طراحی مدل سنجش عوامل موثر بررضایت شرکتهای کوچک ومتوسط از خدمات بانکداری دیجیتال با رویکرد آینده پژوهی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیهادی قدیمی 1 , حسین وظیفه دوست 2 *
1 - مدیریت بازرگانی - بازاریابی، دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی ، قشم، ایران
2 - استاد گروه مدیریت،واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: رضایت مشتری, بانکداری دیجیتال, شرکتهای کوچک و متوسط, آینده پژوهی.,
چکیده مقاله :
شرکتهای کوچک ومتوسط همیشه به لحاظ نوآوری، اشتغال زایی وکارآفرینی، انعطاف پذیری بیشتر نسبت به شرکتهای بزرگتر ونقش ویژه آنها در توسعه اقتصادی کشور مورد توجه بانکها بعنوان مشتریان حقوقی خود بودهاند. ارتباط قوی و مستمر بانک با رویکرد بانکداری دیجیتال که پایه و اساس آن مشتری محوری است باعث میشود که نیاز واقعی این کسب و کارها مشخص و با طراحی مدل جدید کسب و کار و مشاوره کمک شایانی به این شرکتها گردد. بانکداری دیجیتال با نگاهی به آینده و برنامهریزی دقیق به دنبال افزایش رضایتمندی مشتریان خود بوده و شرکتهای کوچک و متوسط را رده مشتریان حقوقی توسعهای خود قرار میدهندو بررسی جنبههای مختلف رضایتمندی شرکتهای مذکور باعث میشود تا مدیران بانکی تصمیم نهایی منطقی و حمایتی درست برای آنها اتخاذ و برای خود مزیت رقابتی مناسب ایجاد نمایند.این پژوهش با روش تحقیق آمیخته اکتشافی و ابزار گردآوری داده، مصاحبههای نیمه ساختار یافته و پرسشنامه بوده و برای تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل مضمون و روش مدلسازی ساختاری تفسیری بهره گرفته شده است. جامعه پژوهش، خبرگان بانکی و مدیران شرکتهای کوچک و متوسط بوده است. در نهایت عوامل تأثیرگذار بر رضایت شرکتهای کوچک و متوسط از بانکداری دیجیتال، در قالب 12 کد اصلی (تم)، 29 کد فرعی و 122 مفهوم استخراج شدند. یافته ها نشان داد که وجود نظام بانکداری دیجیتال عملیاتی( پایداری توسعه بانکداری دیجیتال، برنامهریزی در راستای الزامات بازار )در نظر گرفتن انتظارات مشتری و... مواردی است که در رضایتمندی شرکتهای کوچک و متوسط از بانکداری دیجیتال تأثیرگذار بوده و مدل نهایی نیز استخراج گردید.
Small and medium companies have always been considered by banks as their legal clients in terms of innovation, job creation and business creation, more flexibility than larger companies and their special role in the country's economic development. The bank's strong and continuous relationship with the digital banking approach, which is based on a customer - centric approach, leads to the identification of the real needs of these businesses with the design of a new model and consulting. Looking to the future and careful planning, digital banking seeks to increase the satisfaction of its customers, and they place small and medium-sized companies in the category of their development legal customers, and the examination of various aspects of the satisfaction of the mentioned companies will make bank managers make a logical and supportive final decision for them and create a suitable competitive advantage for themselves. has been taken advantage of. The research community was banking experts and managers of (SME’s). Finally, the factors affecting the satisfaction of (SME’s)from digital banking were extracted in the form of 12 main codes (themes), 29 sub-codes and 122 concepts. The findings showed that the existence of an operational digital banking system (sustainability of digital banking development, planning in line with market requirements) (considering customer expectations, etc.) are the things that have an impact on the satisfaction of (SME’s) with digital banking, and the final model was also extracted.