ارائه مدلی به منظور تعیین نقطه تعادل استراتژیهای قیمت گذاری و قیمت پذیری در بازار انحصار چند جانبه با رویکرد نظریه بازیها
محورهای موضوعی : مدیریت مالیرضا بصیری 1 , منصور عابدیان 2 * , سعید آقاسی 3 , زهرا دشت لعلی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.
2 - استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. (نویسنده مسؤول)
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.
کلید واژه: قیمتپذیری, تعادل کورنو, قیمتگذاری, الیگوپولی.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این پژوهش استفاده از مدل نظریه بازیها برای تحلیل و بررسی استراتژیهای قیمتپذیری و قیمتگذاری در بازارهای انحصاری چندجانبه است؛ بهگونهای که شرکتها بتوانند از طریق تحلیل ساختار بازار، رفتار رقبا یا پیروی از الگوهای سوددهی قبلی، رفتار استراتژیک خود را انتخاب کنند.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش از نظریه بازیها، مفاهیم تعادل آیندهنگر، و ابزارهای تحلیلی در کنار نرمافزار MATLAB برای حل و تحلیل معادلات نظریه بازیها استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که پایداری مدل انحصارطلبی کورنو وابسته به مکانیسمهای یادگیری، عقلانیت شرکتها، یادگیری اجتماعی و اندازه حافظه آنهاست. بازار کورنو میتواند یک بازار باثبات با شرکتهای قیمتگذار باشد، اما بازاری که صرفاً بر یادگیری فردی و قیمتپذیری استوار باشد ناپایدار بوده و تعادل والراسی در آن قابل استفاده نیست.
اصالت / ارزشافزوده علمی: این مطالعه به ادبیات نوین اقتصاد رفتاری در حوزه انحصارهای چندجانبه تعلق دارد و با در نظر گرفتن یادگیری، رفتار تطبیقی و پویاییهای شرکتها در شرایط واقعی، فراتر از مدلهای سنتی که تنها یک نقطه تعادل را بررسی میکنند، حرکت میکند.
Objective:The aim of this research is to use game theory models to analyze and examine the strategies of price-taking and price-setting in oligopolistic markets. In this study, companies are able to select the price-taking behavior through trial and error, following their previous profitability pattern, or adopt a price-setting strategy by analyzing market structure and competitor behaviors.
Research Methodology:This study combines game theory with analytical tools, incorporating forward-looking equilibrium concepts and the use of MATLAB software to solve and analyze the equations of game theory. The research examines the behavior of companies in oligopolistic markets, considering aspects of learning, adaptive behavior, and dynamics of companies in real-world conditions.
Findings: The results of the study show that the stability of the market depends on various factors such as social learning, rationality of firms, and the memory size of the firms. The Cournot model is identified as one of the stable markets, whereas a market where all firms solely accept prices based on individual learning will never be stable.
Originality / Scientific Value Added: This research contributes to the expanding economic literature dealing with behavioral monopolies. Unlike classical models that consider a fixed equilibrium point, this study emphasizes the dynamic aspects of learning and adaptation in company behavior in real-world markets. The paper also demonstrates that Cournot equilibrium is applicable to dynamic and complex oligopolistic market models.