اولویت بندی شاخص های دسترسی به فرصت های برابر در توسعه آموزش های علمی – کاربردی کشور
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمنوچهر جواهری 1 , عصمت مسعودی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: برابری فرصت ها, آموزش عالی, عدالت آموزشی, شاخص, آموزش های علمی - کاربردی,
چکیده مقاله :
عصمت مسعودی در این مقاله شاخص های اولویت دار برای دسترسی به فرصت های برابر برای توسعه آموزش های علمی کاربردی تعیین شده است. نویسندگان جهت ارائه این شاخص ها تحت مفهوم شاخص، عدالت آموزشی و برابری دسترسی به آموزش عالی نظام آموزش های علمی- کاربردی را تبیین نموده است. ضمن تعریف شاخص های اجتماعی و دسته بندی و به کارگیری شاخص ها، به تحلیل مسأله دسترسی به فرصت های برابر در توسعه آموزش پرداخته و پس از بیان ضرورت های توسعه این آموزش ها، عواقب توسعه آموزش بدون توجه به فرصت های برابر را ارزیابی و تحلیل نموده است. در پایان، با توجه به جهت گیری خاص دانشگاه علمی کاربردی در نظام آموزش عالی شاخص های سنجش نابرابریها در توسعه آموزش آموزش عالی را معرفی و در چهار گروه عمده، دسته بندی نموده باتوجه به آنها، متدولوژی اولویت بندیشاخص های توسعه آموزش های علمی کاربردی را از دیدگاه دسترسی برابر به فرصت های آموزشی، ارائه نموده و نهایتاً با تعیین شاخص های اولویت دار امکان اولویت سنجی مناطق کشور را جهت تأسیس دانشگاه های علمی کاربردی فراهم نموده است.
In this article , prior indexes for accessing equal opportunities are evaluated for development of Iran vocational education . In this sense , through social indexes and classifying their kinds , the problem of accessing opportunities in development of high education is analyzed and after that the development necessities of vocational education are shown and development results of this training without regarding equal opportunities is evaluated and analyzed . At last , by considering the special sense of vocational education system of Iran , measurement indexes of inequalities in development of high education is specified and classified into 4 main categories . According to the objective of this research , the development indexes of prioritizing methodology of vocational education from the point of view of equal access to educational opportunities is presented , and finally , by determining prior indexes , it will be possible to measure prior country areas for establishing vocational universities .