تحلیلِ فازی شهودیِ (IFSs) نقضِ تردیدِ حرفهای حسابرسان تحتِ فشارهای مبتنی بر همنوایی اجتماعی
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
بهرام شیرزاد
1
(دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران)
هاشم نیکو مرام
2
(استاد گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ( نویسنده مسئول))
حمید رضا وکیلی فرد
3
(دانشیار گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
بهمن بنی مهد
4
(دانشیار گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران)
کلید واژه: ارزیابی فازی شهودیِ (IFSs), نقضِ تردیدِ حرفهای حسابرسان, فشارهای مبتنی بر همنوایی اجتما,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش ارزیابی فازی شهودیِ ( ) نقضِ تردیدِ حرفهای حسابرسان تحتِ فشارهای مبتنی بر همنوایی اجتماعی میباشد. این پژوهش از نظر هدف، جزء پژوهشهای توسعهای است، زیرا به دلیلِ فقدان مبنایی برای وجود فشارهای همنوایی اجتماعی و تردیدِ حرفهای در پژوهشهای قبلی، براساس تحلیل فراترکیب در گام اول تلاش شد تا نسبت به شناسایی مولفهها به عنوان مبنایِ تحلیلی پژوهش و گزارهها به عنوان متغیرهای مرجع، اقدام شود. سپس باهدف تبیین مولفهها و گزارههای شناسایی شده، در متن حرفه حسابرسی، در بخش کمی از تحلیلِ ارزیابی فازی شهودی ( ) باهدفِ تعیین تاثیرگذارترین فشار ناشی از همنوایی اجتماعی در نقضِ گزارههای ذهن آگاهی حسابرسان، استفاده شد. در این پژوهش، جامعه هدف شامل دو بخشِ کیفی و کمی بود، که در بخش کیفی با کمکِ ۱۵ نفر از متخصصان و خبرگان رشته حسابداری در سطح دانشگاه تلاش گردید تا در قالب فرمهای امتیازی، مولفهها و گزارههای پژوهش شناسایی شوند. در بخش کمی نیز ۲۰ نفر از شرکای حسابرسی دارای بیش از ۳ سال سابقه کاری داشتند، برای مشارکت در پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، فشار بازار تاثیرگذارترین عامل برای نقضِ تردیدِ حرفهای حسابرسان محسوب میشود. در واقع نتیجه این پژوهش بیانکنندهی این واقعیت است که وجود فشارهای ناشی از عدم توازن در توزیع سهم بازار که در این پژوهش تحت مولفه فشار بازار عنوانگذاری شد، بیشترین محرک برای نقضِ تردیدِ حرفهای حسابرسان را دارا میباشد
Professional skepticism is based on the argument in the auditing profession that it can give professional auditing judgments a more inclusive form of transparency to stakeholders. However, due to the structural complexities of the market system, the professional functions of auditors, under the influence of pressures, can usually reduce the quality of the audit report while reducing the professional skepticism of auditors. Social compliance pressures are seen as one of the functions of violating professional skepticism that alienates auditors from their professional nature. The purpose of this research is Intuitive Fuzzy Assessment (IFSs) Violation of Auditors' Professional Skepticism under Pressures Based on Social Conformity. In terms of purpose, this study is part of developmental research, because due to the lack of basis for the existence of social compliance pressures and professional skepticism in previous research, based on meta-analysis in the first step was tried to identify components as the analytical basis of research and propositions as reference variables. Then, in order to explain the identified components and propositions in the text of the audit profession, in a small part, intuitive fuzzy evaluation analysis (IFSs) was used to determine the most effective pressure due to social compliance in violation of auditors' mindfulness propositions. In this study, the target population consisted of two parts: qualitative and quantitative. In the qualitative part, with the help of 15 accounting experts at the university level, an attempt was made to identify the research components, components and propositions in the form of scoring forms. In the quantitative part, 20 audit partners with more than 3 years of work experience were used to participate in the research. The results showed that market pressure is the most effective factor in violation of auditors' professional skepticism. In fact, the result of this study reflects the fact that the existence of pressures due to imbalance in the distribution of market share, which in this study was referred to as the market pressure component, has the greatest incentive to violate the professional skepticism of auditors.
_||_