بررسی اهمیت ارزش ویژه نام و نشان تجاری در دستیابی به مشتریان وفادار برای تولید کنندگان ماشین آلات صنایع غذایی و آشامیدنی ایران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر محمد بامنی مقدم 1 , کامبیز حیدرزاده 2 , حامد مهرزادی 3
1 - ندارد
2 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
3 - ندارد
کلید واژه: وفاداری رفتاری, وفاداری نگرشی, رضایت, اعتماد, ارزش ویژه نام و نشان تجاری, تاثیرپذیری, مقاومت در برابر تغییر, ارزش, بازارهای صنعتی,
چکیده مقاله :
سازمان های کسب و کار در بازارهای صنعتی بدلیل خاص و محدود بودن مشتری و منافع فراوان ایجاد مشتری وفادار برای سازمانخود همواره بدنبال ایجاد راهکارهایی برای دستیابی به اینگونه مشتریان هستند . از اینرو بررسی این موضوع که : " چه معیارهاییبرای مشتریان صنعتی جهت ایجاد وفاداری به سازمان های کسب و کار اهمیت دارد . " بسیار حائز اهمیت است .بنابراین در این پژوهش به " بررسی اهمیت ارزش ویژه نام و نشان تجاری در دستیابی به مشتریان وفادار برای تولید کنندگانماشین آلات صنایع غذایی و آشامیدنی ایران " پرداخته و با بررسی متغییرهای رضایت ، ارزش ، اعتماد ، مقاومت در براب ر تغییر ،تاثیر پذیری و ارزش ویژه نام و نشان تجاری و ارتباط آن با دونوع وفاداری نگرشی و رفتاری به این نتیجه دست یافتیم که وفادارینگرشی با اعتماد به نام و نشان تجاری ، رضایت و ارزش ویژه نام و نشان تجاری رابطه داشته و با سایر متغییرهای رابطه معنی داریندارد و وفاداری رفتاری نیز تنها با ارزش و رضایت رابطه دارد.بنابراین شرکت های تولید کننده ماشین آلات صنایع غذایی ایران با توجه به عدم انحصاری بودن این صنعت و جهت مقابله با تهدیدماشین آلات خارجی می بایست در دو بعد به تدوین استراتژی جذب مشتریان صنعتی وفادار بپر دازند . آنچه که سود مستمر اما باافق کوتاه مدت این شرکتها را می تواند تضمین نماید جذب مشتریان وفادار رفتاری از طریق تعهد بیشتر و پیاده سازی راه کارتحقق شاخص های ارزش و رضایت برای مشتریان است ، بر اساس نتایج تحقیق بدیهی است مشتری راضی که درک نماید موازنهداده - ستاده به نفع او تمام شده است رفتاری هم سو با استراتژی بازاریابی شرکت و تکرار خرید انجام می دهد بنابراین شرکتمی بایست انتظارات مشتری را برآورده ساخته و او را در موقعیت برنده در معامله قراردهد.از سوی دیگر تعهد مشتری به شرکت و رابطه بلند مدت با او هرچند ممکن است بدلیل محدودیت فعلا در رفتار او ( تکرار وتوسعه خرید ) تجلی ننماید میتواند متضمن سود آوری و رسیدن به اهداف بلند مدت و آرمانی شرکت باشد، از اینرو با دستیابی بهشاخص هایی همچون اعتماد و ارزش ویژه نام و نشان تجاری در کنار رضایت ، شرکت خود ر ا در نگرش مشتری نیز جای داده ودستیابی به این بعد وفاداری مشتری نیز ممکن می گردد .
Business organizations in B2B markets create strategies for attracting customers and gaining theirloyalty.This paper examines the importance of brand equity for customer loyalty in the food and beverageindustry of Iran. This study evaluates satisfaction, value, trust, resistance to change, affect, and brandequity in relation to behavioral and attitudinal loyalty. The results show that attitudinal loyalty isrelated with trust , satisfaction, and brand equity only.