مقایسه آثار ارزش افزوده اقتصادی اسپرد و ارزش افزوده اقتصادی مومنتوم بر بازده سهام
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتزهرا پورزمانی 1 , حدیثه ارضی 2
1 - دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کلید واژه: ارزش افزوده اقتصادی, ارزش افزوده اقتصادی اسپرد, ارزش افزوده اقتصادی مومنتوم, بازده سهام,
چکیده مقاله :
ارزش افزوده اقتصادی شاخص بنیادین برای اندازه گیری عملکرد و تعیین ارزش شرکت است. از سوی دیگر ارزش اقتصادی اسپرد، معیاری است که اثر متفاوت بودن اندازه شرکت ها را خنثی می کند و قابلیتی ایجاد می کند که سودآوری اقتصادی شرکتها را صرف نظر از تفاوت در اندازه سرمایه بکار برده شده توسط آنها، مقایسه میکند. ارزش اقتصادی مومنتوم بیان می دارد، با محاسبه ارزش اقتصادی پس از کسر هزینه عملیاتی و مالی، در نهایت چه مقدار فروش مناسب است. پژوهش حاضر با هدف تاثیر ارزش اقتصادی اسپرد و ارزش اقتصادی مومنتوم، بر بازده سهام و مقایسه آنها انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال 1387 تا سال 1391 است که 133 شرکت به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده است. روش آماری مورد استفاده روش داده های پانل می باشد برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای Eviews و SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد که هر دو متغیر رابطه مستقیم و معنی داری با بازدهی سهام داشته و افزایش آن ها منجر به افزایش بازدهی سهام می شود. ارزش افزوده اسپرد بیشترین تأثیر را بر بازده سهام داشته و ارزش اقتصادی مومنتوم رتبه بعدی را دارد.
Economic value added is a fundamental measure for performance evaluation and determination of firms’ value .On the other hand Economic value added Spread is a measure that counteracts the different firm size effects and compares the economic profitability of firms regardless of their different amount of capital. Economic value added Momentum calculates the proper amount of sale by determining EVA after deducting operating and financial costs. The objective of this study is to examine the effect of EVA Spread and EVA Momentum on stock return and compare these measures. 133 firms were chosen from Tehran Stock Exchange (statistical population) over years 2008 to 2012. Multiple linear regression models were used for analyzing data. The statistical method is panel data. Eviews and SPSS software were used for analyzing data. The results showed that all two variables have direct and meaningful relationship with stock return. EVA Spread is the most effective one and EVA Momentum is ranked second.
* خاکی، غ. (1376). ارزش افزوده راهی برای برای اندازه گیری بهره وری. انتشارات موسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزشی, 124-123.
* رهنمای رودپشتی، ف. شاهوردیانی، ش. (1390). تجزیه و تحلیل ارزش افزوده ، ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار جهت ارزیابی عملکرد شرکتها. ، فصلنامه بورس اوراق بهادار، (8):
* مهدوی, غ.، گوینده، ک. (1388). رابطه ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده اقتصادی پالایش شده با بازده سهام.دانشکده اقتصاد، مدیریت وعلوم اجتماعی دانشگاه شیراز،، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد حسابداری: 86-61.
* Abate, J. A., Grant, J. L., & Stewart III, G. B. (2004). The EVA Style of Investing. Journal of Portfolio Management , 30 (4): 61-72.
* Damodaran, A. (2002). Investment Valuation (2nded.). New York: John Wiley & Sons.
* De Wet, J., & du Toit, E. (2007). Return on equity: A popular, but flawed measure of corporate financial performance. South African Journal of Business Management , 38 (1): 59.
* Dranantya, I. V. ( 2011). Effects of eva, eva spread, eva momentum and return on assets on stock return. Universitas Gadjah Mada, Faculty of Economics and Business: 1-66.
* Jensen, M. C., & Meckling, W. H. (2009). Specific Knowledge and Divisional. Performance Measurement. Journal of Applied Corporate Finance , 21 (2): 49-57.
* Jones, C. P. (2010). Investments (11th ed.). Hoboken, New Jersey, USA: John Wiley & Sons.
* Keller, G. (2012). Economic Value Added: Measuring Company Company Performance. taken from www.ssrn.com
* Kyriazis, D & Anastassis, Ch. (2007). The Validity of the Economic Value Added Approach: an Empirical Application. European Financial Management, Vol13)1.(
* Machuga, S. M., & Peeiffer, P. J., & Verma, K. (2002). Economic Value
* Ramezani, C. A., Soenen, L., & Jung, A. (2002). Growth, Corporate Profitability, and Value Creation. Financial Analysts Journal , 58 (6): 56-66.
* 14.Stewart,B. (2009). EVA Momentum:The One Ratio That Tells The Whole Story. Journal of Applied Corporate Finance, 21 (2): 74-86.
* Tandelilin, E. (2001). Analisis Investasidan Manajemen Portfolio (1st Edition ed.). Yogyakarta, Indonesia: BPFE.
* Worthington, A., & West, T. (2004). Australian Evidence Concerning the Information Content of Economic Value Added. Australian Journal of Management, 29 (2): 201-242