الگوی جامع بودجه ریزی عملکرد پیامدمحور
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتعبدالله دلشاد زنگنه 1 , مهدی زینالی 2 , یونس بادآور نهندی 3 , مهدی علی نژاد ساروکلائی 4
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استادیار گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. (نویسنده مسئول)
3 - دانشیار گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4 - استادیار گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: بودجه ریزی عملکرد, بودجه ریزی پیامدمحور, عوامل ساختاری و فنی, اداره دولت به سبک بخش خصوصی, مسئولیت پاسخگویی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی جامع بودجهریزی مبتنی بر عملکرد پیامد محور را در بخش عمومی اقلیم کردستان عراق می باشد. روش پژوهش: روش پژوهش از نوع آمیخته و به صورت طرح متوالی اکتشافی است که ابتدا در فازکیفی و سپس در فاز کمی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش را در بخش کیفی، خبرگان حوزه مالیه عمومی و اساتید خبره مدیریت دولتی در اقلیم کردستان عراق با استفاده از نمونهگیری ترکیبی هدفمند تشکیل داده اند که به کمک ابزار مصاحبه، در این بخش 16 مصاحبه نیمهساختار یافته تا اشباع نظری صورت پذیرفت. همچنین در بخش کمی به منظور سنجش میزان تاثیر هریک از مولفه های نوظهور در بخش کمی، 232 پرسشنامه پژوهشگر ساخته تدوین و توزیع گردید. در این راستا به منظور اعتبار سنجی مدل نهایی پژوهش از رویکرد معادلات ساختاری و برای برازش مدل از نرم افزار PLS استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد عوامل فرهنگی، محیطی و اجتماعی به میزان(396/0)، عوامل ساختاری و فنی(435/0)، عوامل مالی و اقتصادی(331/0)، عوامل مدیریتی و دانشی(493/0)، عوامل سیاسی و نظارتی(559/0) از جمله عوامل موثر و مداخلهگر در فقدان بودجه ریزی مبتنی برعملکرد پیامدمحور در اقلیم کردستان عراق می باشند. همچنین فراهم نمودن فرهنگی و اجتماعی به میزان(490/0)، اصلاحات ساختاری و فنی(493/0)، بهبود اقتصادی و ارتباطات سیاسی(530/0)، تقویت دانش و مهارت نیروی انسانی(421/0) و فراهم نمودن بستر قانونی و نظارتی(397/0) از بسترها و راهبردهای بودجه ریزی مبتنی برعملکرد پیامدمحور احصاء گردید.
Aim: The present study provides a comprehensive budgeting model based on outcome-oriented performance for the public sector of the Kurdistan Region of Iraq. Methods: The study method was of a mixed type. It was conducted using a sequential exploratory design. It was first conducted in the qualitative phase and then in the quantitative phase. The statistical population of the study in the qualitative section included experts in the field of public finance and expert professors of public administration in the Kurdistan region of Iraq by using purposeful mixed sampling. Using interviews, 16 semi-structured interviews were conducted in this section until theoretical saturation. Also, 232 researcher-made questionnaires were developed and distributed to measure the impact of each emerging component in the quantitative section. In this regard, to validate the final model of the study, a structural equation approach was used in PLS software to fit the model. Results: The results revealed that cultural, environmental, and social factors (0.396), structural and technical factors (0.435), financial and economic factors (0.331), management and knowledge factors (0.493), and political and supervisory factors (0.559) are interfering factors in the budgeting based on outcome-oriented performance in the Kurdistan region of Iraq. Also, providing the cultural and social conditions (0.490), structural and technical reforms (0.493), economic improvement and political communication (0.530), strengthening the knowledge and skills of human resources (0.421), and legal and supervisory conditions (0.397) were effective budgeting strategies based on outcome-oriented performance.