند به فعالیت برون مرزی بپردازند. کاهش تقاضا در بازار داخل ، کم تجربگی صنایع ایرانی در زمینه صادرات ، شناخت تئوری های بازاریابی جهانی و مقایسه آنها با عملکرد و نحوه برخورد صنایع با آنها، امکان استفاده از تئوری ها ، کاربرد داشتن یا نداشتن تئوری ها در صنعت لاستیک از جمله مطالبی بودند که جهت این تحقیق را مشخص نمودند. بررسی نظر تولیدکنندگان در مورد راهگشایی و پشتیبانی دولت در زمینه صادرات ، میزان حساسیت و نظر مشتریان در مورد کشور مبدا و صادر کننده ( از نظر تولید کنندگان ) و همچنین نحوه قیمت گذاری صحیح با توجه به کلیه قوانین و بخشنامه های دولتی و ارائه مدل قیمت گذاری و اجرای آن از دید تولید کنندگان لاستیک ،از دستاوردهای این تحقیق است . در تحقیق ، سه طبقه متغیرهای عملیاتی تعریف گردیدند. طبقه اول شامل عوامل آمیخته بازاریابی جهانی یعنی محصول ، قیمت ، کانال های توزیع و سیاست های تشویقی و ترغیبی است. در طبقه دوم ، عوامل مرتبط با محیط داخل شامل نقش دولت در صادرات ، با فعالیت های صادراتی مورد انتظار شرکت ، توجه به سیستم های اطلاعاتی در فرایند عملیات و داشتن برنامه های میان مدت و بلند قرار دارند. طبقه سوم شامل عوامل محیط بیرونی هستند. در این طبقه ، عوامل استراتژیک بازاریابی جهانی شمل موقعیت سازی ،انتخاب بازار، بخش بندی بازار و محیط بین الملل هستند. سپس این سه طبقه با کلیه عوامل آن در یک مدل میانگین صنعت بررسی و نقش هریک ازاین عوامل و مدل در هر طبقه با محاسبات کامپیوتری و استفاده از برنامه های Excelom مشخص گردید. سپس در مدل دیگر ، شرکت های موفق تر و میزان استفاده از عوامل بازاریابی جهانی با توجه به سه طبقه ذکر شده بررسی گردیدند. آنگاه پس از محاسبات آماری و آزمون واریانس یکطرفه و Tukey مدل میانگین بهینه صنعت لاستیک سازی از نظر میزان کاربرد تئوری های بازاریابی جهانی تهیه گردید. این مدل نشان می دهد که توجه به عوامل استراتژیک بازاریابی جهانی و داشتن برنامه های میان مدت و بلند مدت از اهمیت زیادی برخوردار است . علاوه بر مطالب فوق ، باتوجه به اینکه برای دریافت اطلاعات معتبرتر عملا در مسند صادراتی یکی از شرکت های لاستیک سازی قرار گرفت ، تعدادی پیشنهاد تجربی برای استفاده صنعتگران و دولت نیز ارائه گردید. در تحقیق مشخص شد که تئوری های بازاریابی ، کاربرد داشته و استفاده می شوند ولی میزان استفاده از آنها را می توان با انجام آموزش ها و استفاده از پرسنل متخصص افزایش داد. شرکت ها کلا معتقد هستند که با شرایط فعلی ،صادرات مقرون به صرفه نیست . میزان توجه به فرایند عملیات و سیستم های عملیاتی نیز می تواند بیشتر گردد و از ابزارهای نوین بهتر می توان استفاده کرد . دو یافته اصلی این تحقیق نیز یکی مدل استراتژیک قیمت گذاری و دیگری مدل بهیمه کاربرد تئوری هاست.
Tire industry in is ecountring an internal competitive market, so they need to incease their efforts in international markets. It seems that these efforts should be directed by the knowledge of global marketing theories. In this research the application level of marketing theories in tire industry is measured,and by offering a model with three categories of marketing elements. The optimum usage of marketing theories for increasing the export performance is suggested.Of cource the model is firest describing the present usage of theories in industry, then another model for illustrating the application of marketing elements in more successful companies and finally the optimum model will be presented. Also by evaluating the pricing theories a new model is constructed and then by this research is ched which shows the importance of manager’s authorities and internal market condition in export pricing. This model is called strategic pricing model .This in tire industry is tested and accepted.Since the researcher actively was involved in exporting during the research, there are some executive offers based on the experience , which could be useful for all exporters. The researcher is honored to appreciate all professors and colleagues that were helping in providing this research.