تأثیر بکارگیری الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد» بر پرورش مهارتهای حسابداری مدیریت دانشجویان رشته حسابداری
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
1 - استادیار گروه حسابداری و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد،شهرکرد، ایران
کلید واژه: الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد», دانشجوی حسابداری, حسابداری مدیریت, مهارت های مدیریت,
چکیده مقاله :
این پژوهش برای اولین بار در کشور، با عنوان تأثیر بکارگیری الگوی تفکر خلاق رانکو و چاد بر پرورش مهارتهای حسابداری مدیریت دانشجویان حسابداری و با هدف بررسی بکارگیری روشهای موثر در دوران کارآموزی دانشجویان حسابداری، به منظور تربیت حسابداران مدیریت ماهر، انجام شده است.پژوهش حاضریک مطالعه نیمه تجربی با طراحی دو گروه قبل و بعد از گذراندن دوره کارآموزی رشته حسابداری است که بر روی 50 نفر از دانشجویان ترم آخرکارشناسی حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در سال تحصیلی 95-1394 صورت گرفت. ابزارهای گردآوری داده ها، مقیاس سنجش تفکر خلاق پیتر هانی و فرم ارزشیابی مهار تهای مدیریتی در کارآموزی بر اساس روش بارس بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای t مستقل، t زوجی و آزمون همبستگی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد 72 درصد دانشجویان درگروه شاهد بعد از مداخله تفکر خلاق، سطح مهارتهای مدیریتی آنان درحد متوسط بود .ولی سطح مهارتهای مدیریتی 68درصد دانشجویان در گروه آزمون، در سطح مهارتی خوب قرار داشت. بعد از بکارگیری الگوی تفکر خلاق رانکو و چاد در کارآموزی، میانگین نمرات مهارتهای مدیریتی هم در گروه آزمون و هم در گروه شاهد افزایش معنادار یافت. البته در گروه آزمون بکارگیری الگوی تفکر خلاق در کارآموزی موجب افزایش بیشتر مهارتهای مدیریتی در ابعاد مهارتهای ویژه و عمومی مدیریت نسبت به گروه شاهد گردیده بود.
This study, for the first time in the country, the impact of the application of creative thinking "El Ranco Province and Chad" on developing students' skills in management accounting, to evaluate the use of effective methods of accounting students during internships, in order to train skilled management accountants conducted Is. This study, a quasi-experimental study design before and after accounting trainee course, is that the 50 students of final year Bachelor of Accounting Branch of Islamic Azad University in the academic year 1394-95, took place. Data collection tools, measure creative thinking Peter Honey and evaluation sheets managerial skills training, based on the BARS. To analyze the data, independent t test, t-test and correlation test was used.The results showed that 72% of students in the control group after the intervention of creative thinking, their managerial skills was moderate. But 68 percent of students in the experimental group level managerial skills, skill level was good.After applying creative thinking model and Chad El Ranco Province in training, management skills mean scores in the experimental group and the control group increased significantly. Of course in Creative Thinking Model in training the experimental group increased more special skills and general management skills in aspects of management were compared to control group.
* باغومیان، رافیک، رحیمی باغی، علی، (1390)، موانع پیشرفت آموزش حسابداری در ایران، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال 10، شماره 32
* ترزا ام. امابایل، (1379)، خلاقیت را چگونه از بین ببریم، مترجم: حسین حسینیان، مجله تدبیر، شماره 103
* رهنمای رودپشتی، فریدون، حسابداری مدیریت راهبردی، مبتنی بر مدیریت هزینه ارزش آفرینی، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، 1387
* رهنمای رودپشتی، فریدون، وکیلی فرد، حمیدرضا و رئیسزاده، سیدمحمدرضا (1390) تعیین اولویتها و نیازهای آموزشی محتوای دروس حسابداری از دیدگاه دانشجویان، اساتید دانشگاه، شاغلین در حرفه و ارایه الگویی موثر، تحقیقات حسابداری
* شباهنگ، رضا، نشریه شماره 81، چاپ سوم، تهران، انتشارات مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی،1372
* عرب مازار یزدی، محمد، حجت ثابتی و علی گلی (1386)، آموزش حسابداری در عصر فناوری و ارتباطات، مجله حسابدار، شماره 190، ص26
* مجتهدزاده ویدا (1380)، بررسی برنامه آموزشی حسابداری در دانشگاههای ایران در مقطع کارشناسی: دیدگاههای شاغلین در حرفه حسابداری، فصلنامه علمی- پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س) شماره 37 و 38
* مشایخی، بیتا و ایرج نوروش (1384)، نیازها و اولویت های آموزشی حسابداری مدیریت: فاصله ادراکی بین دانشگاهیان و شاغلین در حرفه حسابداری، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 41 ، سال دوازدهم، صص 161-133
* مقیمیان، مریم، امینی، راضیه ،(1391)، تأثیر به کارگیری الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد» بر مهارتهای مدیریتی دانشجویان پرستاری،مدیریت پرستاری، شماره 1،دوره 1
* منطقی، مرتضی(1385)، بررسی چالشهای فراروی نوآوریهای آموزشی، فصلنامه علمی پژوهشی نوآوری های آموزشی، سال پنجم ، بهار 1385، شماره 15
* نصیرزاده، فرزانه، وهاب رستمی، (1393)، چالشهای آموزش حسابداری در ایران از دید شاغلین حرفه و مراجع دانشگاهی، دانش حسابرسی سال چهاردهم بهار 1393 شماره 54
* نوروش، ایرج ( 1382 ) بررسی فرایند تغییر برنامه درسی و پیشنهاد یک برنامه درسی نوسازی شده برای دوره کارشناسی، مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، سال دهم، شماره 32 ،
* A, Chabeli M. Strategies to overcome obstacles in the facilitation of critical thinking in nursing education. Nurse Education Today. 2005; 25(4): 291-298.
* Amabile ، Teresa ، M (1998) . Model of creativity & Innovation in organization . Resarch in organizational Behavior . vol ، 10 ، 123_167.
* Ament L. Clinical education in managed care for advanced practice nurses: A case example. Nurse Education Practice. 2005:5(6):368-374
* Bob, L., & Roisin, D. (2010). Using podcasts to support communication skills development: A case study for content format preferences among postgraduate research students. Computers and Education, 54(4), 962-971.
* Duff, A. (2004) "Understanding Academic Performance and Progression of First-year Accounting and Business Economics Undergraduates: The Role of Approaches to Learning and Prior Academic Achievement "Accounting Education, 13(4), 409–430.
* Krausz, J., Schiff, A. I., Schiff, J. B., & VanHise, J. (1999) "The Effects of Prior Accounting Work Experience and Education on Performance in the Initial Graduate-level Accounting Course "Issues in Accounting Education, 14(1), 1–9.
* Mellou.E ، (1996). Can creativity the nurtured in young children early child development and care V. Creativity & Innovapion Mangement، Vol14، No.3.PP.119-130
* Tynjala P. Traditional studying for examination versus constructivist learning tasks. Studies in Higher Education.1998; 23(21): 173-189.
* Walsh P, Jones K. An exploration of tripartite collaboration in developing a strategies approach to the facilitation of practice learning. Nurse Education in practice. 2005; 5(1): 49-57.
* White AH. Clinical decision making among fourth-year nursing students: an interpretive study. Journal of Nursing Education. 2003; 42(3): 113-120.
* Zanganeh, H. (2007). Effect of using information and communication technology on creative thoughts training among middle third year students in Tehran. M. A. Thesis, Psychology and Training Sciences College, Allameh Tabatabaei University. (in Persian).