جبههگیری مدیریتی نسبت به قابلیتهای تکنولوژیهای کارآفرینانه: بسط تئوری استیلای هژمونی قدرت
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
مصطفی حمیدی
1
(دانشجوی دکترای کارآفرینی فناوری، گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران)
مجید نصیری
2
(گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران)
پرویز سعیدی
3
(گروه حسابداری ومدیریت،واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول،ایران)
محمد شریف شریف زاده
4
(دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ، گرگان، ایران)
کلید واژه: استیلای هژمونی قدرت, جبههگیری مدیریتی, قابلیتهای تکنولوژیک کارآفرینا,
چکیده مقاله :
باتوسعه اقتصاد بینالمللی و رقابتیشدن بازارها، قابلیتهای تکنولوژیک به خصوص از نوع کارآفرینانه به سرعت در حال تغییر است به گونه ای که مدیران شرکتها از طریق جذب دانش مرتبط با این حوزه در تلاش هستند تا کارکردهای رقابتی را تقویت نمایند. اما این واقعیت وجود دارد که ساختارهای تصمیمگیری در هر شرکت بسته به رویکردهای مدیریتی متفاوت میباشد و این موضوع باعث میگردد تا اولویتهای فردی و ادراکی جایگزین توسعه قابلیتهای تکنولوژیک کارآفرینانه برای توسعه گردد. جبههگیری مدیریتی به عنوان یکی از مباحث استیلای هژمونی قدرت محسوب میشود که میتواند سطح تصمیمهای یک جانبه گرایی به منظور حفظ جایگاه مدیریت را تقویت نماید و مانع از کارکردهای اثربخش بکارگیری قابلیتهای تکنولوژی کارآفرینانه گردد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر جبههگیری مدیریتی نسبت به قابلیتهای تکنولوژیهای کارآفرینانه براساس بسط تئوری استیلای هژمونی قدرت میباشد. براین مبنا به منظور سنجش جبههگیری مدیریتی از پرسشنامه استاندارد براساس مقیاس لیکرت ۵ گزینهای استفاده شد. اما جهت سنجش گرایش سرمایهگذاری کارآفرینانه از معیار بازده نسبت مالی و بازده فنی بهره برده شد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 139۷ بود که تعداد ۹۱ پرسشنامه با مشارکت مدیران عامل شرکتهای فوق از طریق تحلیل حداقل مربعات جزئی مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه آزمون فرضیه پژوهش نشان داد، جبههگیری مدیریتی با قابلیتهای تکنولوژیهای ارتباط منفی و معناداری دارد.
Development of the international economy and the competitiveness of markets, technological capabilities, especially of the entrepreneurial type, are changing rapidly, so that company managers are trying to strengthen competitive functions by absorbing knowledge related to this field. But there is a fact that the decision-making structures in each company are different depending on the management approaches, and this causes individual and perceptual priorities to replace the development of entrepreneurial technological capabilities for development. Managerial entrenchment considered as one of the issues of power hegemony that can strengthen the level of unilateral decisions in order to maintain the position of management and prevent the effective functions of using the capabilities of entrepreneurial technology. The purpose of this research is Effect Management entrenchment of the entrepreneurial capabilities of technologies by development of the theory of Power transition hegemonic. Based on this, a standard questionnaire based on the 5-point Likert scale was used to management entrenchment. But was used to measure investment trends entrepreneurial criteria of efficiency of financial and technical efficiency. The statistical population studied in this study included all companies listed on the Tehran Stock Exchange in 2018. 91 questionnaires with the participation of CEOs of the above companies were analyzed through partial least squares analysis (PLS). The result of testing the research hypothesis showed that management entrenchment has a negative and significant relationship with entrepreneurial capabilities of technologies.
_||_