بررسی "پیامدهای" اجرای برنامه های ارتباطی برای توسعه مشارکت های اجتماعی در سازمان های مردم نهاد و خیریه ها
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
محمدرضا قربانی
1
,
فائزه تقی پور
2
*
,
منصوره پورمیری
3
1 - دانشجوی دکترای رشته علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 - عضو هیات علمی و دانشیار گروه علوم ارتباطات وکسب وکار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)،ا صفهان، ایران
3 - استادیار گروه علوم ارتباطات وکسب وکار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
کلید واژه: ارتباطات و رسانه, کلمات کلیدی: سازمانهای مردم نهاد, سرمایه اجتماعی, مشارکتهای اجتماعی, خیریهها,
چکیده مقاله :
این مقاله به منظور بررسی نتایج و پیامدهای اجرای برنامه های ارتباطی و رسانه ای برای توسعه مشارکت های اجتماعی در سمن ها و خیریه ها و به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است.دادههای این پژوهش از طریق گفتوگوهای نیمه ساختاریافته با 22 نفر از صاحبنظران و مدیران فعال درسازمان های مردم نهاد و با نمونهگیری نظری گردآوری شده است. در این پژوهش از تحلیل 839 کد مفهومی حاصل از گفتوگوها در مجموع 574 مقوله محوری به دست آمد که 80 کد مفهومی مربوط به نتایج و پیامد های مثبت ومنفی حاصل از اجرای برنامه های رسانه ای و ارتباطی در سمن ها وخیریه ها بود که در قالب 68 کد محوری و 37 کد گزینشی تفکیک وارائه گردید. براساس یافته های این پژوهش،"پیامد های مثبت" اجرای برنامه های ارتباطی در توسعه مشارکت های اجتماعی در سمن ها و خیریه ها عبارت است از: ارتقای جایگاه وتوانمند شدن سمن ها و خیریه ها، توسعه مبانی پژوهشی و علمی در سمن ها و افزایش دستاوردهای علمی، فرهنگی و اقتصادی سمن ها و"پیامد های منفی" عدم اجرای برنامه های ارتباطی در توسعه مشارکت های اجتماعی در سمن ها و خیریه ها شامل مواردی چون: ضعف در نظارت موثر بر فعالیت سمن ها، ضعف در "کارآمدی" سمن ها و ضعف در مدیریت دانش و مدیریت راهبردی در سمن ها وخیریه ها است که در مورد هریک براساس یافته های پژوهش تحلیل و تفسیر مربوطه ارائه شده است.
This article has been conducted in order to investigate the results and consequences of theimplementation of communication and media programs for the development of social partnerships in NGOs andcharities and by the qualitative content analysis method. The data of this research was obtained through semistructured interviews with 22 experts and managers. active in non-governmental organizations and collected bytheoretical sampling. In this research, from the analysis of 839 conceptual codes resulting from theconversations, a total of 574 central categories were obtained, of which 80 conceptual codes were related to thepositive and negative results and consequences of the implementation of media and communication programs inNGOs and charities, in the form of 68 codes. Axial and 37 selective codes were presented. Based on the findingsof this research, the "positive consequences" of implementing communication programs in the development ofsocial partnerships in ngos and charities are: improving the status and empowerment of NGOs and charities,developing research and scientific foundations in ngos and increasing scientific achievements. , cultural andeconomic ngos and "negative consequences" of not implementing communication programs in the developmentof social partnerships in charities including things such as: weakness in effective monitoring of ngos activities,weakness in their "efficiency" and weakness in knowledge management and strategic management in ngos andcharities, in each case based on the findings of the research, the relevant analysis and interpretation ispresented.