تحلیل مدل کارایی هزینههای تولید در شرکت ایرانخودرو
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
بهزاد لطیفیان
1
,
مهرداد قنبری
2
*
,
بابک جمشیدی نوید
3
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - استادیار، عضو هیات علمی گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 - استادیار، عضو هیات علمی گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: ارزیابی کارایی, هزینه تولید, زنجیره تأمین ناب,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل مدل ساختاری تفسیری کارایی هزینههای تولید در شرکت ایرانخودرو میباشد. روش: روش مورد نظر، کیفی- کمی بوده که در بخش کیفی با انجام مصاحبه با خبرگان تعداد 17 متغیر استخراج و مدل ساختاری تفسیری کارایی هزینههای تولید طراحی و سپس با تعیین سطوح مدل پژوهش با استفاده از روش میانگین T تک نمونهای و آزمون فریدمن به تجزیه و تحلیل و رتبهبندی فرضیههای پژوهش پرداخته شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش یک مدل 5 سطحی است که باتوجه به 4 فرضیه بدست آمده از سطوح مدل پژوهش مشخص گردید هر سطح بر سطح قبل از خود تأثیر دارد و تأثیر کاهش بهای تمام شده در خطوط تولید بر روی عملکرد مالی بیشتر از بقیه موارد میباشد. نتیجهگیری: باتوجه به خروجی مدل این پژوهش براساس سطوح تعیین شده مشخص گردید که در مدل بدست آمده تغییرات تکنولوژی(سطح 5) تأثیرگذارترین و سودآوری، درآمد ناخالص تولید و شاخص پایه کارایی هزینه تولید(سطح 1) تأثیرپذیرترین متغیرها بر کارایی هزینههای تولید میباشند که نشان میدهد، برای افزایش کارایی هزینههای تولید در شرکت ایرانخودرو باید به دنبال بهبود و تغییرات تکنولوژی باشیم تا با افزایش کارایی هزینههای تولید، درآمد ناخالص تولید و سودآوری شرکت افزایش یابد. همچنین با توجه به تجزیه و تحلیل و رتبهبندی فرضیهها، ابتدا بایستی کاهش بهای تمام شده در خطوط تولید مدنظر قرارگیرد که بر روی عملکرد مالی تأثیرگذار میباشد. مدل بدست آمده باعث شناخت دقیقتر متغیرهای موثر بر کارایی هزینه در صنعت خودروسازی خواهد شد که مدیران این صنعت جهت کارایی هزینهها و سودآوری بیشتر بایستی مدل حاضر و متغیرهای آنرا مدنظر داشته باشند.
Abstract Objective: The purpose of this study is to analyze the interpretive structural model of production cost efficiency in Iran Khodro Company. Method: The method is qualitative-quantitative. In the qualitative section, by interviewing experts, 17 variables are extracted and a structural interpretive model of efficiency of production costs is designed, and then by determining the levels of the research model using the one-sample mean T method and Friedman test. The analysis and ranking of research hypotheses are discussed. Findings: The research findings are a 5-level model that according to 4 hypotheses obtained from the levels of the research model, it was determined that each level has an effect on the previous level and the effect of cost reduction in production lines on financial performance more than others. Conclusion: According to the output of this research model, based on the determined levels, it was determined that in the obtained model, technology changes (level 5) are the most effective and profitability, gross production income and basic production cost efficiency index (level 1) are the most influential variables on production cost efficiency. They show that in order to increase the efficiency of production costs in Iran Khodro Company, we must seek to improve and change the technology to increase the efficiency of production costs, gross production revenue and profitability of the company. Also, according to the analysis and ranking of hypotheses, first of all, cost reduction in production lines should be considered, which affects financial performance. The obtained model will make more accurate knowledge of the variables affecting cost efficiency in the automotive industry that managers of this industry should consider the current model and its variables for cost efficiency and greater profitability.
_||_